Kuoritteko kurkut raskausaikana?olen syönyt kuorimatonta kurkkua opiskelupaikan ravintolassa,pitääkö luopua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tieto"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tieto"

Vieras
Siinä kysymys..kun itse kuorin aina kotona mutta opiskelupaikan ruokalassa olen syönyt kuorineen kun se on aina niin tarjolla siellä.olenko tehnyt kamalan synnin..?ko.paikka on mielestäni ollut aika luotettava ruokapaikka ja mainostavat käyttävänsä suomalaisia ja lähituotteita aina kun mahdollista.hitto,iski äkkiä kauhean huono omatunto kun olen sitä siellä syönyt aina..raskauskin jo puolivälissä ja olen muuten ollut tosi tarkka ruokavaliosta.argh,raskaana ollessa ei kyllä sais syödä mitään ilman hirveää stressiä näköjään..

Niin kun noissa ohjeissa lukee että kaikki pitää aina kuoria ja pestä..eihän niitä tomaattejakaan kuorita ennen syöntiä..eikä tuossa kurkussakaan ole multa rouskunu kun sitä olen syönyt.iski vaan yhtäkkiä ahdistus että hitto,olisko pitäny olla syömättä.jäis kyllä salaatti sitten aika köyhäksi kun valikoima ei monesti ole mitenkään hirveän iso.ja aika harvoissa paikoissa salaattipöytään on kurkku kuorittuna..

Tolla logiikalla et voi sitten syödä juuri mitään salaatti pöydästä: salaatti, paprika, maissi, tomaatti ym on kaikki kuirimattomia, ainoastaan pestyjä:) Itse olen todella tarkka syömisistäni raskauden aikana, mutta jopa minusta tämä huoli oli vähän hassu :)

no huh siinä tapauksessa jatkan entiseen malliin:).inhottavaa kun tulee tämmöisiä hups olenko tehnyt väärin-hetkiä..mulle selvisi nimittäin vasta ihan äsken että kuulemma raskausaikana ei sais syödä meetvurstiakaan eikä palvikinkkua(näistä en ole 100%varma,kuin vanhasta keskustelusta),onneks olen syöny ensin mainittua vain pari kertaa enkä ole kinkun ystävä.

Palvista en ole varma, mutta meetvursti taitaa tosiaan olla "raakaa". Palvikinkku ymmärtääkseni on kuitenkin turvallista, kai siinä sen verran lämpöä käytetään? Juu mutta niin kuin sanoin, hysteerikko olen itsekin, enkä ole kumpaakaan tuotetta syönyt raskauksien aikana ilman kuumentamista. Kannattaa muistaa että lähes kaikkea (paitsi raskasmetalleja ym myrkkyjä sisältäviä tuotteita) voi syödä huoletta raskausaikana jos ruoan kuumentaa yli 75 asteiseksi. Silloin kuolee sekä tokso että listeria.

Ärsyttävää kun siitä meetvurstista ei varoiteta missään jos sitä ei saa syödä..pari kertaa tuli syötyä..vai onko se niitä juttuja jotka vaan pitäis tietää?yritin joskus googlettaa mut löysin varoituksia vain suolaisuudesta.

Mä oon ymmärtänyt niin, että metukka kuuluu samaan sarjaan parmankinkun ym kanssa. Varma en tosiaan ole, mutta kun ensimmäisessä raskaudessa valmistusmenetelmää googletin niin sen perusteella päätin jättää väliin. Jos se metukka on raakaa niin isoin riski siinä on silloin toksoplasmoosi. Onneksi suomessa se ei ole niin yleistä elintarvikkeissa. Toisin kun esimerksiksi euroopassa. Suurin riski raskauden aikana saada tokso onkin matkusteleminen. Älä ole huolissasi siitä metukasta, kannattaa muistaa kuinka moni manma vetelee ties mitä raskaana ollessaan ja tartuntoja tulee kuitenkin niin vähän.. Itse yritän olla rennompi syömisteni suhteen ettei taas ihan mopo karkaa käsistä :) Tyylin kuumennan sitruunasta puristamani mehun.. Juu älytöntä, tiedän.

Ärsyttävää kun siitä meetvurstista ei varoiteta missään jos sitä ei saa syödä..pari kertaa tuli syötyä..vai onko se niitä juttuja jotka vaan pitäis tietää?yritin joskus googlettaa mut löysin varoituksia vain suolaisuudesta.

ma olin myös ekassa raskaudessa lähes hermoraunio kun neuvolatäti pelotteli..oon nyt ottanut rauhallisemmin mut näköjään metsään menee välillä.. nyt muuten ihmettelen miten en löytäny meetvurstista aiemmin tietoa,olihan sitä siellä mutta neuvolan lapuis ei ollut mitään.voi itku taas tätäkin:D..menee salapoliisihommiksi.

Ai, enpäs minäkään ole metukasta koskaan kuullut ettei saisi syödä???

Mutta kurkun kuorimisesta tiedän sen verran että se kuoriosa saattaa aiheuttaa närästystä ihan kenelle vaan.

Mutta itse en kuori kurkkua. Huuhtelen ja pyyhin keittiöpyyhkeellä/talouspaperilla kaikki kasvikset.