kuparikierukka,hormonikierukka,implantaa tti vai mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvamonni88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvamonni88

Jäsen
04.02.2014
59
0
6
Haluaisin vaihtaa johonkin pitkäaikaisempaan ehkäisymuotoon.

Jos sinulla on jokin näistä kolmesta kerro millaisia kokemuksia sinulla on, ja mielellään alkutiedoiksi millaoset kuukautiset sinulla on ennen olleet.

Mulla oli toi ehkäisykapseli ja oli ihan... siis ei yhtään hyvä.

Normaali kierto oli ennen.
Ensin oli menkat pois 6kk, sitten alkoi sellanen 3vkoa vuotoa ja 1vko kuivaa ja sitten se vielä petti.
Ei siitä muita oireita tullu.

Se on kuulemma aika 50-50 onko se tosi huono vai tosi hyvä. Selviää vaan kokeilemalla.

oli ennen normaalit kuukautiset.

Synnytysten jälkeen Mirena, ja pois en anna.

Eka vuosi oli hankala, yli 8kk tiputtelua ja epäsäännöllistä (mutta vähäistä) vuotoa. Ja sitten loppui vuodot. 2 vuotta sitten vaihdoin uuden mirenan, ei mitään asennusvuotoa tms.

Eli nyt tulee "kuukautiset" silleen että muutaman kerran vuodessa voi huomata pyyhkiessä paperissa jotain punervaa.

En keksi negaa. Kaikille ei sovi, mutta monet luovuttaa kyllä liian aikaisin. Vuodenkin jos kärvistelisi, niin saattaisi päästä vuodoita todella pitkäksi aikaa...

Mä olen niin huonosti sikiävä ja mutenkin vanha että en pelkää ettei teho riittäisi.

Kuparikierukka kuulema lisää vuotoa reilusti ja se nyt on muutenkin tosi vanhanaikainen.

Implantaateista (Jadelle): en tunne ketään kellä olisi. Siinähän on samaa hormonia kuin Mirenassa - luulisi vaikutuksen olevan sama. Tietty kierukassa on aina ihan se mekaaninen ehkäisyteho myös.

Pitkäaikainen, mutta ei mikään noista kolmesta. Ehkäisy-rokote.. Kolmen kukauden välein pistos 20€ ja vaikka nk.vaikutusaika päättyy niin alle kolmeen vuoteen et tule raskaaksi tod.näk... Keltarauhashormooni, ikäänkuin minipillerit, kierto normi kunnes ei mitään vuotoja niin kauan kuin pistoksia otti.

aivan ihana vekotin.. ennen normaali kierto, mrenan laiton jälkeen ei ihmeemmin ongelmia pariviikkoa tiputtelua, sen jälkeen menkat jäi kolmeksi vuodeksi, ihan vaan olematonta tiputtelua pari kertaa vuodessa, kunnes alkoi ilmeisesti itekseen tulla pois, ei ollut paikallaan, aiheutti kipuja ja vuotoa. nyt sit kolmatta päivää kärvistelen ekoista menkoista ja on tää vaan niin aaaarrrgghhh!

Mistä on tuo tieto, että ehkäisyruiskeen lopettamisen jälkeen olisi jopa kolmen vuoden ajan epätodennäköistä tulla raskaaksi?

no pakkausselosteessa ainakin on että 4-36kk on se aika joka menee hedelmällisyyden palautumiseen vaikutusajan loputtua. Tietysti tämäkään ei kaikille päde, kuten muissakin ehkäisymenetelmissä myös tässä on se "never say never"-jos ymmärrät mitä tarkoitan. Depo-provera on tämä ko.ruiske. Olen kuullut että lääkäri ei edes reseptiä kirjoita jos haaveissa on lapsia saada lähivuosina.

Voi voi :(

Osaatko sanoa ennustaako muiden ejhkäisyjen sopivuus noita oireit? Siis oliko mistään muusta esim noita vuotoja vai oliko vain hylkimisreaktio vierasesineeseen?

Kuparinen on sellanen joka sopii tai ei. Se tosiaan voi lisää vuotoa jne. Mulle sopii myös minit joten mirena sen puoleen vois olla vaihtoehto, mutta koska sekin on esine, en ole uskaltanu yrittää. Jos ne kivut olikin sitä. Mut hormonaalinen ei oo tehny vuotelua tms.

Kaksi kertaa ollut ehkäisykapseli, yhteensä noin 8 vuotta. Ei mitään huonoa sanottavaa. Sopi mainiosti.

Nyt ollut kaksi vuotta hormonikierukka. Tämäkin on erinomainen.

Molempia voi suositella lämpimästi.

Mulla varmaan normaalisti sellainen keskivertovuoto. Kuparikierukan kanssa vuoto lisääntyi, vuotopäivien määrä lisäänyi ja tuli välitiputteluja. Alku sujui hyvin, mutta isommat ongelmat alkoivat neljäntenä vuotena, jolloin oli pakko ottaa se pois, kun en enää kestänyt jatkuvaa vuotamista.

Vaihdoin hormonikierukkaan ja se on ollut vasta 4 kk. Menkat niukentuivat heti, mutta tulleet vielä säännöllisesti. Tilanne nyt siis huomattavasti parempi kuin ennen. Odottelen sitä, kun menkat jäävät kokonaan pois. Yleensä vasta puolen vuoden jälkeen.

Yhteistyössä