Valtio toki takaa kaikille äänestysoikeuden saaneille oikeuden äänestää, mutta koskaan ei ole ollut valtion vastuulla mahdollistaa jokaikisen äänestystä. Se ei yksiselitteisesti olisi mahdollista.
Karanteenista säädetään tartuntatautilaissa. TTL 3 §:n mukaan karanteenilla tarkoitetaan ”taudinai-heuttajalle altistuneen tai perustellusti altistuneeksi epäillyn henkilön erottamista muista kotiinsa tai muuhun määrättyyn paikkaan”. Merkitystä voi antaa myös TTL 68 §:lle, jonka 1 momentissa säädetyn mukaan ”Karanteeni ja eristäminen on toteutettava siten, että henkilön oikeuksia ei tarpeettomasti ra-joiteta.”
Mainitun momentin perusteluiden ja sääntely-yhteyden perusteella siinä on ajateltu erityisesti muun muassa oikeutta pitää puhelimella yhteyttä läheisiin ja niin edelleen. Oikeusministeriön arvion mukaan säännöksessä ilmaistaan yleinen periaate, jonka mukaan karanteeniin liittyvä liikkumisvapau-den rajoitus ei lähtökohtaisesti oikeuta rajoittamaan muita oikeuksia.
Edelleen merkityksellinen on myös PL 14 §:n 4 momentti, jonka mukaan ”julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdolli-suuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksente-koon.” Keskeinen kysymys asian oikeudellisen arvioimisen kannalta on se, onko kotiäänestyksen, ennakkoää-nestyksen-ja vaalipäivän äänestystilanne mahdollista järjestää niin, että pystytään välttämään tartunta-riskin sisältäviä lähikontakteja. PL 19 §:n 3 momentissa säädetyn mukaisesti julkisen vallan on edis-tettävä väestön terveyttä.
Näistä peruslähtökohdista käsin oikeusministeriö arvioi, että oikeudellisesti tilanne on se, että karanteeniin asetettua voidaan kieltää osallistumasta sisätiloissa suoritettavaan ää-nestystilaisuuteen
. Julkisella vallalla on kuitenkin velvollisuus edistää yhteiskunnallista osallistumista ja äänioikeuden käyttämistä, joten jos ulkoäänestysmahdollisuuksia voidaan järjestää karanteenissa oleville, niin niitä tulisi järjestää.
THL:n arvion mukaan eristyksessä olevan äänioikeutetun kotiäänestyksen järjestäminen aiheuttaisi tartuntavaaran kotiäänestyksen toteuttavalle vaalitoimitsijalle. Tästä näkökulmasta eristyksessä olevan kotiäänestysmahdollisuutta ei THL:n mukaan voida toteuttaa tartuntatautilain 63 ja 68 §:t huomioon ottaen. Sen sijaan THL on arvioinut, että asianmukaisia suojatoimia noudattamalla kotiäänestyksen toteuttaminen karanteenissa oleville ei aiheuta vastaavanlaista tartuntariskiä.Eristyksessä olevan riski tartuttaa on THL:n mukaan monikymmenkertainen karanteenissa olevaan verrattuna