Kuohkea mokkapalaohje

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maira

Aktiivinen jäsen
22.09.2009
18 233
7
38
Mä olen jo vuosien ajan tehnyt mokkapalat yhdellä ja tietyllä ohjeella joka oli rääpystetty paperin palalle joka pyöri keittiön kaapissa, no kuten arvata saattaa se on nyt parin muuton aikana kadonnut..Eli antakaa mokkapala ohje jossa niistä tulee kuohkeita, eikä sellasia littanoita.. :x

Ää googletin netistä yhden ohjeen ja tein sillä. Tuli tosi kuohkeita ja hyviä mutta ..... arvaa pistinkö muistiin mikä ohje se oli niistä lähes sadasta jotka putkahti esiin :(

Taikina
6 Kanamunaa
6 dl. Sokeria
8 dl. Vehnäjauhoja
5 tl. Leivinjauhetta
4 tl. Vaniljasokeria
5 rkl. Kaakaojauhetta
3 dl. Maitoa
300 g. Voita

- Vaahdota munat ja sokeri hyvin.
- Sulata rasva.
- Siivilöi ja sekoita kuivat aineet ja lisää muna-sokerivaahtoon.
- Lisää lopuksi maito ja voi.

Paisto 175 asteesa 20-30 min.

Kuorrutus:
4 rkl. Kahvia
50g. Voita
2 rkl. Kaakaojauhetta
n. 4 dl. Tomusokeria

tällä oon tehny monet vuodet ja hyviä on :D kuorrutteen määrän voi tuplata jos ei tykkää naftista

Pohja:
5 dlvehnäjauhoja
4 munaa
3 dl sokeria
2 dl maitoa
200 g voisulaa
3 rkl kaakaojauhetta
3 tl leivinjauhetta
2 tl vaniliinisokeria

kuorrute:
1 paketti tomusokeria
50 gvoisulaa
5 rkl vahvaa kahvia
1 rkl kaakaojauhetta
2 tl vaniliinisokeria

Ohje:
Sulata rasva ja laita jäähtymään
vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi
sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää ne maidon kanssa vuorotellen taikinaan
sekoita joukkoon voisula
kaada taikina leivinpaperin päälle uunipellille
paista uunissa 200 asteessa noin 15 min
sulata kuorrutusta varten voi, sekoita muut aineet keskenään, sekoita seos voisulan joukkoon
levitä kuorrutus nopeasti jäähtyneen pohjan päälle, kuorrute jähmettyy nopeasti
koristele halutessasi vaikka nomparelleilla

Mun ohjeella tulee normi pellin kokoinen ja siitä pohjasta tulee kuohkea. Minunkin mielestä tuo aikaisempi ohje on ihan mahdottoman suuri ja paksuutta kyllä tule valtavasti, varmaan 5 cm ja sit kuorrutusta vähänlaisesti:)

[QUOTE="mie";24714520]Ää googletin netistä yhden ohjeen ja tein sillä. Tuli tosi kuohkeita ja hyviä mutta ..... arvaa pistinkö muistiin mikä ohje se oli niistä lähes sadasta jotka putkahti esiin :([/QUOTE]

Heh, melko normaalia, tän takia mä tulostan kaikki hyvät ohjeet nykyään ja laitan ne mun resepti kansioon, muuten niitä on ihan turha enää ettiä.. :)

Mun ohjeella tulee normi pellin kokoinen ja siitä pohjasta tulee kuohkea. Minunkin mielestä tuo aikaisempi ohje on ihan mahdottoman suuri ja paksuutta kyllä tule valtavasti, varmaan 5 cm ja sit kuorrutusta vähänlaisesti:)

kuten sanoinkin kuorrutteen voi tuplata jonka oon tehny. Joo no voi olla et ku hyvin vatkaa niin paksuus on sne 8cm :D mut minen ossaakkaa tehä mitään miniä :)

• Tykkää
Reactions: Maira
[QUOTE="mä";24714569]Millä ton maidon voisi korvata sillä pitäisi tehdä täysin maidottomia?[/QUOTE]

en oo kyllä koklannu mut jos ei soija tai riisi ongelma niin jollain niillä "muka maidoilla" (missä ei oo maitoa) ne ois ainakin suht neutraaleja

Musta ne kengänpohja mokkapalat on ihan karmeita syödäkkin.. :D

Mut mä oon melko akka vatkaamaan, joten toi määrä voi olla kohtalokas ton keskikokoisen pellin kanssa.. :D
meillä sen vatkaamisen hoitaa kenwoodi ja kyllä ne just ja just mahtuu siihen pellille ja hippasen tulee yli mut just silleen sopivasti pullistuen :)
kuorrutusta varten tosin siirrän kyllä pois pelliltä ettei reunat suttaannu :D

• Tykkää
Reactions: Maira
Mä olen tehny reseptillä, jota olen muunnellut jonkinverran- ja hyvää tulee. Jos haluaa pellillisen, niin ohjeen voi tuplata.

-1,5dl sulatettua voita
-2dl sokeria
-2 munaa
-3dl vehnäjauhoja
-1,5tl leivinjauhetta
-2rkl kaakaojauhetta
-0,5dl kahvia
-0,5dl maitoa
-1tl vaniliinisokeria

kuorrute:

-2,5dl tomusokeria
-1rkl kaakaojauhetta
-2rkl sulaa voita
-2rkl kuumaa kahvia

*sulata voi
*vatkaa sokeri ja munat vaahdoksi
*sekoita kuivat aineet keskenään
*sekoita kahvi ja maito -> lisää taikinaan vuorotellen jauhojen kanssa
*lopuksi lisää voisula

*paista 200c n.20min

Jos helpon ohjeen haluaa niin tuo on minkä laitoin. Ei tarvitse vatkata juuri olenkaan, munat ja sok. vain hieman, ennemminkin vain sekoitus ja ei tule kengänpohjaa siltikään