Minulle kävi kamalasti! Olen melkein vuoden käyttänyt cerazette ehkäisypillereitä ja minun oli tarkoitus nyt mennä katsomaan ehkäisyneuvolaan, miten ne on sopinut jne... No minulla on ollut ihmeellisiä mielialan vaihteluja, paino on noussut, on ollut kuukautiskipuja ja kuukautiset aivan holtittoman epäsäännölliset, sekä auralliset migreenikohtauksenikin ovat lisääntyneet pillerien käyttöönoton jälkeen. Hoitaja totesi, että on paljon asioita, jotka luultavasti ainakin osittain liittyvät pillereihin.
Minulla on kuitenkin Aurallinen migreeni, joka poissulkee kaikki normaalit hormonaaliset ehkäisyt. Eli tavallaan minulla on vain kolme ehkäisyvaihtoehtoa: Keltahormonia sisältävät cerazettet, kndomit tai Kuparikierukka (vähäisen hormoonitasonsa vuoksi). Kondomia kumpikaan meistä ei halua käyttää ja pillereistä kuulittekin...
Hoitaja ohjasi minut pienen jutustelunn jälkee, jossa keskustelimme muutoksista mitä on tapahtunut pillerien käyttöön oton jälkeen, lääkärille joka puhui siitä että haluaisin ehkä vaihtaa ehkäisytapaa ja totesin vain, että jos jotain sopivaa ja parempaa olisi. Minulta piti ottaa papa-koe samalla, joten menin makaamaan "sängylle" ja lääkäri tuli tutkimaan minua. Heti alettuaan hän sanoi: "No laitetaanko sulle se Kuparikierukka samantien, kun olen siinä paljaana?" Olin ihan hämmästynyt, enkä tiennyt mitä sanoa. Luulin, että olisimme puhuneet ehkäisymenetelmistä ja tästäkin vaihtoehdosta. No yritin sitten aivan tietämättömänä kysyä jotain tyhmää, että vaikuttaako se seksiin tai kuukautisiin tai mihin vaan ja vastausta sain tosi nuivasti, että ei se vaikuta mihinkään, kuukautiset voi olla runsaammat, kun kysyin, että onhan ne edes säännölliset tämä vastasi että joo, tai ei välttämättä. Ja jäi odottamaan. Sanoin sitten ihan pulassa, että laita sitten.
Lääkäri sanoi, että nyt voi vähän nipistää ja siitä se sitten alkoi!!
Se mittasi minulta jotain kohdun luota ja se sattui niin paljon, että vaikka huutoa yritin pidättää se vain tuli kurkustani ja puristin sängyn reunoja rystyset valkoisina. Sitten se laittoi vehkeen paikoilleen! Kipu oli niin järkyttävää, että en voinut muuta kuin huutaa, se oli lamaannuttavaa. Minulle alkoi tulla huono olo! Kun lääkäri ikuisuudelta tuntuvan hetken jälkeen lopetti minua heikotti niin paljon, että en edes osannut käsittää minkä takia.
Lääkäri pelästyi, meni käytävään johtavalle ovelle ja huusi sieltä apua. Tämän jälkeen hän juoksi hoitajan huoneeseen johtavalle ja huusi: "Tule auttamaan! Nyt tapahtui jotain!" Ja minä aloin oksentamaan hullun lailla.
Pysyin juuri ja juuri tolpillani, vaikka kipu oli vieläkin järisyttävää! Otsaani hierottiin kostealla paperilla ja minulle juotettiin lääkekonjakkia ja viimein oloni alkoi vähän helpottaa, oksentelu lakkasi, mutta siltikään en pystynyt temenään muuta kuin makaamaan jalat koukussa edessäni.
Hoitaja soitti avomiehelleni joka tuli kahden kymmenen minuutin jälkeen hakemaan minut ehkäisyneuvolasta ja vei kotiin ja hoivasi hysteerisesti itkevän ja kivusta sairaan ihmisen unten maille ja vasta illalla kymmenen aikaan olo oli suhteellisen normaali. Jos ei siis ottanut huomioon kipukohtauksia, joita tuli vähän väliä, vaikka olin särkylääkkeitäkin napsittu.
Nyt tapahuneesta on jo pari päivää ja olo alkaa vähän jo rauhoittumaan, mutta päässä liikkuu hirveästi kysymyksiä, mitkä pelottavat ja jännittävät. En ole esimerkiksi ikinä vielä synnyttänyt, ja yksi suurimmista peloistani ehken liittyy juuri synnytykseen ja tietenkin laitteen pois ottoon. Jos sen laitto oli noin kamalaa, miltä sen pois ottaminen voi tuntua!! Ja sattuuko rakastella mieheni kanssa!! Tänään yritimme, mutta minua jännitti niin kamalasti ettei siitä tullut mitään. En uskaltanut antaa hänen tulla kovin sisälle.
Vielä kun on ollut silloin tällöin kipuja, vaikka niitä särkylääkkeitä olen säännöllisesti syönyt muutaman päivässä ja vuotoa on tullut siitä asti kun laite oli asennettu.
Tänään siskoni kanssa puhuessani, hän kertoi, että kierukasta pitäisi roikkua jotain naruja, joiden olemassa oloa pitäisi tarkistaa, mutta tänään avomieheni kanssa kokeilemassa emme löytäneet yhtää mitään.
Olen ihan hukassa. Onneksi löysin teidät ja tuntui jotenkin paremmalle kuulla muitakin kokemuksia, vaikka en löytänyt teistä yhtään synnyttämätöntä jolle olisi laite asennettu.
Ja mikseivät he kertoneet laitteesta mitään?? Kyllä heidän pitäisi kertoa siitä kunnolla, ennen kuin semmoista asentavat yhtään kenenkään kehoon!