kunhan mietin: voiko tsunami iskeä suomeen?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
ninnu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toki maanjäristys voi tulla, mutta suomea ympäröivät meret ovat niin pieniä, että eipä aiheuttaisi moista tuhoa tai suurta hyökyaaltoa verrattuna esimerkiksi tyynenmereen tai atlantiin, jotka ovat monta kertaa suurempia.
Mihin tämä väite perustuu? Ihan mielenkiinnosta kysyn.. Onko niin et tsunamit kerää energiaa syvissä vesissä? Mutta eikö ole kuitenkin niin, että matalassa rantavedessä aiheuttaa suurinta tuhoa.. Matalikot taas tuhoaa tsunamia..siis jos sen kulkumatkalla meressä matalaa...

Ja muuten tsunamin voi synnyttää myös esim. meteoriitti.
No hei haloo!! Ota kartta käteen ja vertaa suomenlahtea ja atlantin valtamerta! Suomenlahdessa on niin pieni, että tuskimpa se aiheuttaa 8m korkuisia aaltoja!!

Minähän justiinsa arvelin et tsunamit kerää sen energiansa syvissä vesissä.. Ajattelin vaan kauniisti kysyä, että eikö olekin totta...ei nyt ois noin ilkeesti tarvinnut vastata :( Eli Itämeressä nyt ei kovinkaan isoa tsunamia luultavasti pääsisi syntymään.. Pahin paikka tsunamin syntymiselle sellainen missä syvää ja sitten ennen rantaa matalikko..siitä tulisi tuhoa..

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :O:
noh, voiko se iskeä kanarian saarille ?
Kanarian saaret sijaitsevat Atlantin valtameressä, joten jos Atlantilla järisee, nii tsunami voi iskeä Kanarialle. Lisäksi jos La Palman saaren tulivuoren kiikkerä kieleke tipahtaa alas mereen, niin seurauksena voi olla melkoinen tuhotsunami Atlantilla.
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ootteko noin tyhmiä? jopa mun ala-asteella oleva serkku osas itse päätellä että tsunami ei voi suomeen iskeä, kun lueskeli vähän asioista!
No oletpas sinä kaikkitietävä. Kyllä se vain on mahdollista, että Itämerelläkin syntyisi tsunami. Epätodennäköistä kylläkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäksi jos La Palman saaren tulivuoren kiikkerä kieleke tipahtaa alas mereen, niin seurauksena voi olla melkoinen tuhotsunami Atlantilla.
Tätä olin tulossa kirjoittamaan. Tsunami voi syntyä valtavasta maanvyörystäkin. Ns. Megatsunamit syntyvät aina tuolla tavoin, tai impakteista (avaruudesta tulevat kappaleet).

 
fado
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
lähin mannerlaattojen väli kulkee Islannin kautta ja siinä välissä on sitten norja ja ruotsi eli eipä taida pelkoa olla
Näin juuri. Tsunamin synnyttää maanjäristys. Niitäkään ei Suomessa koeta Chilen kaltaisessa mittakaavas päinkään - juuri yllä mainitusta syystä.
 
ninnu
Minusta ap:n kysymys ei ole millään tavalla typerä..
Tsunamin iskeminen Suomeen olisi kuitenkin todella epätodennäköistä..ja kuten jo aiemmin kirjoitin niin käsittääkseni juuri meteoriitin törmäys voisi jonkin sellaisen aiheuttaa.
En kuitenkaan tiedä aiheesta paljoakaan, joten vaikea arvioida kuinka suuri tsunami Itämerellä olisi mahdollinen..

Jos joku tietää skenaarioista tarkemmin niin oisi kiva kuulla spekulaatio :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fado:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
lähin mannerlaattojen väli kulkee Islannin kautta ja siinä välissä on sitten norja ja ruotsi eli eipä taida pelkoa olla
Näin juuri. Tsunamin synnyttää maanjäristys. Niitäkään ei Suomessa koeta Chilen kaltaisessa mittakaavas päinkään - juuri yllä mainitusta syystä.
Tsunami voi syntyä myös suuren kappaleen iskeytyessä mereen. Riittävän suuria kappaleita ovat isot meteoriitit ja vaikka tuo La Palman kalliokieleke.

"Tsunamin yleisin syntysyy on merenalainen maanjäristys. Maanjäristysten lisäksi merenalaiset maanvyörymät (jotka toisinaan seuraavat suuria maanjäristyksiä) ja tulivuorenpurkaukset saattavat synnyttää tsunamin. Suuret maanvyörymät ja meteoriitti-impaktit voivat aiheuttaa vesimassaan häiriön myös vesimassan yläpuolelta. Yleisesti ottaen tällaisten lähteiden aiheuttamat tsunamit vaimenevat nopeasti toisin kuin laaja-alaisten merenpohjan häiriöiden aiheuttamat tsunamiaallot. Tarpeeksi suuri maanvyörymä tai impakti saattaisi kuitenkin aiheuttaa useita satoja metrejä korkean megatsunamin, kun taas maanjäristysten synnyttämien tsunamien mahdolliseksi enimmäiskorkeudeksi on arvioitu 30-40 metriä."

http://www.seismo.helsinki.fi/fi/maanjtietoa/tsunamitietoa/tsunamiteoria.html
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ootteko noin tyhmiä? jopa mun ala-asteella oleva serkku osas itse päätellä että tsunami ei voi suomeen iskeä, kun lueskeli vähän asioista!
No oletpas sinä kaikkitietävä. Kyllä se vain on mahdollista, että Itämerelläkin syntyisi tsunami. Epätodennäköistä kylläkin.
No hölö hölö. Ei ole mahdollista.
 
voihan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Ootteko noin tyhmiä? jopa mun ala-asteella oleva serkku osas itse päätellä että tsunami ei voi suomeen iskeä, kun lueskeli vähän asioista!
No oletpas sinä kaikkitietävä. Kyllä se vain on mahdollista, että Itämerelläkin syntyisi tsunami. Epätodennäköistä kylläkin.
No hölö hölö. Ei ole mahdollista.
No hölö hölö vaan. Eiköhän se nyt tuossa jo perusteltu että voi iskeä.
 
IDIOOTIT !
Ne idiootit jotka väittää ettei tsunami voi tulla suomee, vetäkää pää vittuu perseestä runkkarit ja herätkää todellisuutee :D
Sama asia ku "voiko joku tappaa 100 ihmistä niin ku jenkeissä"
vastaus on sama kuin tohon edelliseen kysymyksee.

Näit palstoi vois käyttää mielellää enemmän jos tääl ei olis
kehitysvammaisia näin paljoo.

 
"vieras"
Kovin iso tsunami ei ainakaan ole Itämerellä mahdollinen. Periaatteessa Suomeen voisi iskeä hyvin voimakas maanjäristys. Vaikka Suomi ei olekaan varsinaista maanjäristysaluetta, niin maailmanhistoriassa on lukemattomia kertoja tapahtunut niin, että hyvin voimakas maanjäristys on tapahtunut kaukana mannerlaattojen reuna-alueilta. On erittäin epätodennäköistä, että Suomeen voisi iskeä hyvin voimakas maanjäristys, mutta täysin mahdotonta se ei ole.

Hyvin voimakas maanjäristys voisi synnyttää Itämeressä ehkä pienen tsunamin. Mutta koska Itämeri on matala ja vettä on vähän, niin tsunamista ei sen vuoksi tulisi kovin suurta. Tsunamin suuruus kun on riippuvainen meren syvyydestä ja veden määrästä. Tsunami voisi syntyä myös, jos Itämereen putoaisi valtava asteroidi, tosin tämäkin on hyvin epätodennäköistä.
 
työmiäs
voi koska suomi on taikuuden ihme maa ja täällä on keksitty muumit joten olemme uskomattoman lahjakkaita kaikessa mihin alamma joten uskoisin zunamienki olevan mahdollista hyökkäävän miillon ikinä et sitä odota. joten pidä katse ylhäällä ja myös alhaalla joka toinen sec,,,
 
vierailija
Ootteko noin tyhmiä? jopa mun ala-asteella oleva serkku osas itse päätellä että tsunami ei voi suomeen iskeä, kun lueskeli vähän asioista!
No niin. Nyt yllätys tulee. Onpa mahdollista! Olen puolalainen ja Puolassa kirjoitettiin vuonna 1497 "meren karhusta". Vuonna 2015 puolalaiset löysivät todistuksen, että kyllähän, tsunami on iskenyt Puolaa siinä aikana ja se meni n. 2km mantereelle Mrzezynon ja Dziewnowekin alueilla. Nyt etsitään syytä.
 
vierailija
Hmmm... Norjaan ainakin on tullut kautta aikojen. Mistäköhän luin...:unsure:en muista nyt. Ei ole vielä sellaista elokuvaa tehty;)
"...Kertokaapa sitten minulle, miksi ne (lääketehtaat) käyttävät mainontaan kaksi kertaa enemmän rahaa, kuin tutkimukseen ja kehitykseen?"
- John le Carré elokuvakäsikirjoituksessa Uskollinen puutarhuri

Ei taida tullakaan:barefoot:
 
vierailija
Minusta ap:n kysymys ei ole millään tavalla typerä..
Tsunamin iskeminen Suomeen olisi kuitenkin todella epätodennäköistä..ja kuten jo aiemmin kirjoitin niin käsittääkseni juuri meteoriitin törmäys voisi jonkin sellaisen aiheuttaa.
En kuitenkaan tiedä aiheesta paljoakaan, joten vaikea arvioida kuinka suuri tsunami Itämerellä olisi mahdollinen..

Jos joku tietää skenaarioista tarkemmin niin oisi kiva kuulla spekulaatio :)
http://www.ga.gov.au/ausgeonews/ausgeonews200609/echoes.jsp
 
vierailija
Tsunamit ovat mahdollisia kaikilla seismisesti aktiivisilla laattareunoilla, jotka ovat valtamerialueilla.

en usko et kauheen helposti ainakaan. Jos atlantilla on seismisesti aktiivinen laattareuna ja se liikkuu ja aiheuttaa vedenalaisen järistyksen niin meil o norja ja ruotsi meidän " edes" et uskoisin sen himmaavan sitä.

Norja ja islanti on vaaravyöhykkeillä.
http://www.bbc.com/earth/story/20160323-the-terrifying-tsunami-that-devastated-britain
 

Yhteistyössä