Kurja olo tuli eilen.Komensin 3veetä pois laiturilta uhkaamalla,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miwwwwiL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miwwwwiL

Vieras
Eli siis oltiin ison sukulaisporukan kanssa kesämökin rannalla, jossa on hiekkaranta ja myös pitkä laituri. Tulin saunasta jäähdyttelemään (ilman uikkareita, pyyhe ympärillä) ja huomasin, että lapseni (joka oli siis isänäs vastuulla ulkona) oli menossa laituria kohti. Itse olin vähän kauempana lapsesta, en ihan lähietäisyydellä. Huusin, että "sinne ei saa mennä yksin". Lapsi sanoi, että haluaa mennä ja jatkoi matkaa. Pistin päälle todella kipakan äänensävyn ja sanoin, että tämä on sitten viimeinen kerta tällä rannalla, jos lapsi ei nyt tottele. Lapsi pysähtyi ja mietti mitä tekisi. Sukulaiset tuijotti n. 10 metrin päässä (istuivat pöydän ääressä) tilannetta. Sanoin lapselle, että voi mennä järveen mutta vain rantaa pitkin, ei laiturilta, koska siitä voi pudota ja hukkua. Sukulaiset puhui ja arvosteli, että eihän lapsi nyt ymmärrä mitä on hukkuminen ja lapsi nyt vaan haluaisi olla laiturilla ja kannattaako nyt noin kovasti uhata jne.. Loputa lapsi sitten totteli, eikä mennyt laiturille.

TEINKÖ MINÄ VÄÄRIN?

Et. 3-vuotias tajuaa kyllä kun kielletään eikä se siitä vahingoitu. Tietyissä asioissa tottelemiselle ei yksinkertaisesti ole vaihtoehtoja, ja tämä oli sellainen.

Käännä asia toisinpäin. JOS olisit antanut olla siellä, JOS olisi käynyt huonosti. Et miettisi teitkö väärin, vaan miettisit miksi en kieltänyt, miksi en vaikka väkisin kantanut sitä sieltä pois, nyt on myöhäistä.

Ja nyt kuin luin kirjoittamasi toiseenkin kertaan en kertakaikkiaan löytänyt mitään moitittavaa käytöksestäsi. Anna sukulaisten länkyttää, ehkä heillä ei ole parempaakaan tekemistä kuin arvostella tapaasi kasvattaa omaa lastasi?

Jos on jonkun, kuten lapsen omasta hengestä kyse, hyväksyn uhkailun ja tarvittaessa vaikka väkisin kantaisin lapsen pois ja istuttaisin penkille kuuntelemaan.

Siis oma lapsesi? Mitäs niillä sukulaisilla on siihen sanomista. Ainoastaan jos se vahtimisvuorossa ollut isukki olisi ollut siinä vieressä (?) ja hänellä mielestään tilanne hallussa, niin kauempaa huutelu olisi häntä voinut häiritä, mutta muut sukulaiset? Mitäs niistä.

Ihan oikein. Ja mähän olisin varmaan rääkynyt pahemminkin jos mun 3 vee olis yksin laiturilla. Olis siinä ollut sukulaisilla paheksumista kun vedän miestä ympäri korvia.

Meillä asuu jopa ilkeä, limainen näkki laiturin alla niin kauan kunnes kaikki mökin asukkaat ovat oppineet uimaan...se vaanii uimataidottomia lapsia ja vie mennessään jos yksin menee laiturille/ veteen. Kotiin ei pääse koskaan.

Mielestäni on parempi olla riittävän paha uhkakuva pelotteeksi kuin naarata hukkunutta lasta.

No minusta kanssa toimit ihan oikein. Minä selitin myös eilen 3-vuotiaalle tytölleni maauimalassa, ettei ison altaan lähelle saa mennä, koska jos sinne putoaa niin voi upota veden alle ja hukkua, koska ei osaa vielä uida....ja tyttö ainakin totteli ja selitti sitten vielä itsekin, ettei voi mennä sinne koska voi upota.

Yhteistyössä