Kuparikierukkako?

Tässä pitäisi päättää ehkäisystä, mutta vaihtoehtoja on niin monia. Kuparikierukka silti taitaa asiasta lukemani perusteella olla minulle paras vaihtoehto. Onko muilla siitä kokemuksia? Millaisia? Onko mitään huonoa sanottavaa siitä ja miksiköhän niin moni valitsee kuitenkin hormoonikierukan kuparisen sijaan?

-Minni

Itselläni ei juurikaan huonoa sanottavaa kuparikierukasta ole. Mulle sopi hyvin eikä vuotokaan runsautunut. Tai siihen asti sopi, kunnes menkat jäi tulematta ja olin raskaana. Ilmeisesti kierukka oli lähtenyt pois paikaltaan(kun ei ole kolmessa ultrassa näkynyt5,8,11 viikoilla) mun huomaamatta! Itse valitsin kuparikierukan, koska hormonaalinen ehkäisy ei sovi/en halua ja toisen lapsen jälkeen halusin pidempiaikaisen ehkäisyn joka sitten toimi kohdallani reilun vuoden(sitä en todellakaan tiedä, koska kierukka on poistunut paikaltaan, eli kauan olimme ilman ehkäisyä. 3kk laittamisesta kierukka tarkastettiin ja silloin oli paikoillaan kyllä.)

Mulla oli kuparikierukka reilu 5kk ja siitä ajasta 3kk alapää vuoti ja vuoti vaan... Kipuja ei kyllä ollu mut ne vuodot vei jären!!! Eikä kellekkää kaverillekkaa se oo käyny just se runsaamman vuodon takia. Kannattaa toki kokeilla, meillä se eka oli ilmainen et rahallista menetystä ei tullu mut "yötyöt" jäi väkisinki vähälle...

MUlla ollut nyt reilu puolivuotta ja hyvin on mennyt.
Ekoina vuotoina oli ihan järkky tulva,mut nyt on alkanut sujumaan.
Ja loppujen lopuksi aika harva tulee kierukan kans raskaaksi. JA kyllä niistä muistakin ehkäisyistä huolimatta voi tulla.
Mutta jos sopii parhaitin niin kokeilemalla sen vain saa tietää. Kyllähän sen sieltä sit pois saa jos et ole tyytyväinen.

Monet valitsevat hormonikierukan, koska sen ehkäisyteho on suurempi ja vuodot useammin vähenevät, kun taas kuparikierukassa vuoto voi lisääntyä.
Itse halusin kuparikierukan sen hormonittomuuden vuoksi. Tulin raskaaksi kierukan oltua paikoillaan n. 10kk, joten se lienee miinusta... ehkäisimen olisi tarkoitus ehkäistä.

no kyselenpä täältäkin,kirjoitin jo tuonne mitäs nyt-osastolle...että onko kelleen tullut pissatulehduksia ns.kuparikierukan sivuvaikutuksina??itse tässä selvittelen tuhannen tuhatta pissatulehduksen syytä sekä vihlovaa alavatsakipua... :/

Mulla ei oo koskaan ennen ollu tulehusta mut pari kk sitte oli!!! Liekkö sit sen kierukan ansiosta mut alko nyt kyllä mietityttää et oiskohan ollutkin! En tiennykkää et siitä sellanenki riesa on joillekki

jep
Tässä on ollut niin paljon negatiivista kuparikierukasta joten tässä vähän positiivista. Mulla on ollut tämä jo neljävuotta. Vuodot ovat olleet normaalit, kierukka on pysynyt hyvin paikallaan ja mulle silloin laiton yhteydessä sanottiin että kuukautisten jälkeen kannattaa kokeilla tuntuuko langat että on paikallaan... joten jos se häviää niin ei ainakaan sen takia raskaaksi tarvitse tulla. Tulehduksiakaan ei tämän takia ole enempää tullut.

sassa
Mulle laitettiin juuri kuparikierukka ja meinasin sen jälkeen vuotaa kuiviin.. :\| Tosin asennuksessa oli kai tullut vain virhe. Sairaalahoidossa vuorokausi. Kierukka edelleen paikoillaan. Saa nähdä miten toimii. Paree toimia! Ihan tarpeeks tullut sen takia jo kärsittyä.

Yhteistyössä