kunhan mietin: voiko tsunami iskeä suomeen?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
joo
Itämerta pitkin? http://maps.google.fi/maps?q=kartta%2Beurooppa&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:eek:fficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=Eurooppa&gl=fi&ei=n3iJS86EJIHJ-QbanuDjDQ&sa=X&oi=geocode_result&ct=image&resnum=1&ved=0CA4Q8gEwAA
 
vieras
Toki maanjäristys voi tulla, mutta suomea ympäröivät meret ovat niin pieniä, että eipä aiheuttaisi moista tuhoa tai suurta hyökyaaltoa verrattuna esimerkiksi tyynenmereen tai atlantiin, jotka ovat monta kertaa suurempia.
 
ninnu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toki maanjäristys voi tulla, mutta suomea ympäröivät meret ovat niin pieniä, että eipä aiheuttaisi moista tuhoa tai suurta hyökyaaltoa verrattuna esimerkiksi tyynenmereen tai atlantiin, jotka ovat monta kertaa suurempia.
Mihin tämä väite perustuu? Ihan mielenkiinnosta kysyn.. Onko niin et tsunamit kerää energiaa syvissä vesissä? Mutta eikö ole kuitenkin niin, että matalassa rantavedessä aiheuttaa suurinta tuhoa.. Matalikot taas tuhoaa tsunamia..siis jos sen kulkumatkalla meressä matalaa...

Ja muuten tsunamin voi synnyttää myös esim. meteoriitti.
 
Tsunamit ovat mahdollisia kaikilla seismisesti aktiivisilla laattareunoilla, jotka ovat valtamerialueilla.

en usko et kauheen helposti ainakaan. Jos atlantilla on seismisesti aktiivinen laattareuna ja se liikkuu ja aiheuttaa vedenalaisen järistyksen niin meil o norja ja ruotsi meidän " edes" et uskoisin sen himmaavan sitä.

Norja ja islanti on vaaravyöhykkeillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No ei todellakaan. Kai sä oot kouluja käynyt?
Miks sä kommentoit aina niin vittumaisesti?
Jos viittaat herburger-keskusteluun, niin tänään mua ärsyttää, kun mitään ei voi tehdä omatoimisesti, saati että käyttäisi maalaisjärkeä! Sitä paitsi mua jännittää meidän pojan huomiset ristiäiset, et sujuuko kaikki ok, ja puran sen teihin!
 
ku pitää pahaa mieltä tänne purkaa
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No ei todellakaan. Kai sä oot kouluja käynyt?
Miks sä kommentoit aina niin vittumaisesti?
Jos viittaat herburger-keskusteluun, niin tänään mua ärsyttää, kun mitään ei voi tehdä omatoimisesti, saati että käyttäisi maalaisjärkeä! Sitä paitsi mua jännittää meidän pojan huomiset ristiäiset ja puran sen teihin!
toivottavasti on surkeet ristiäiset.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toki maanjäristys voi tulla, mutta suomea ympäröivät meret ovat niin pieniä, että eipä aiheuttaisi moista tuhoa tai suurta hyökyaaltoa verrattuna esimerkiksi tyynenmereen tai atlantiin, jotka ovat monta kertaa suurempia.
Mihin tämä väite perustuu? Ihan mielenkiinnosta kysyn.. Onko niin et tsunamit kerää energiaa syvissä vesissä? Mutta eikö ole kuitenkin niin, että matalassa rantavedessä aiheuttaa suurinta tuhoa.. Matalikot taas tuhoaa tsunamia..siis jos sen kulkumatkalla meressä matalaa...

Ja muuten tsunamin voi synnyttää myös esim. meteoriitti.
No hei haloo!! Ota kartta käteen ja vertaa suomenlahtea ja atlantin valtamerta! Suomenlahdessa on niin pieni, että tuskimpa se aiheuttaa 8m korkuisia aaltoja!!
 
bud
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No ei todellakaan. Kai sä oot kouluja käynyt?
Miks sä kommentoit aina niin vittumaisesti?
Jos viittaat herburger-keskusteluun, niin tänään mua ärsyttää, kun mitään ei voi tehdä omatoimisesti, saati että käyttäisi maalaisjärkeä! Sitä paitsi mua jännittää meidän pojan huomiset ristiäiset, et sujuuko kaikki ok, ja puran sen teihin!
Ok, julkista sit nimi täällä huomenna, eiks ni?! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
No ei todellakaan. Kai sä oot kouluja käynyt?
Miks sä kommentoit aina niin vittumaisesti?
Jos viittaat herburger-keskusteluun, niin tänään mua ärsyttää, kun mitään ei voi tehdä omatoimisesti, saati että käyttäisi maalaisjärkeä! Sitä paitsi mua jännittää meidän pojan huomiset ristiäiset, et sujuuko kaikki ok, ja puran sen teihin!
Ok, julkista sit nimi täällä huomenna, eiks ni?! :D
Ilman muuta :D
 

Yhteistyössä