Kunpa päivähoidon vaiettujen ongelmien julkitulo aiheuttaisi parannuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex kasvatusvastuullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex kasvatusvastuullinen

Vieras
Vuosia olen toivonut että päivähoidon ongelmista puhuttaisiin niin kovilla äänenpainoilla, että tulisi jotain muutoksia.

En voinut enää itse jatkaa alalla, koska käytännössä työ oli liian usein selviytymistarinaa. Kaiken keskellä oman jaksamisen kustannuksella loimme työkavereiden kanssa lapsille kehittävää ympäristöä, vaikka vaikeaa oli.

Suuremmiksi ja suuremmiksi kasvavat lapsiryhmät voivat nykyisin olla mitättömän pienissä tiloissa, kun laissa määriteltiin lasten tarvitsevat neliöt pienemmiksi. Sijaisia ei saisi ottaa vaikka tarve olisi huutava! Henkilökunnan aika menee siihen, kun lasketaan, missä päin taloa tarvitaan kipeimmin niitä vähiä jäljellä olevia. Mikä hulluinta, vanhemmille olisi pitänyt jopa valehdella siitä, onko henkilökuntaa tarpeeksi vai ei!

N

Vetoan vanhempiin, että tekisitte kaikkenne lasten parhaaksi ja vaatisitte esim. suhdelukuihin tuijottamisen lopettamisen omassa kaupungissanne! Sijaisten ottaminen on kielletty sen takia, kun jossain ryhmässä on pois kaksi lasta, toisessa ja kolmannessa myös muutama. Sehän ei oikeasti helpota yksittäisen ryhmän asioita sillion kun joku vakihenkilökunnasta puuttuu! Vedotkaa suoraan johtajiin, koska hoitajien sanaa ei kuunnella tippaakaan.

Tiedän, että tilanteet otetaan haltuun viimeisillä voiman rippeillä, niin ettei ulos päin näy, kuinka vaarallistakin lapsen päivä on ollut. Se kuluttaa ja ihmiset palavat loppuun.

Toivottavasti tuo, mutta skeptinen olen. Sosiaali- ja terveysalalla on niin paljon räikeitä puutteita ja laiminlyöntejä vähän joka sektorilla esim.vanhustenhoito, eikä mitään merkittäviä parannuksia oikeen saada aikaan. Jonkin aikaa kohistaan ja vaaditaan, mutta sitten alkaa mielenkiinto hiipua. Tehdään joitain näennäisiä parannuksia jotka saattaa ulkopuolisten korvissa kuulostaakkin hyviltä, mutta työntekijät tietää, että toisesta päästä vaan lisätään ja toisesta leikataan. Säästötkin saadaan esitettyä niin, että kysymyksessä on nyt vaan laadun parannustoimenpide..ja pyh!

Huh sentään mitä tekstiä tuossa linkissä :(

Onneksi oma lapsi on 12 lapsen ryhmässä missä 4 aikuista aina. Ja saa olla samassa ryhmässä koko päiväkotiuran ajan. Meillä on kyllä käynyt tuuri, todellakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt hoitaja;29772506:
Toivottavasti tuo, mutta skeptinen olen. Sosiaali- ja terveysalalla on niin paljon räikeitä puutteita ja laiminlyöntejä vähän joka sektorilla esim.vanhustenhoito, eikä mitään merkittäviä parannuksia oikeen saada aikaan. Jonkin aikaa kohistaan ja vaaditaan, mutta sitten alkaa mielenkiinto hiipua. Tehdään joitain näennäisiä parannuksia jotka saattaa ulkopuolisten korvissa kuulostaakkin hyviltä, mutta työntekijät tietää, että toisesta päästä vaan lisätään ja toisesta leikataan. Säästötkin saadaan esitettyä niin, että kysymyksessä on nyt vaan laadun parannustoimenpide..ja pyh!

Noinhan se taitaa olla. Mielestäni vain vanhempien yhteinen ja näkyvä kannanotto voisi auttaa nykytilanteessa. Toisaalta ymmärrän että asioihin puuttuminen on rankkaa kaiken keskellä myös vanhemmille, koska se on meille ammattilaisillekin rankkaa.

"Loppujen lopuksi päivät menevät ryhmän liikuttelussa paikasta A paikkaan B ja siinä yksilö jää helposti jalkoihin, valitettavasti."

Tuono olen huomannut ainakin siellä, missä sijaiskieltoa on tehostettu viime aikoina. Pedagogisen koulutuksen saaneena tuota ei vain pysty hyväksymään. Kun itse varasin sijaisia laskematta epäedullisia suhdelukuja viimeisen päälle, sai päiväkotimme sapiskaa taloudesta päättäviltä. Yksinkertaisesti lasten kannalta olisi ehdotonta, että joka päivä olisi edes lain määräämä määrä hoitajia paikalla! Sitä lakia on vain voitu kieltää vuosia kun keksittiin uskomaton kiertelymenetelmä, suhdeluvut.

[QUOTE="Mie";29772513]Huh sentään mitä tekstiä tuossa linkissä :(

Onneksi oma lapsi on 12 lapsen ryhmässä missä 4 aikuista aina. Ja saa olla samassa ryhmässä koko päiväkotiuran ajan. Meillä on kyllä käynyt tuuri, todellakin![/QUOTE]

Siis voitko jotenkin olla varma?
Ongelmanahan on yleensä se, että vaikka hoitajia "paperilla" olisi miten paljon niin todellisuus on toista. Jos ei omassa ryhmässä ole ketään hoitajaa sairaana niin jossain toisessa on. Sitten hoitaja juoksee monessa ryhmässä ja aina on joku vajaalla miehityksellä. Sijaisia ei siis palkata yleensä.

Sama ongelma esim.vaikka vanhuspuolella. Papreissa lukee, että hoitajia on tietty määrä, mutta sitten pari niistä onkin esim.fysioterapeutteja jotka juoksee ympäri taloa eri osastoilla, eivätkä edes osallistu itse hoitotyöhön.
Varsinkin yksityiset palvelujen tuottajat ovat mestareita pyörittelemään lukuja papereille niin, että saadaan tarvittavat miehitykset täyttymään.
Omassakin työpaikassani on yksi "puolikastyöntekijä" joka ei ole koskaan edes käynyt yksikössämme. On toisessa yksikössä töissä ja antaa kuulemma meille tukea esim.puhelimessa (eipä oo tullu soiteltua). No, saadaan näyttämään asiat kivalta paperilla kaupungille päin ja tuotettua palvelut polkuhintaan niinkuin kaupunki haluaa.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Minä kyllä vetoaisin päiväkotien henkilökuntaan. Mikään ei muutu koskaan jos ongelmien ei anneta näkyä ulospäin. On valitettava tosiasia että lapset kärsivät vain pidempään mitä enemmän henkilökunta joustaa. Jos resurssit loppuu sen pitää näkyä jossakin. Vanhemmille pitää kertoa että Nico-Jasmiina kaatui ja sai naarmuja poskeen sen takia että kukaan henkilökunnasta ei ehtinyt olla läsnä koska oli tilanne päällä jossakin muualla. Nico-Jasmiina ei ole syönyt koko viikkona mitään koska on ollut niin huonoa ruokaa, ei ole maistunut. Nico-Jasmiina paukutti toista tenavaa lapiolla päähän niin että kaverille tuli reikä päähän, näin kävi siksi että ei ollut tarpeeksi hekilökuntaa pihalla valvomassa lapsia.

Jos vanhemmat saa tällaista viestiä he ottavat hyvin npeasti yhteyden johtajiin ja vaativat muutosta. Tosiasioita ei saa peitellä eikä saa loputtomiin vaan joustaa, se ei hyödytä ketään.

[QUOTE="Mie";29772534]Minä kyllä vetoaisin päiväkotien henkilökuntaan. Mikään ei muutu koskaan jos ongelmien ei anneta näkyä ulospäin. On valitettava tosiasia että lapset kärsivät vain pidempään mitä enemmän henkilökunta joustaa. Jos resurssit loppuu sen pitää näkyä jossakin. Vanhemmille pitää kertoa että Nico-Jasmiina kaatui ja sai naarmuja poskeen sen takia että kukaan henkilökunnasta ei ehtinyt olla läsnä koska oli tilanne päällä jossakin muualla. Nico-Jasmiina ei ole syönyt koko viikkona mitään koska on ollut niin huonoa ruokaa, ei ole maistunut. Nico-Jasmiina paukutti toista tenavaa lapiolla päähän niin että kaverille tuli reikä päähän, näin kävi siksi että ei ollut tarpeeksi hekilökuntaa pihalla valvomassa lapsia.

Jos vanhemmat saa tällaista viestiä he ottavat hyvin npeasti yhteyden johtajiin ja vaativat muutosta. Tosiasioita ei saa peitellä eikä saa loputtomiin vaan joustaa, se ei hyödytä ketään.[/QUOTE]

Niin kuin tässä on kerrottu, vanhemmille EI saisi kertoa kaikkea. Se on uskomatonta mutta totta. Vanhempien kaikki toiveet olisi toteutettava kyselemättä samalla kun ollaan uupuneina siihen, että asiat eivät vain suju.

Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt hoitaja;29772533:
Siis voitko jotenkin olla varma?
Ongelmanahan on yleensä se, että vaikka hoitajia "paperilla" olisi miten paljon niin todellisuus on toista. Jos ei omassa ryhmässä ole ketään hoitajaa sairaana niin jossain toisessa on. Sitten hoitaja juoksee monessa ryhmässä ja aina on joku vajaalla miehityksellä. Sijaisia ei siis palkata yleensä.

Sama ongelma esim.vaikka vanhuspuolella. Papreissa lukee, että hoitajia on tietty määrä, mutta sitten pari niistä onkin esim.fysioterapeutteja jotka juoksee ympäri taloa eri osastoilla, eivätkä edes osallistu itse hoitotyöhön.
Varsinkin yksityiset palvelujen tuottajat ovat mestareita pyörittelemään lukuja papereille niin, että saadaan tarvittavat miehitykset täyttymään.
Omassakin työpaikassani on yksi "puolikastyöntekijä" joka ei ole koskaan edes käynyt yksikössämme. On toisessa yksikössä töissä ja antaa kuulemma meille tukea esim.puhelimessa (eipä oo tullu soiteltua). No, saadaan näyttämään asiat kivalta paperilla kaupungille päin ja tuotettua palvelut polkuhintaan niinkuin kaupunki haluaa.

Jaa no en tiedä? Aina siellä on minun laskujen mukaan ollut se 4 aikuista kun olen lapsen hakenut. Yksi saattaa olla se sijainen jos joku vakkareista on sairastunut. Pihalla on tietty vähän toinen asia jos käy hakemassa vähän ennen klo 17. Silloin on osa omista jo lähteneet ja muiden ryhmien hoitajia on kaitsemassa eri ryhmien lapsia. Mutta koskaan ei ole ollut vähemmän kuin 3 hoitajaa siellä pihallakaan vaikka lapsia olisi enää kaksi jäljellä.

[QUOTE="a p";29772551]Niin kuin tässä on kerrottu, vanhemmille EI saisi kertoa kaikkea. Se on uskomatonta mutta totta. Vanhempien kaikki toiveet olisi toteutettava kyselemättä samalla kun ollaan uupuneina siihen, että asiat eivät vain suju.[/QUOTE]

Millä perusteella totuuden kertomisen vanhemmille voi kieltää? Jos se on vaan johtajan halu näyttäytyä hyvässä valossa en paljoa arvoa siihen laittaisi. Tuskin se voi kellekkän antaa potkuja siitä että kertoo miten asiat on, henkilökuntaa kun ei muutenkaan ole liikaa...

[QUOTE="Mie";29772562]Millä perusteella totuuden kertomisen vanhemmille voi kieltää? Jos se on vaan johtajan halu näyttäytyä hyvässä valossa en paljoa arvoa siihen laittaisi. Tuskin se voi kellekkän antaa potkuja siitä että kertoo miten asiat on, henkilökuntaa kun ei muutenkaan ole liikaa...[/QUOTE]

Joku kestää esimiehen paheksunnan paremmin kuin toinen. Ammattitaitokin lytätään silloin, jos ottaa puheeksi mieluummin ongelmat kuin kertoilee onnellisena, kuinka tänään täytettiin se ja se pedagoginen paperi. Päivähoitoalalla vallitsee järjetön ammattitaitoon vetoaminen, ja jos et selviä, et ole muka taidokas. Itse taistelin aikani vastaan, mutta sitten riitti.

Johtajat esittävät "pätevyyttään"btaloudesta päättäville ja suostuvat kaikkeen, mitä vaaditaan.

[QUOTE="Mie";29772562]Millä perusteella totuuden kertomisen vanhemmille voi kieltää? Jos se on vaan johtajan halu näyttäytyä hyvässä valossa en paljoa arvoa siihen laittaisi. Tuskin se voi kellekkän antaa potkuja siitä että kertoo miten asiat on, henkilökuntaa kun ei muutenkaan ole liikaa...[/QUOTE]

Kielto on tullut ylempää, alueen varhaiskasvatuspäälliköltä. Moni määräaikainen ainakin miettii kahdesti mitä puhuu, koska voi olla tiukkaa saada töitä alueelta, jos saa vaikean työntekijän maineen. Itse kerron kyllä, mulle on ihan sama vaikka saisin potkut, en aio alalla jatkaa enää.

Mun mielestä suurin ongelma on epäpätevät työntekijät ja nämä siivoojasta oppisopimuksella lastenhoitajaksi opiskelleet. Näiltä monilta puuttuu täysin kasvatuksellinen näkemys. Lapsille tiuskitaan, nälvitään, toiminta on sellaista puuhastelua etteivät lapset hyödy siitä mitään. Ja näitä on paljon.

Juuri satuin paikalle kun yksi tällainen lastenhoitaja oli väkisin syöttänyt lasta niin että tämä oksensi. Lapsi istui siinä oksennus lautasella ja hoitaja huusi vieressä että mikset nielaissut. Ja tällaisesta toiminnasta ei tule mitään seuraamuksia työntekijälle... Toinen hoitaja on niin pahasti dementoitunut, ettei tunnista edes lapsia aina saati sitten vanhempia jotka hakevat lapsia. Vähän väliä selvitellään, onko joku lapsi haettu vai ei, kun toinen ei muista... Yksi huutaa lapsille jatkuvasti, ei vaan ole muita keinoja saada lapsiryhmää hallintaan... Ja on näitä epäpäteviä opettajiakin...

Mulla olisi niin monta kauheaa tositarinaa kerrottavana, ette vanhemmat ette todella tiedä mitä niissä päiväkodeissa tapahtuu...

[QUOTE="Mie";29772554]Jaa no en tiedä? Aina siellä on minun laskujen mukaan ollut se 4 aikuista kun olen lapsen hakenut. Yksi saattaa olla se sijainen jos joku vakkareista on sairastunut. Pihalla on tietty vähän toinen asia jos käy hakemassa vähän ennen klo 17. Silloin on osa omista jo lähteneet ja muiden ryhmien hoitajia on kaitsemassa eri ryhmien lapsia. Mutta koskaan ei ole ollut vähemmän kuin 3 hoitajaa siellä pihallakaan vaikka lapsia olisi enää kaksi jäljellä.[/QUOTE]

Yksityinen päiväkoti?

Muutenhan siellä toimitaan väääääriiiiiin.......jos on 3 hoitajaa ja kaksi lasta niin ai ai ai, kahden hoitajan olisi pitänyt lähteä pois.

Ja SILLÄ HETKELLÄ kun olet omasi hakenut, on ollut se 4 aikuista.

Kuulostaa kuitenkin yksityiseltä.

[QUOTE="Mie";29772513]Huh sentään mitä tekstiä tuossa linkissä :(

Onneksi oma lapsi on 12 lapsen ryhmässä missä 4 aikuista aina. Ja saa olla samassa ryhmässä koko päiväkotiuran ajan. Meillä on kyllä käynyt tuuri, todellakin![/QUOTE]

Joku tulee varmaan kritisoimaan, mutta omat lapseni on kiitos suomenruotsalaisuuden pienessä ryhmässä. Omassa kaupungissa on vain yksi ruotsinkielinen ryhmä. Eli ryhmässä paljon sisaruksia ja eskarissakin saa olla saman ryhmän kanssa. Tästä jatketaan alakouluun jossa erittäin pienet ryhmät. Vasta yläkoulussa joutuvat tottumaan suureen ryhmään. Kaiken lisäksi joutuvat yläkoulun menemään puolen tunnin matkan junalla toiseen kaupunkiin.

[QUOTE="a p";29772584]Joku kestää esimiehen paheksunnan paremmin kuin toinen. Ammattitaitokin lytätään silloin, jos ottaa puheeksi mieluummin ongelmat kuin kertoilee onnellisena, kuinka tänään täytettiin se ja se pedagoginen paperi. Päivähoitoalalla vallitsee järjetön ammattitaitoon vetoaminen, ja jos et selviä, et ole muka taidokas. Itse taistelin aikani vastaan, mutta sitten riitti.

Johtajat esittävät "pätevyyttään"btaloudesta päättäville ja suostuvat kaikkeen, mitä vaaditaan.[/QUOTE]

En ole ollut koskaan päiväkodissa töissä joten en tosiaan tiedä millaista kulttuuria siellä viljellään. Kuulostaa kuitenkin siltä että johtajat ovat ammattitaidottomia, kuten niin usein naisvaltaislla aloilla, valitettavasti...

Mikään ei kuitenkaan koskaan muutu eikä ainakaan parane sillä että ongelimia peitellään. Aivan selkeästi se pallo on siellä päiväkotien henkilökunnalla, aivan samalla tavalla kuin siellä vanhustenhuollossa hoitajilla. Jos totuus ei tule julki eikä siitä (saa) puhuta, voi moni vanhempi/omainen uskoa että kaikki on ok.

Lapsen kohdalla pk-henkilökunnalla on helppo tehtävä kehua lasta. Jokainen lapsi kun on kehun arvoinen. Mutta samalla voi kertoa myös mitä huonoa on päivässä ollut joka ei välttämättä liity lapseen vaan resursseihin. Jos johtaja haluaa tällaista tietoa pimittää on jossakin vikaa ja pahasti.

[QUOTE="löpö";29772734]Yksityinen päiväkoti?

Muutenhan siellä toimitaan väääääriiiiiin.......jos on 3 hoitajaa ja kaksi lasta niin ai ai ai, kahden hoitajan olisi pitänyt lähteä pois.

Ja SILLÄ HETKELLÄ kun olet omasi hakenut, on ollut se 4 aikuista.

Kuulostaa kuitenkin yksityiseltä.[/QUOTE]

Ei ole yksityinen, pääkaupunkiseudulla kaupungin iso päiväkoti/eskari/ala-astekompleksi.
Ja juu, joka päivähän se lapsi sieltä haetaan ja aina siellä on ollut kyllä riittävästi väkeä. Lapsi on kesällä ollut vuoden tuossa päiväkodissa kokopäiväisesti.

Suosikaa oikeasti myös perhepäivähoitoa! Varsinkin pienten kohdalla mikä sen mukavampaa kuin olla pienessä ryhmässä. Toki meilläkin ongelma on varahoito, joka järjestetään sitten päiväkodissa. Meillä virikkeitä riittää, vaikka ei mainosteta niitä kuten päiväkodissa. Teemme metsäretkiä monta kertaa viikossa, käymme eri puistoissa, pelaamme jalkapalloa, urheilemme, tapaamme muita puistossa. Lisäksi askarrellaan, piirretään, leikitään ja lauletaan sekä käydään kerhossa. Eikö tässä muka ole tarpeeksi pienelle lapselle? Ja lisänä hyvä kotiruoka =)

[QUOTE="Mie";29772809]Ei ole yksityinen, pääkaupunkiseudulla kaupungin iso päiväkoti/eskari/ala-astekompleksi.
Ja juu, joka päivähän se lapsi sieltä haetaan ja aina siellä on ollut kyllä riittävästi väkeä. Lapsi on kesällä ollut vuoden tuossa päiväkodissa kokopäiväisesti.[/QUOTE]

No, toimivat väärin, ja kun asia tulee ilmi, niin huomaat kyllä kuinka väki vähenee....

Juuri satuin paikalle kun yksi tällainen lastenhoitaja oli väkisin syöttänyt lasta niin että tämä oksensi. Lapsi istui siinä oksennus lautasella ja hoitaja huusi vieressä että mikset nielaissut. Ja tällaisesta toiminnasta ei tule mitään seuraamuksia työntekijälle... Toinen hoitaja on niin pahasti dementoitunut, ettei tunnista edes lapsia aina saati sitten vanhempia jotka hakevat lapsia. Vähän väliä selvitellään, onko joku lapsi haettu vai ei, kun toinen ei muista... Yksi huutaa lapsille jatkuvasti, ei vaan ole muita keinoja saada lapsiryhmää hallintaan... Ja on näitä epäpäteviä opettajiakin...

Mulla olisi niin monta kauheaa tositarinaa kerrottavana, ette vanhemmat ette todella tiedä mitä niissä päiväkodeissa tapahtuu...

Miksi et ole puuttunut tilanteisiin? :O Jos itse näen tuollaista töissä, puutun välittömästi. En ole koskaan nähnyt mitään pakkosyöttämistä päiväkodeissa. Yksi työkaveri kerran istutti lasta pöydässä yli tunnin, koska äiti oli meinannut että puuro on syötävä. Mutta siihenkin puutuin, ei meillä ole resursseja eikä minulla halujakaan käydä mitään väsytystaisteluita ruuan suhteen, lapsi kyllä syö kun sille tulee nälkä.

Mutta on ihan totta, että päivähoidossa on hyvin monia epäkohtia, jotka tulisi korjata. Liian vähän henkilökuntaa, sijaisia ei saada tai ei palkata, on epäpäteviä tai alalle sopimattomia hoitajia JA opettajia, ylitöitä on hirveästi ja niitä ei makseta rahana vaan ne pitää ottaa tunneissa -> jolloin ryhmässä on taas henkilökuntavajetta. Tilat on usein liian pienet, sopimattomat, eikä se kosteus- ja homeongelmakaan mikään tavaton ole. Lisäksi monessa talossa on älyttömän huono yhteishenki ja hierarkia henkilökunnan välillä hirmu tarkka (ei osata arvostaa sen työkaverin ammattitaitoa; lastenhoitajat, sosionomit, avustajat, laikkarit on yllättävän monen opettajan mielestä jotenkin "alempaa kastia", mikä on suorastaan sairasta. Usein johtajatkin on epäpäteviä johtamaan, valitettavasti. Mutta sehän on tutkittua tietoa että n. joka kolmas johtaja on epäpätevä tehtävässään, se heijastuu valitettavasti ihan kaikkeen. Ryhmät on aivan liian isoja, vaikka kuinka liputettaisiin pienryhmien puolesta. Pienryhmälle voi vilkuttaa hyvästi samantien kun yksi ryhmän aikuisista on sairaana, eli meidänkin yhdessä ryhmässä joka viikko, kun ope piti vuodesta toiseen saikkua lähes viikottain. Erityistä tukea tarvitsevat lapset harvoin kovin kummallisia tukitoimia saa, ja usein joka tapauksessa liian myöhään.

Onneksi nyt hoitovapaalla huilaamassa. Mielenkiinnolla odotan uutta varhaiskasvatuslakia. Se voi vaikuttaa töihin palaamiseen.

[QUOTE="hoitsu";29772832]No, toimivat väärin, ja kun asia tulee ilmi, niin huomaat kyllä kuinka väki vähenee....[/QUOTE]

Jaa...
No jos kello on 16.30, tai enemmänkin, ja päivä loppuu 17.00 joka tapauksessa, ja on sattumoisin käynyt niin että useampi vanhempi on hakenut tenavansa pois vähän aikaisemmin niin ei kai ne siiten lähde kuin vasta 17.00 ettei jää alitunteja. Niin minun järkeni sanoo. Ei siinä 30 minuutissa mitään tähdellistä pysty kuitenkaan tekemän.

Ja sen päiväkodin tätsyn iloisten kasvojen taakse kätkeytyy työn uuvuttama ihminen. Kaikkea pitäisi tehdä, mutta kun ei rahkeet enää riitä. Meillä ei enää mennä metsäänkään kuin kerran kuussa, kun ei ole henkilökuntaa, lapset liian pieniä, liikaa erityislapsia jne.

[QUOTE="Mie";29772848]Jaa...
No jos kello on 16.30, tai enemmänkin, ja päivä loppuu 17.00 joka tapauksessa, ja on sattumoisin käynyt niin että useampi vanhempi on hakenut tenavansa pois vähän aikaisemmin niin ei kai ne siiten lähde kuin vasta 17.00 ettei jää alitunteja. Niin minun järkeni sanoo. Ei siinä 30 minuutissa mitään tähdellistä pysty kuitenkaan tekemän.[/QUOTE]

Kyl niitten vaan pitäs lähtee. Liikaa kasvatusvastuullisia suhteessa lapsiin.

Ei päivähoidon nykyisellä meiningillä ole mitään tekemistä järjen kanssa.

[QUOTE="hoitsu";29772954]Kyl niitten vaan pitäs lähtee. Liikaa kasvatusvastuullisia suhteessa lapsiin.

Ei päivähoidon nykyisellä meiningillä ole mitään tekemistä järjen kanssa.[/QUOTE]

En ymmärrä tuollaista pilkunviilaamista epäolennaisesta asiasta. Missä kohtaa he sitten tekisivät sen 30 min sisään että työtunnit menisi tasan, varsinkin jos lista on loppumassa? Yleensä esimimises on hyvin tarkka siitä että lista menee tasan.

Jos noin on kun sanot niin aivan höpöhöpöä.

Yhteistyössä