Kuolleena syntynyt ideako? Muutto Thaimaaseen lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mnlk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mnlk

Vieras
Mieheni selasi työkkärin ilmoituksia, ja huomasi Thaimaaseen etsittävän myyntineuvottelijoita, työnantaja järjestäisi työluvat kuntoon.
Olisiko hullua lähteä koko perheen voimin esim. vuodeksi. Itse olen kotihoidontuella vielä kotona, ja käsittääkseni Suomen sosiaaliturva ei katkea jos ulkomailla asuminen on väliaikaista.
Kovasti tässä mietitään hakeako vaiko ei kyseistä paikkaa, sillä kumpikaan meistä ei ole ikinä olllut Talliinaa kauempana :D

Sinne vaan jos ei ole ikävä sukulaisia. Itse en voisi.. kuin ehkä vuodeksi. Ramppaamme mummin ja papan jne. luona 2-4 krk viikottain ja olisi ainakin meidän perheessä tylsä muutos asua ulkomailla.

Itse asuin lähi-idässä vajaa vuoden kun olin päälle parikymppinen. Se oli silloin tosi jännää :) Mutta perheen kanssa.. .Hmm ei....

Totta kai asiaa kannattaa harkita tosissaan. Kuten itse sanoit, ainahan sieltä voi tulla maitojunalla takaisin. Kokemuksia Thaimaassa asuneilta ja siellä matkustaneilta kannattaa kysellä. Uusimmassa Vauva-lehdessä on juttu suomalaisesta pariskunnasta, jotka asuvat Thaimaassa alle vuoden ikäisen lapsen kanssa. Vaikutti aika kivalta kokemukselta...

pääsin nyt vasta takaisin koneelle.
Lapset ovat 1v, 3v ja 6v. Esikoinen aloittaisi kyllä koulun syksyllä, mutta ajattelin kysyä onnistuisiko tuon koulunkäynnin järjestämään esim. kotiopetuksena ensimmäisen lukukauden, tai -vuoden. Ellei sitten siirtäisi koulun aloitusta kokonaan vuodella.
PAljon asioita mitä pitäisi miettiä, ja mistä ottaa selvää.

Mua on kauan houkuttanut tälläinen, ja nyt tuntuu siltä, että on lähdettävä nyt, tai ei koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Jos teillä on rohkeutta lähteä niin siitä vaan. Ainahan sitä pääsee vaikka maitojunalla takaisin.
Kokemushan voisi ainakin olla mahtava. Minkä ikäisiä lapsia teillä on?
Näiden älävänöiden mielestä omanakin putoaa puusta maaseen.

kuules vinski ja vincentti
Vierailija thaimaa ei ole mikään pedofiilien maa... Kyllä mä suosittelisin sitä muuttoa thaimaahan ja jos siellä ei onnaa ni aina voi tulla pois, mä tiiän mä muutin thaimaahan 17 vuotiaana ja menin täälä thaimaassa naimisiin 19 vuotiaana söpön taikunkaa, mutta mä asuin mun kaveril ensimmäisen vuoden ja sit ostin oman talo,,,, tietty oishan se teillä hyvä jos ois siel kvereita jos jotaa käy.....

Miksikäs ei. Thaimaa on hyvin kaukana pedofiilien maasta, rangaistukset kyseisestä toiminnasta ovat todella eri luokkaa ja asiaan puututaan erittäin hanakasti. Mitä naisiin tulee onkin aivan toinen juttu... Itse reissaamme perheen kanssa muutaman kuukauden joka vuosi ympäri Thaimaata. Suurin neuvo mitä voin Thaimaahan matkaavalle / muuttavalle antaa on että niin myrsky vastaa kuin sinne huudetaan. Jos välttämättä haluat matkustaa Bangkokin Patpongille tai Pattayan Walkstreetille niin varmasti saat vastaasi erinäköisiä tarjokkaita ja tarjouksia. Kannattaakin itse miettiä missäpäin liikut ja mihin aikaan. Itselleni tarjotaan kyseisiä palveluita nykyään erittäin harvoin, kun ei huomioi sisäänheittäjiä ollenkaan, tämä sama asia toistuu myös yksin matkaavana miehenä jos vain oma kantti sen kestää.

Länsimaalaisena asuessa Thaimaassa kannattaa olla tarkkana, sillä paikalliset yrittävät varmasti huijata sinua (jopa puhelinoperaattorit, sähkölaitokset ja monet muut suuret yritykset). Aiheesta löytyy paljon englannin kielistä kirjallisuutta johon kannattaa tutustua ennen matkaan lähtöä. Thaimaalaiset eivät oikein ymmärrä, että Suomen 1000€ ostovoima on hieman eri kuin Thaimaan vastaava summa.

Thaimaaseen muuttajan kannattaa ottaa huomioon myös asuntojen kunto, paikallisilla on suurimmaksi osaksi vain 1 huone, jossa jääkaappi ja useita patjoa, jonka lisäksi löytyy yhdistetty wc/suihku (lattiassa reikä ja katosta saat suihkuvettä, siis sama paikka missä peseydyt ja teet tarpeesi, hyvin kaukana suomalaisesti Idon posliinista). Paikalliset eivät myöskään juurikaan tee ruokaa kotonaan vaan ostavat syötävänsä katukeittiöistä, jonka vuoksi asunnoissa ei ole meidän kaltaista keittiötä. Asunnon valinnassa kannattaa ehdottomasti käyttää Länsimaalaisia. Asuminen itsessään on melko kallista Bangkokissa ja kaikissa turistikaupungeissa (vuokrataso korkea).

Itse pidän myös erittäin tärkeänä, että lähettyviltä löytyy korkeatasoisia sairaaloita, etenkin pienten lasten kanssa. Paikalliset vatsapöpöt ovat hieman meidän vastaavia ärhäkämpiä. Tämän hetkistä tilannetta ei osaa varmaksi sanoa, mutta käsittääkseni matkavakuutusta ei saa yli 3 kk yhteen soittoon maassa oleviin matkoihin, joten mikäli mahdollista kannattaa yrittää käydä suomessa 3 kk välein tai sitten varautua sairaalakäynteihin ja maksuihin jo etukäteen ennen lähtöä.

Thaimaa on joka tapauksessa turvallinen kohde asua ja elää, kunhan ottaa huomioon kulttuuriset erot. Thaimaalaiset ovat myös erittäin lapsirakkaita.

Yhteistyössä