KUNNAN PÄIVÄHOITO VS YKSITYINEN

• Viestiketjun aloittaja äitivaan
  • Ensimmäinen viesti
äitivaan
Kumpaa puollatte, kumpi mielestänne parempi? Meilläpäin on järkyvättävät jonot kunnan puolelle ja ei tietoa milloin sen paikan saa ja mistäpäin.. ollaan mietitty yksityistä pk joten olisi kiva kuulla mielipiteitä kummankin puolesta? :)
Miten ne maksut menee, onko kunta aina halvempi ja yksityinen tosi kallis vai miten?

vieras
no mulla ei oo mitään valittamista kunnallisesta päivähoidosta. nyt tosin hain nuille pienille syksyksi paikkaa yksityisestä kun miehen kanssa katottiin, että se ois hyvästi työmatkan varrella. hint aon 7 e/lapsi kuukaudessa kalliimpi, eli ei mikään summa edes.

ap
saakos kysyä mistäpäin nämä päiväkodit on missä teillä lapset? :) me asutaan pääkaupunki seudulla joten täällä siis kunnalla tosi huonosti asiat noissa pk vaikka en epäilä että ei ois hyvä hoito kuitenkaan. oon katellut yhtä ykstyistä missä on vissiin 266e/kk lapsesta.

ap
meijän tarvii hakee yksityisen hoidon tukee kelalta ja kelaa maksaa sitten päiväkodille, mutta tuosta kotihoidon tuesta en tiiä.. mä meen varmaan työkkärin kirjoilla/haen töitä/ töihin heti kun pääsen. eli työpaikka ei odota.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos laittaa yksityiseen niin saako silloin kodinhoidon tukea?
Jos lapsi on hoidossa niin miten voi saada kht:a?
Jos lapsi on kunnallisessa hoidossa, niin ei saakaan. Yksityinen on eri juttu. Ja olen käsittänytkin että jos lapsi on alle 3v, kannattaa nostaa kotihoidontukea eikä yksityisen hoidon tukea.

vieras
kai se kela sen jostain tietoonsa saa onko kotihoidossa vai yksityisessä päiväkodissa..
mutta tota että jos on alle 3v lapsi niin vois nostaa kumpaakin tukea niin en oo kuullukkaa :O

ok, kumpikohan sitten on rahallisesti parempi vaihtoehto??
Kävin kelan sivuilla katsomassa:

Yksityisen hoidon tuki 160 euroa + tuloista riippuva hoitolisä, korkeintaan 134,55 ?/kk

Kotihoidontuki 314 euroa, hoitolisää tuskin saa jos molemmat ovat töissä.

Eli kyllä se kht tullee kannattavammaksi.

Lainaus Kelan sivuilta:

"Lasten kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai esim. sukulainen tai yksityinen päivähoidon tuottaja. "

myy
Alkuperäinen kirjoittaja jokuvaan:
niin mutta mä en oikeen käsitä miten voi saada kotihoidon tukea jos lapsi on yksityisessä päiväkodissa? vai siis voiko saada :O
Oli mullekin uusi juttu..
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument

rt
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
ok, kumpikohan sitten on rahallisesti parempi vaihtoehto??
Kävin kelan sivuilla katsomassa:

Yksityisen hoidon tuki 160 euroa + tuloista riippuva hoitolisä, korkeintaan 134,55 ?/kk

Kotihoidontuki 314 euroa, hoitolisää tuskin saa jos molemmat ovat töissä.

Eli kyllä se kht tullee kannattavammaksi.
Ei välttämättä. Jos kunnassa maksetaan yksityisen hoidon kuntalisää, niin silloin yksityisen hoidon tuki on kannattavampaa. Esim. Turussa maksetaan 329? kuntalisää jos alle 3-v menee yksityiseen hoitoon, sen lisäksi sitten Kelan 160? ja vanhempien maksama osuus. Varmasti on hyvin harvassa ne pk:t tai ypph:t joissa tuota kht käyttettäisiin.

Yhteistyössä