Kuoleeko gastroskopiaan????

• Viestiketjun aloittaja ssss
  • Ensimmäinen viesti
Simo Rantalainen ei oikein tykännyt Hyvissä, pahoissa ja rumissa, mutta ei hänkään kuollut siihen. Aika epämiellyttävä tutkimus näemmä. Itse seurasin kerran yhden vanhan rouvan gastroskopiaa ja hänen pulssinsa käväisi kahdessasadassa.

tiutau
Suurin osa ihmisistä joutuu jossain elämänsä vaiheessa. Kyllä siitä selviää.

Kaverini sai rauhoittavan lääkkeen kun vakuutti hoitajalle joutuvansa muuten paniikkiin. Diapamia. En tajua miksi sitä ei anneta kaikille, se sanoi että ei tuntunut sen jälkeen missään se operaatio.

Totta kai siihen kuolee, senhän takia niitä tehdään että säästetään sitten rahaa kun saadaan mahavaivaiset pois päiviltä :/

No joo, kovin yksilöllistähän tuo on. Itse en ole edes käynyt, mutta toiset sanovat että on kamalaa ja toiset sanovat että ihan helppo nakki. Kun ajattelee, että kerran se vaan kirpasee ja siitä on sun terveydelle hyötyä, niin varmaan helpottaa tuskaa.

On paha, mutta ei siitä niin helpolla pääse, että kuolisi... :D

Olen kuullut, että nykyisin saa rauhoittavia lääkkeitä toimenpiteen ajaksi. En tiedä, pitääkö paikkansa, että myös nielu voidaan puuduttaa... Se auttaisi siihen ylettömään oksetukseen, josta muutoin koko toimenpiteen ajan kärsii.

Itse olen käynyt tuon läpi vuonna 1990 ilman mitään lääkitystä, ja hengissä vielä... Mutta toiste en vapaaehtoisesti mene. Mun mahalaukkuni sisältöä tutkii seuraavan kerran patologi. :kieh:

mie
No mun mielestä se oli pahempaa kuin synnytyskipu joten siitä voi päätellä jo paljon. Itse harkitsisin kahteen kertaan, onko moinen tutkimus tarpeellista edes. Mäkään en tajua, minkä helkkarin takia ihmisiä kiusataan eikä saa mitään kivun lievitystä, kyllä diapam pitäis antaa ehdottomasti kaikille!!

Jatkossa, jos ko. tutkimusta tarvitaan, sanon että mieluummin kuolen kun menen ko. tutkimukseen. Riitti mulle yks kerta. Että sellasia kokemuksia täällä. Ja samat kokemukset miehelläni ja pikkusiskollani.

vieras
Mull etehty kahdesti ihan viime vuosian, molemmat kerrat ilman puudutusta/lääkitystä. Inhalta tuntuu kun letkua nielee, mut ei kestä pitkään eikä ole kamalan kivulias. Menisin mielummin vaikka kymmenneen gastroskopiaan kuin synnyttäisin(ja oon raskaana joten se on taas edessä)eli musta synnytys on aivan kamalaa gastroskopiaan verrattuna. Skopia on loma synnytyksen verrattuna.;)

Krokodiili
JOISSAKIN paikoissa on mahdollista saada nieluun puudutus, mutta kaikkialla ei ole. Itsekin olen ilman puudutusta joutunut tuohon pari kertaa... Ilman rauhoittavia (suoneen) en ole hommaan suostunut. Kohtalaisen vastenmielinen toimenpide, se on pakko sanoa. Koepalojen nyppiminen tuntuu jotenkin sattuvan ja tottakai jatkuva oksennusrefleksi on ikävä. Jälkikäteen tuppaa olemaan kurkku kipeä. Mutta ei siinä kuolema ole lähelläkään.

Rosee
Mulle on myös tehty kaksi kertaa ihan viime vuosina ja eihän se kivaa tosiaan ole. Ei se mua ainakaan siis koskenut yhtään, mutta tuntui vaan inhottavalta. Tulee iiiiiiso oksennusrefleksi ja tuntuu vatsassa sillei jännältä, kun otetaan niitä koepaloja. Se on tosi nopeasti ohi ja hetken päästä olo on aivan normaali. Ainakin mun kohdalla ollut näin. Niin ja ilman mitään puudutuksia/esilääkityksiä mulle tehtiin molemmilla kerroilla.
Niin no, se täytyy kyllä sanoa, että silloin ensimmäisellä kerralla, luulin etten saa henkeä ikäänkuin ja meinasin mennä tosi pahaan paniikkiin.. Toimenpiteen jälkeen kerroin lekurille siitä tuntemuksesta ja se sanoi, että on ihan normaalia, että tuntuu siltä, vaikkeihan se letku tietenkään henkitorvessa mene :). Seuraavalla kerralla siihen tuntemukseen osasi jo valmistautua, eikä tullut paniikkioloja. Voisin vaan kuvitella, että jos on kyseessä ihminen, jolla oikeasti on taipumusta ahdistukseen/paniikkiin, voisi kokea tuon tilanteen tooooosi kammottavana. Anyway, ihan pikku operaatio se on monen muun jutun rinnalla ja mitä kaikkea sen avulla voikaan saada selville :). Kolonoskopia mulle on myös tehty kaksi kertaa ja se on mun mielestä paljon inhottavampi toimenpide ja siinä sitten oikeasti koki kipuakin, lääkkeistä huolimatta :(. Mutta sekin on yksilöllistä!

sh
No tottahan siihen kuollakin voi. Ei tarvita kuin perforaatio suolen seinämään ja jos kaikki menee mönkään niin...
Tiedän myös muutamia tapauksia joilla tullut hengenvaarallisia komplikaatioita. Yksi ainakin kuollut. Eikä tapahtunut Joensuussa.

Ilona
Koettu on viime keväänä ja sanoisin, että ihan iisi toimenpide..... Täällä aina kirjoitellaan kaikkea KAUHEATA... Just kuolemia jne. mutta et sinä siihen toimenpiteeseen kuole. Ja kohtahan joku kirjoittaa tänne kuinka hän ei sitten millään saanut sitä letkua nielastua vaan kakoi ja kakoi sitä. Sanon nyt vaan ettet sinä sitä nielase vaan lääkäri TYÖNTÄÄ sen letkun sinun kurkkuun ilman mitään nielasuja. Helppo homma se on. Kun makaat siinä sängyllä ota vastakkaiselta seinältä joku kiintopiste mihin keskityt, niin homma on paljon iisimpi kuin niin että mietit koko ajan kuin mää kohta kuolen...... Annat yökkäyksien rauhassa tulla vaan, koska niitä nyt tulee väkisin, muttet sinä siinä kaksinkerroin yökkää kun otat rauhallisesti.....

Yhteistyössä