Kuparikierukalla kemiallisia raskauksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epäileväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epäileväinen

Vieras
Onko kellään muulla kuparikierukan käyttäjällä vastaavia kokemuksia? Mua tämä nimittäin vähän ihmetyttää ja jos on normaalia, niin kuparikierukan toimintamekanismi ei ehkä ole kaikkein kivoimmasta päästä...

Minulla on nyt ollut reilun vuoden kuparikierukka ja sinä aikana olen testannut kaksi haamua ja lisäksi on ollut kolme muuta merkeiltään ihan samanlaista kiertoa kuin nuo missä on haamu tullut raskaustestiin, mutta niissä en ole testiä tehnyt. Normaalisti kiertoni on kuin nakutettu 28päivää, mutta niissä kierroissa kun on tuo haamu tullut ja muutamassa muussa kierto on ollut noin viikon pitempi. Normaalisti vuoto alkaa suoraan kirkkaan punaisena ja siinä ei ole hyytymiä. Näissä haamu-kierroissa sen sijaan tulee eka todella tummaa tuhrua ja sitten isot kasat hyytymiä ja sitten vasta kirkasta vuotoa. Vuoto on lisäksi selvästi runsaampaa ja kestää pidempää kuin normaaleissa 28 päivän kierroissa. Lisäksi pari kertaa on tullut vähän oviksen jälkeen pientä vuotoa. Ihan kuin kiinnittymisvuotoa, jota minulla on tullut molemmissa aikaisemmissa loppuun asti menneissäkin raskauksissa.

Ketään muuta, jolla samankaltaisia kokemuksia kuparikierukan kanssa? Mietityttää vain, että eikö kuparikierukka toimikaan mulla täydellisesti ja että voiko pidemmällekin jatkuva raskaus näin ollen olla kierukasta huolimatta mahdollinen?

siis kuparikierukassahan se mekanismi on erilainen kuin hormonissa. hormonissa se kierukka vaikuttaa hormoneilla ja kuparihan luo vieras esine elimistössä efektin kohtuun ja pienen ainaisen hylkimisreaktion mikä estää alkiota kiinnittymästä. eli kuparikierukka ei vaikuta raskauden alkamiseen vaan sen mekanismi perustuu nimenomaan siihen, että se abortoi jo alkaneen raskauden. siksi sitä voidaan käyttää jälkiehkäisynä.

Tuon toimintamekanismin sinänsä olen kyllä tiennyt, mutta olen kuvitellut, ettei se alkio pystyisi lainkaan kiinnittymään. Nyt kun vaikuttaa siltä, että ainakaan minulle kierukka ei pysty täydellisesti ehkäisemään sitä kiinnittymistä, niin tuntuu kyllä tosi ikävältä. Ois tosiaan kiva kuulla, että onko tämä ihan normaali juttu, että alkio voi niinkuin osittain kiinnittyä, muttei sitten kuitenkaan tarpeeksi kunnolla. :(