Kurkkupaise, kellään ollut?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kiia
miehellä oli kauan sitten ja sen vuoksi tuli leukalukko eli ei saanut suuta auki kunnolla. tukehtumisriski oli silloin ja joutui heti sairaalaan. eihän se katsominen satu, mutta puhkaisu oli ollut h****ttiä. samalla sairaalareissulla miehellä leikattiin risat pois. puudutuksen tietenkin saa, mutta ei varmasti ole kiva homma tuo puhkaisu. kannattaa käydä hoidattamassa, jos sellainen on!!
 
Mun exällä oli.Ääni oli kuin pahemmassakin kurkunpääntulehduksessa,ei siis kunnolla tullut ääntä. Pääsiäispyhinä oltiin mun vanhemmilla,ja sieltä oli pakko lähtee kesken pois,kun alkoi kauhea pakotus kurkussa.Päästiin n.200 km päähän keskussairaalaan ensiapuun,niin paise puhkesi just silloin.
Voinee arvata millainen haju oli ensiavun altaan luona :x Jäi sitten sairaalaan ja muistaakseni leikkasivat risoja(nielu/kita ).
 
hoituri
Heippa!
Mulla ei ole itsellä ollut paisetta, mutta oon ollut harjoittelussa korvanenäkurkkutaudeilla ja siellä puhkottiin noita märkäpaiseita.

Katsominen ei satu, sun pitää vaan avata suu ja lääkäri kattoo.

Kun märkäpaisetta/kurkkupaisetta aletaan puhkomaan, niin ensin puudutetaan, eli otetaan puudutusainetta ja työnnetään neulalla paiseeseen. Sitten se lääkäri puhkoo paiseen neulalla sörkkimällä ja kirurgisella veitsellä. Hoitaja pitää päästä kiinni ja imee verta pois... On aika kivulias toimenpide, varsinkin jos tehdään ihan tollasella pienellä puudutuksella..
 
tsaipadaipa
Mulla oli joku 'paiseenalku' kurkussa, piti purskutella puuduttavaa ainetta ja sit lekuri sörkki julmetun pitkäl neulal möhnät pois siit paiseesta. Eihän se miltää tuntunu mut oli kiva sylkeä verta seuraavan tunnin ku ei 'osannu' nieleskellä puutuneen kurkun takii... :/ *yök*
 
naanuska
Mulla on ollu tuo paise. Kävin erikoiskorvalääkärillä ja hää määräsi siihen kunnon myrkyt, ei halunnu heti puhkasta kun on niin kivulias toimenpide. Onneksi lääkkeet tepsi. Mutta olihan se kipeä! Välissä tuntu että paise tukkii koko kurkun eikä henki meinannu kulkea..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoituri:
Heippa!
Mulla ei ole itsellä ollut paisetta, mutta oon ollut harjoittelussa korvanenäkurkkutaudeilla ja siellä puhkottiin noita märkäpaiseita.

Katsominen ei satu, sun pitää vaan avata suu ja lääkäri kattoo.

Kun märkäpaisetta/kurkkupaisetta aletaan puhkomaan, niin ensin puudutetaan, eli otetaan puudutusainetta ja työnnetään neulalla paiseeseen. Sitten se lääkäri puhkoo paiseen neulalla sörkkimällä ja kirurgisella veitsellä. Hoitaja pitää päästä kiinni ja imee verta pois... On aika kivulias toimenpide, varsinkin jos tehdään ihan tollasella pienellä puudutuksella..
juuri noinhan se menee(paitsi puudute pistetään terveeseen kudokseen suuhun). Itekin ollu korvilla harjottelemassa syventäviä opintoja. Ikävä toimenpide, mutta todella helpottava kurkkuongelmaan! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja naanuska:
Mulla on ollu tuo paise. Kävin erikoiskorvalääkärillä ja hää määräsi siihen kunnon myrkyt, ei halunnu heti puhkasta kun on niin kivulias toimenpide. Onneksi lääkkeet tepsi. Mutta olihan se kipeä! Välissä tuntu että paise tukkii koko kurkun eikä henki meinannu kulkea..
No tuo tilanne on ollu jo hengenvaarallinen. Ois pitäny ehdottomasti puhkaista tai ottaa osastolle edes tarkkailuun!
 
Mulla oli, ei puudutettu vaan puhkaistiin vaan samantien kirurginveitsellä. Annettiin sellainen "malja" johon sai valutella kaiken mitä sieltä tuli :x Jouduin siis päivystykseen asti kun lääkäri ei terkkakeskuksessa löytänyt mitään vikaa vaikka en edes pystynyt puhumaan enää mitään kun sattui.

Oli melko kipeä pari päivää, en puhunut juuri mitään, söin vaan kylmää mehukeittoa. Se puhkaiseminen ei siinä vaiheessa tuntunut miltään, olin niin helpottunut mistä tahansa avusta.
 
Mulla oli joskus 15v sit nielussa paise. Alkoi normilla kurkkukivulla, kunnes ei pystynyt nielemään edes lääkettä tablettina ja nieleminenkin tuntui kuin ois puukolla pistetty. Opiston lääkäri vaan totesi et menee itellään ohi... Kunnes menin 2 päivän päästä uudestaan kun olin tosi tuskainen. Laittoi lähetteen TYKSiin ja vaativat mut tulemaan sairaalaan viimeistään klo 18 sinä iltana: seuraavana yönä ois voinu hengitystiet turvota umpeen ja käydä huonosti... Nukuttivat ja leikkasivat pois. Samaan aikaan oli joku epidemia et noita oli enemmänkin.
 
äiti
Tytär, 12vee, iskän kanssa juuri Kysissä asiaa tutkituttamassa. Eilen alkoi, tunnissa nousi kuume ja patti kohosi melkein silmissä. Puhe puuroa, kipu kova. Terkka lähetti tutkimuksiin polille. Nyt vaan odottelen toisen toipilaan kanssa tietoa tuosta, hiukka pelottavaa tyttären puolesta. 5 vuotta sitten leikattu suurentuneet risat korvatulehduskierteen päätteksi, sen jälkeen nyt ekan kerran oikein kunnolla kipeänä:(
 
Empukka
Ittelläni oli tuossa muutama viikko sitten kurkkupaise. Kävin näyttämässä kurkkuani terveyskeskuksessa kahdella eri lääkärillä, eikä kumpikaan heistä osannut sanoa mikä vaivasi. Sitten muutaman päivän tuskastelun jälkeen oli pakko lähteä keskussairaalalle päivystykseen aivan h*lvetillisen kivun takia ja sieltä ohjattiin ensimmäisen lääkärin jälkeen sellaiselle lääkärille, joka kertoi että se on kurkkupaise. Lääkäri puhkaisi paiseen, mutta silloin ei vielä tullut märkää. Päättivät kuitenkin ottaa osastolle, kun en voinut puhua enkä syödä tai juoda ollenkaan. Seuraavana aamuna lääkäri totesikin sitten että "Täällähän on komea paise, ei ihmekään kun ei tyttö puhu ollenkaan." ja sillä kerralla märkää tulikin sitten oikeen kunnolla. Paise puhkaistiin vielä tuon jälkeen kerran ja pääsin samana päivänä kotiin. Nyt odottaa sitten heinäkuulle leikkausaika nielurisojen poistoon, mutta mietityttää kun kurkku tuntui tänään taas vähän aralta. :s Että tämmöinen tarina.
 
Sicmou
Mulla nousi 9.6 kuume jota kesti noin 3 päivää.. sen jälkeen tilalle tuli kurkkukipu joka paheni 3 päivässä melko sietämättömäksi.. Kävin työterveydessä seuraavana perjantaina josta sain lähetteen TAYS:n samantien.. taysissa kattovat että on paise joo muttei tuu mitään niin V-peniä ja viikonlopuks kotiin. Perjantai ilta meni sitten aika kosteissa merkeissä särkylääkkeitä ja viinaa kilvan nauttiessa. Kipu ei vaimentunut edes 3,5-4 promillen känneissä. Tuskin känni lopulta paiseen kehityksellekkään hyvää teki. Noh Maanantaina sitten ysiltä takas Taysiin jossa puhkaisivat paiseen, märkää tulikin. mutta eivät olleet varmoja saivatko kaikkea joten pyysivät sitten toisen lääkärin arvioin joka tokas että "Leikataan". Siitä sitten suoraan osastolle pariks tunniks odottelemaan ja sitten saliin ja leikkauksen jälkeen kaikki kipu oli kadonnut, puhe sujui ja nieleminen onnistui. Sittemmin on toki ollut kipuja jotka on lähteneet ihan perussärkylääkkeillä, panacodin nauttimisen lopetin jo ennen juhannusta. Nyt otan ibusalia ja ketorinia ainakun tulee kipua.. nopeasti tehoaa. Kiinteää/lämmintä ruokaa oon myös syönyt mutta kivut lisääntyy.. leikkaus oli 16.6 joten viikon verran tässä nyt eletty asian kanssa. Ainoastaan kaksi kertaa tullut vuotoja. ekan kerran tunti leikkauksen jälkeen ja tokan kerran sitä seuraavana pälivänä.

Leikkaus itsessään hieman arvelutti.. kun edellisestä kerrasta on jo 20 vuotta. Ei tuntunut kovin luontevalta mennä 30 minuutiksi vieraiden ihmisten käsiin vintti pimeenä.
 
jk
Nielussa ei tuntunu miltään kun ne leikkeli sitä paisetta pois, mutta auta armias ku kipulääkkeen vai minkä lie puudutteen vaikutus loppui ajomatkala kotiin.. piti auto pyäyttää ja todeta vaa se kipu.. Viikon verran sitä kipua kesti ja sitten alko helpottaa.. ja ekoina päivinä ei oikee voinu syödä muuta ku kylmää velliä.
 
Anna
Minulla on tainnut olla harvinaisen hyvä kokemus tuo paiseen auki viiltäminen. Kurkkuun suihkutettiin ensin puuduttavaa ainetta ja sen jälkeen laitettiin piikillä puudutusainetta. Piikit eivät sattuneet, tuntuivat vaan inhottavilta koska "rusahtivat" kudokseen. Viiltäminen ei ollut homma eikä mikään, en sitä tainnut edes tuntea. Kaikista inhottavinta oli veren ym. sylkeminen. Mutta mielestäni iisi homma oli, vaikka pelkään ja vihaan piikkejä, verta ja kipua.
 
Sohvi
Hyi että, muistot pukkaa mieleen. 6 vuotta sitten poistettiin nielurisat. Paiseita oli pari ennen sitä.
Eka meni kuurilla + kovilla kipulääkkeillä pois. Toinen sitten ei millään, puhkoivat ja tökkivät sitä 2 pvää TAYSissa.
Lopulta suostuivat leikkaamaan nielurisat pois kun sanoin etten sellaiseen kidutukseen enää suostu 3. pvänä peräkkäin. Eivät nimittäin onnistuneet saamaan sieltä mitään irti kun paise oli nielurisojen takana pahassa paikassa.

Jumankauta sitä kipua en unohda ikinä, varsinkaan sitä puhkaisun yrittämisestä tulevaa.
 
Maaria -76
Ollut paise joo. Ei kivaa, mutta ei sitä puhkaisua pelätäkään kannata, se auttaa. Hyvät kipulääkkeet kyllä saat jälkeenpäin.

Mulla joutuivat puhkaisemaan sen uudestaankin ja imemään mätää pois yhteensä neljä kertaa.

Veli on ollut sairaalassa molemminpuolisen paiseen vuoksi. Tukehtumisvaara.

Ja sit meninkin leikkauttamaan yksityisellä nielurisat (HUSissa olisivat leikanneet vasta kahden paiseen jälkeen!) ja sen jälkeen ei ole kurkku ollutkaan kipeä ikinä enää!
 
Jenni
Tuosta kurkkupaiseesta kiinnostaisi tietää. Oliko teillä oireet pysyviä vai ennemminkin toistuvia?

Minulla oli nielurisaleikkaus viime syksynä ja sen jälkeen on aina muutaman viikon välein tullut toiselle puolelle kurkkua (nielurisojen kohdalle) valkoinen patti, joka saa nielun siltä puolen punertavaksi ja turvonneeksi. Nieleminen ja suun avaaminen paiseen puolelta tuntuu ilkeältä ja paiseen ollessa pahimmillaan on kurkku todella kipeä. Myös imusolmukkeet paiseen puolelta ovat hieman suurentuneet ja arat. Tämä paise kuitenkin "häviää" aina puhjetessaan ja kurkku tuntuu tämän jälkeen normaalilta ja imusolmukkeetkin rauhoittuvat.

Kuulostaako kenestäkään tutulta, vai onko tämä nyt jotain aivan muuta? :) Kiitoksia vastauksista.
 

Yhteistyössä