Kuohuttaako miehiä taapero- ja julki-imetys yhtä paljon kuin naisia?

  • Viestiketjun aloittaja ei tajua
  • Ensimmäinen viesti
ei tajua
Olen opiskellut miesvaltaisella alalla ja miesten joukossa olen töissäkin. Koskaan, en yhtään kertaa, muista kenenkään miehen maininneen mitään taaperoimetyksestä tai julki-imetyksestä, saati, että se olisi ketään miestä tuntunut koskaan häiritsevän.

Kysyin mieheltäkin mielipidettä asiasta, eikä hän kyennyt ymmärtämään miksi edes kysyin ja miksi kummastakaan pitäisi ajatella mitään. Ei hänkään ole koskaan törmännyt miesten joukossa keskusteluun asiasta, saati paheksuntaan.

Mikä ihme tässä asiassa häiritsee nimenomaan (joitakin) naisia niin hirveästi? Naisille imetyksen pitäisi olla luonnollisempi asia, mutta jostain syystä vain naiset näyttävät paheksuvan asiaa. Miehille asia taas tuntuu olevan aivan yhdentekevä riippumatta siitä kuka imettää, missä imettää ja miten imettää.
 
Varmaan siksi, kun rinnat ovat naisille tärkeä juttu. Ehkä ei haluta, että muiden katse siirtyy tuijottelemaan toisen naisen rintoja? Ehkä koetaan pahaa mieltä oman imettämisen epäonnistumisesta, ehkä ollaan vaan niin estyneitä. En minä tiedä, kun minusta julki-imettäminen on ok.
 
vieras*
Istuin aikoinaan anoppilassa olohuoneessa kun miehen veljen vaimo imetti, rinta oli täysin paljaana ylös asti ja vauva vielä irrotti imuotteen välillä ja heilutteli päätään levottomasti, olohuoneesa oli appiukko, mieheni ja miehen veli... tunnelma oli vaivautunut :)
 
"kirva"
Koska miehet eivät ole niitä kaikkia tissejä kuolaavia itsehillintään kykenemättömiä idiootteja, joita heidän väitetään olevan. :D Monet naiset tuntuu kuvittelevan, että imettävän naisen rinnat häiritsevät miehiä ja heidän keskittymistään. Olen myös tästä asiasta kysellyt miespuolisilta ystäviltä ja omalta mieheltäkin, ja kaikki ovat olleet ihmeissään siitä, että heidän takiaan muka tarvitsisi julki-imetystä kieltää. ( Otanta ei tosin ole järin suuri.)

Ehkä suomalainen keskivertomies ( ei todellakaan koske kaikkia miehiä) on ajattelussaan hieman suuripiirteisempi ja rennompi, kuin edes voisi olettaa. Ehkä he ajattelevat, että hyvä kun vauva saa ruokansa, eivätkä mieti asiaa sen kummemmin. Eikö "perusmiehet" aika usein ihmettele naisten taipumusta tehdä yksinkertaisistakin asioista monimutkaisia ja vaikeita? Ja mikäpä olisi lopulta sen yksinkertaisempi perusasia, kuin imetys? ;) (siis tarkoitan nyt merkitykseltään yksinkertainen, en sitä että se käytännössä olisi aina helppoa ja onnistuisi aina)
 
Miehen silmin
Istuin kuukausi sitten kahvilassa, vastapäiseen pöytään istui nuori äiti vauvoineen, vähän ajan kuluttua huomasin naisen imettävän, vauva oli niin suloisen näköinen etten voinut muuta kuin hymyillä, nainen huomasi tämän ja itsekkin hymyili, minusta siinä ei ole mitään hävettävää, en ymmärrä jos imettäminen häiritsee joitakin.
 
vieras...
Mun mies kuuluu niihin, joilla on hitusen kiusaantunut olo, jos joku (muu kuin minä) imettää samassa huoneessa. Siksi, että hän on jotenkin tietoinen siitä että olisi epäkohteliasta tuijottaa, ja tietäähän kaikki mitä käy jos YRITTÄÄ olla kiinnittämättä huomiota johonkin asiaan :D Ei siis tod. ole mikään tissejä kuolaava idiootti, vaan ehkä pikemminkin ylihäveliäs. Samanlaisen reaktion aihettaisi varmaan jonkun auki jäänyt sepalus.

Mutta ei hänellä koskaan ole (omien sanojensa mukaan) käynyt mielessäkään, että tämä hänen kiusaantuneisuutensa takia jonkun äidin pitäisi mennä piiloon imettämään tai jonkun lapsen odottaa maitoaan. Tottakai saa imettää missä vaan ja just sen ikäistä kun on tarvis, ja hän sit vaan tuijottelee katonrajaan.

Itse olen imettänyt lapsia 2-3-vuotiaiksi ja kysellyt moneen kertaan mieheltä onko hänellä näkemystä imetyksen keston suhteen tai toivoisiko että välttäisin julki-imetystä jossain tilanteissa - ei ole esittänyt toiveita, on vaan ollut sitä mieltä että miksi pitäisi lapselta hyvä viedä pois :) Julki-imetykset ovat jääneet luonnostaan jo pienempänä, 2-vuotias otti maitonsa vain kotona ennen nukkumaanmenoa.
 
"Samu"
Mä en oo oikeestaan ees aatellut asiaa...Tai siis tietty vauvoja usein imetetään, mutta en mä ees tiennyt, että millon sen pitäisi loppua. Ja yleensä jos imetetään siinä mun näkyvissä, niin koitan vaan kohteliaasti katsoa jonnekkin muualle.
 
lappu
Imettäminen on ihan ok paitsi esim. kahvipöydän ääressä siten, että vetäistään yläkroppa paljaaksi ja siinä sitten imetetään ja ihmetellään vaikka kuinka kauan. Ja muiden pitäisi nauttia kahvipöydän antimista siinä.

Miksi siinä tulee ihmisillä vaivaantunut olo, jos se kerran on niin luonnollista?
 
LaMamanMorbid
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30637078:
Ehkä liikun omituisissa piireissä, kun en ole IRL kuullut kyllä kenenkään naisenkaan maininneen mitään taapero- tai julki-imetyksestä.
Joo, mä en ole koskaan puhunut yhdenkään ystäväni kanssa muiden naisten imettämisistä...en mies- enkä naispuolisten. Nevöevö. Oikeastaan tää mammapalsta on ainoa foorumi jossa imetystä käsitellään 24/7....huoh.:rolleyes:

*muoksmuoks...siis siitä, että naiset imettävät vauvojaan...heheheheheh...*
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Ilenna"
Minun imetystäni on paheksuttu ainoastaan kerran. Ja olen imettänyt kolme lasta yksivuotiaaksi. Ja ihan julkisella paikalla harson suojassa.
Olin lounaalla lasteni kanssa Lasipalatsin kahvilassa, kun ohi kävellyt noin 25-vuotias mies huusi kovaäänisesti: "miten toi kehtaa. Muut syö täällä.". Ja miehen ilmeestä päätellen kyse ei ollut vitsistä vaan aidosta pöyristyksestä. Hänen ruokahalunsa katosi syövän vauvan vuoksi.
 
Niin... siis esim. oma mieheni ei varmaan edes huomaa, jos jossain kahvilassa joku imettää pientä vauvaa. Se on ihan ok. Jos joku tulee imettämään lastansa meidän olohuoneen sohvalle, miestäni vastapäätä, on se mieheni mielestä vaivaannuttavaa. Minusta ei. Vauvan imetys on ok.

Se, että tississä roikkuu pieni lapsi on jo vähän ällöä, kun se tehdään julkisesti. Tyyliin- "Mutsi hei, vedät hinkit esiin, mun on just nyt jano ja sitä maitoa on saatava tänne ja heti"!!!!
 
"cissu"
Mun miestä ei kuohuta juuri mikään. Mua nyt joskus joku, harvemmin imetys. Julki-imetys ok mutta vaivaannuttavaa jos tissit avoimesti esillä, paljastelu on ärsyttävää
 
karua
Nämä joita paljaan tissin vilahdus vaivaannuttaa eivät varmaan kykene käymään uimahalleissa ja kylpylöissä.

Ei miestä ei hetkauta pätkääkään imettäminen. Se jopa pitää sitä tärkeänä asiana vauvalle.
On meidän kanssa samoissa ruokapaikoissa ollut imettäjiä eikä se kyllä niitä edes huomaa. "Antaa vauvojen syödä vaan" oli hänen kommenttinsa.
En ole muuten muidenkaan miesten kuullut kommentoivan ja mitä mieheltä kysyin, ei ne kiinnitä semmoseen kuulemma huomiota.
 
....
Itsekin olin vähän yllättynyt miten rajusti täällä jotkut mammat ovat julki-imetystä vastaan :O Itse en varmaan edes huomaisi tuollaista, ja en usko että mieskään olis moksiskaan. Mutta kun joitain nyt vain pitää kaikki asiat häiritä ja on niin kivaa olla mielensäpahoittaja...
Eiköhän tuollaiset päänaukoja ole pahempia ja nolompia kuin se äiti joka ruokkii vauvaansa.
 
Mieheltä
Mua ei sinänsä häiritse julkinen imettäminen, se on aivan luonnollista. Se saa kuitenkin vaivaantumaan tietyssä tilanteessa, kun ei tiedä mihin katsoa. Silloinkin hämää se jos katse osuu imettäjään joka tulkitsee katseen tirkistelyksi ja on vaarana saada pervon maineen. Olen oppinut näkemään aikoinaan paljaita rintoja etelän uimarannoilla, eikä se hämännyttänyt milläänlailla kun tiesi että siihen suhtaudutaan luonnollisesti.
 
Itsekin olin vähän yllättynyt miten rajusti täällä jotkut mammat ovat julki-imetystä vastaan :O Itse en varmaan edes huomaisi tuollaista, ja en usko että mieskään olis moksiskaan. Mutta kun joitain nyt vain pitää kaikki asiat häiritä ja on niin kivaa olla mielensäpahoittaja...
Eiköhän tuollaiset päänaukoja ole pahempia ja nolompia kuin se äiti joka ruokkii vauvaansa.
Kuvittelin huomanneeni, että vauvan imetykseen missä tahansa suhtaudutaan myönteisesti, kun taas lapsen/taaperon imetykseen vähän epäilevästi.
 
....
Kuvittelin huomanneeni, että vauvan imetykseen missä tahansa suhtaudutaan myönteisesti, kun taas lapsen/taaperon imetykseen vähän epäilevästi.
Kun on saanut ymmärtää että ne tissit on se paha asia, niin muuttuvatko ne jotenkin jos niillä imettää vauvaa tai taaperoa?
Jotenkin hassua että vauvan imettäminen on OK, mutta sitten jos onkin vähän vanhempi lapsi, niin hyi yök tuolla näkyy ti55it!! :D

Eikö ole jopa vähän vaikeaa ulkopuolisen mennä sanomaan onko kyseessä edelleen vauva, vaiko jo taapero. Kuitenkin esim. keskonen voi olla hirmu pieni taaperoikäisenä, ja sitten on kans niitä jättivauvoja jotka voisivat hyvinkin olla taaperoita jos vain kokoa katsoo.
Vuoden kohdallahan taitaa vauva-sanan käyttö päättyä?
 
et sillei
Miesvaltaisella alalla ja tämä viimeisin "äidin julkisuuhakutemppu" osui kaffe pöydässä silmiin ja keskustelun aiheeksi. Ja kieltämättä, ei nuo miehet oikein ymmärrä miksi jos kävelevää ja puhuvaa lasta pitää vielä tissille päästää. Varsinkaan julkisesti. Perusteluina oli mm. se että tuon ikäinen on jo kykenevä hetken odottamaankin...jos nyt pakko tissillä on vielä olla. Ja ehkä enemmän kritiikkiä sai tämä julkisuuhakuisuus, että jos joku sanoo asiasta tai vaikka asian vierestä -niin miksi heti pitää olla soittamassa lehteen? Taisipa tuo vanhin mies meidän porukassa todeta että naiset on just tollasia. Niille ei mitään tohdi sanoa vasta karvaan kun heti otetaan niin itseensä ja koetaan maailman suru kun joku kehtaa hieman kommentoida tekemisiä....
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mieheltä;30638193:
Mua ei sinänsä häiritse julkinen imettäminen, se on aivan luonnollista. Se saa kuitenkin vaivaantumaan tietyssä tilanteessa, kun ei tiedä mihin katsoa. Silloinkin hämää se jos katse osuu imettäjään joka tulkitsee katseen tirkistelyksi ja on vaarana saada pervon maineen. Olen oppinut näkemään aikoinaan paljaita rintoja etelän uimarannoilla, eikä se hämännyttänyt milläänlailla kun tiesi että siihen suhtaudutaan luonnollisesti.
En minä usko, että tuollaista tarvitsee pelätä, ainakaan jos imettäjä vaikuttaa itse suhtautuvan asiaan luontevasti. Ne jotka suojautuu tarkasti harsojen yms. avulla, ovatkin ehkä epäileväisempiä toisten motiiveista ja/tai tarkempia siitä ettei kukaan pääse tissejä näkemään. Mutta toisaalta heidän tisseistään ei pitäisi vahingossakaan mitään nähdä. Ne taas jotka lyö "tissit pöytään", ei koe tarvettaan imetystään salata eivätkä kaiken järjen mukaan myöskään häiriinny katseista.

Minä olin sellainen välimuoto, käytin imetyspaitoja enkä ylimääräisiä paljastellut, mutta en kuitenkaan harsojen yms. kanssa pelannut. Ja julkisilla paikoilla imettäessäni keskityin vauvaan, en seurannut muiden katseita. En kuitenkaan olisi mitenkään pahastunut saati pervoksi leimannut, jos juuri katseen vauvasta kohottaessani olisin huomannut jonkun katsovan. Jos tällä tavalla katseet kohtaa ja haluaa viestiä äidille että pitää imetystä ihan positiivisena asiana eikä ole tirkistelymielessä katsomassa, olisi muuten parempi hieman vaikka hymyillä kuin kiireesti kääntää katse pois.
 
"ukkeli"
Minusta miehenä on kummallista ehkä ennemmin se miksi tämä on nostettava otsikoihin? Yksittäistapaus tämäkin. Yhden tulkinta aiheesta. Jotenkin se tekee/kyseenalaistaa ko. äidin motiivit.
 

Yhteistyössä