Kuopio, 1. nla, millainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaa

Aktiivinen jäsen
17.07.2007
1 882
0
36
Millaisia käyntejä ensimmäiset neuvolat ovat olleet Kuopiossa? Mitä on kyselty, tarkastettu, kerrottu, tarkistettu? Ensimmäinen neuvola tulossa ensi viikolla ja olisi ihan mukava hieman tietää mitä odottaa. Kannattaako miehen olla mukana ekalla käynnillä, käydäänkö siellä myös niitä miehen kannalta tärkeitä asioita läpi? (Juu, yhteinenhän tämä raskaus on, mutta kyllä asiat voidaan jakaa sellaisiin tulevan isän ja/tai äidin asioihin.)

Kiitos!

:flower:

Eka neuvola on sellainen tietojen täyttely-sessio: eli kaikkii edelliset raskaudet ja niiden tiedot, omat sairashistoriat, miehenkin terveys, tupakointi ja alkoholi ennen ja raskauden aikana (ja siitäkin kai jotkut paperiprujut, joita mun ei tarvinnut, kun en käytä lainkaan muutenkaan) ja kaikkea mahdollista taustatietoa. Sitten saa labra-lähetteet ja nyt on sellainen uusi Pikkuhaikara-pilotti, jossa KYSille voi esitietolomakkeen täyttää netissä, niin siihen saa tunnukset. Sitten paino, verenpaine ja hemppa. Alkuraskauden ultran varauslappu. Sikiöseulontojen lappu. Olikohan siinä kaikki... eli ei mitään kovin konkreettista, sitä taustatietojen ja neuvolankortin täyttelyä. Se on ihan miehestä ja vähän neuvolatätistä kiinni mitä saa irti neuvolakäynnistä, voipi vaihdella aika paljon.

Täällä kuopiolainen jolle kolmas (ehkä?) tulossa kesäkuussa :wave:

Mulla mies ei ollut kummassakaan raskaudessa mukana ensimmäisellä neuvolakerralla. Ei ollut tarpeen kun täytelttin vain noita papereita. Muuten kyllä oli mukana ultrassa ja myöhemmillä neuvolakäynneillä kun kuunneltiin joka kerta sydänääniä (sehän oli se kohokohta...)

Onnea vaan Kaalle, satuinpa arvaamaan nimimerkistä, että tutusta ihmisestä kyse :wave: :heart:

Me kuulutaan Neulamäen neuvolan piiriin, itse kävin yksin ekassa neuvolassa, kun mies ei päässyt mukaan. Tosiaan noita esitietoja kyseli, täytteli tietoja sähköiselle lomakkeelle, otettiin paino, hemppa, pissanäytteen annoin. Varhaisultraa ei varattu, kun oltiin jo yksityisellä käyty siinä. Ekassa neuvolassa ei myöskään kuunneltu sydänääniä, kun viikkoja oli vasta niin vähän (enkä itsekään olis halunnu vielä siinä vaiheessa - olisin vaan turhaan hermostunut, jos niitä ei olis kuulunu vielä).

No morjens! Piti ihan tarkistaa kuka siellä, mutta selvisihän tuo. Juu ja meikäläisen nimimerkki kyllä paljastaa tutuille kuka olen. Viimeistään kun kurkkaa profiiliin... :D Teilläkin mennään jo viimeisiä kuukausia. Niin se aika vaan menee. Meillä tää on ihan alussa ja kukaan tästä ei oikeastaan vielä tiedä. Ke on eka nla, sen jälkeen voidaan jo mainita asiasta. =)

Tsemppiä kovasti Kaa sinulle, minä olin aika hermoraunio alkuraskauden, tosin niin oon nytkin, kun jännitän synnytystä kovin :ashamed: Nimim. tiistaina sitten synnytystapa-arvioon KYSiin... Meillä on muuten Neulamäessä äitiysneuvola, jossa onkin aivan iiiiiiihana neuvolantäti :heart:

Yhteistyössä