Kuntosali-ihmiset, auttakaa aloittelijaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittelija

Vieras
En ole koskaan aiemmin käynyt kuntosalilla, mutta nyt aloin kiinnostua saalitreenaamisesta. Salilla saisin käydä minulle sopivina ajankohtaisina ja salitreeni tuntuu melko kokonaisvaltaiselta, eli en tarvitsisi enää mitään muuta harjoitetta oheen?

Käyn reippailla vaunulenkeillä päivittäin ja tarkkailen syömisiäni. Olisiko kuntosaliharjoittelu hyvä lisä tähän? Haluaisin kiinteyttää erityisesti synnytyksen jälkeistä vatsaani, mutta myös esimerkiksi käsivarsiani. Onko salilla tarpeen tehdä jalkojen harjoituksia, hoitavatko vaunulenkit ne? Voiko saliharjoittelun "painottaa" tiettyihin kotiin, esim juuri tuohon mahaan?

En halua näkyviä isoja lihaksia, vain kiinteytystä. Kilot ovat karisseet syömisten tarkkailun myötä ja nyt olen nk. laiha läski, joten kiinteytys on alkanut kiinnostaa :/

Kyllähän salilla voi treenata vaikka pelkkiä hauiksia jos siltä tuntuu, mutta kehon tasapainon takia mun mielestä tärkeää on treenata kaikkia lihasryhmiä tasapuolisesti. Monille naisillekin tuntuu se reisitreeni olevan lähinnä loitontajia ja lähentäjiä Seiskaa lukien, mutta itse teen kyllä kyykkyä ja prässiä kunnon painoilla. Kannattaa pyytää harjoitusohjelma salilta tarpeesi huomioiden, yleensä ne ovat ilmaisia ensikertalaisille, tai ainakin halpoja. Saat samalla ohjausta laitteisiin ja painoihin.

Ensinnäkin, naiset harvemmin, jos koskaan, saavat vahingossa isoja lihaksia. On turha vältellä kunnon painoja muskeleiden pelossa, sillä lihasten kasvaminen vaatii naisilta PALJON työtä. Rahasi menevät vain hukkaan, jos käyt salilla tekemässä 30 toiston sarjoja pikkupainoilla.

Toiseksi, jalkoja kannattaa treenata. Ja ei todellakaan kannata tyytyä hinkuttamaan reidenlähentäjälaitteessa, vaan mennä rohkeasti kyykkypaikalle kyykkäämään. Kyykkääminen vaatii jonkin verran tekniikkaa, joten siihen kannattaa pyytää apua osaavammalta. Vapailla painoilla kyykkäämisessä on se etu, että harjoitusta saavat persuksen ja reisien lisäksi myös keskivartalon lihakset, jotka tarjoavat liikkeessä tukea. Lisäksi kyykkääminen ja muut raskaat perusliikkeet nostavat sykettä ja kuluttavat energiaa pienempiä liikkeitä tehokkaammin.

Kuntosaleilu on ehdottomasti hyvä lisä harrastuksiisi. Se kohentaa, ainakin omasta mielestäni, ulkonäköä huomattavasti kävelyä ja vastaavia tehokkaammin. Lisäksi salilla punnertaessa ei maallisia murheita ehdi ajatella. Kannattaa vaan tosiaan muistaa se, että punttia pitää nostaa ihan tosissaan hikihatussa, jos tuloksia haluaa. No pain, no gain. :)

Itse maksoin vähän llisää että kuntosaliohjaaja teki mulle ihan oman ohjelman. Kysy esim. minkälaista harjoittelua haluan ja mitä erityisesti (esim. hartia-tai vatsan seutu). Sitte näytti liikkeet ekalla kerralla. Hyvin mulle sopi ainaki tuo henkilökohtainen suunnitelma. Ja tietty sitä voi kuitenki vielä ite muokata ja muuttaa :)

Onnea uudesta lajista!

Yhteistyössä