Kun vieraat tulee katsomaan vauvaa

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
ei
Ilmeisesti tuo tapa tuoda rotinoita kuuluu pohjoiseen ja itäiseen suomeen, ehkä pohjanmaallekin??

Kun meille syntyi vauva,ja toinenkin , ei miehen suku mitään tuonut. Ovat hyväosaisia, helsinkiläisiä, aitoja paljasjalkaisia stadilaisia ainakin viidennessä polvessa, molemmat vanhammat siis ja todellakin ns. parempaa keskiluokkaa.Ei kuulu heidän kulttuuriinsa..

Minulle se oli yllätys ja pettymys, hämmästys. Kun vanhemmat lapset syntyi, ja heidän ja oma suku on sieltä itä suomesta, pohjoisesta.

HelloShitty
osa tuo, suurin osa ei. mutta jos nyt tulee kattoo niin voin mä kahvia keittää. jos en jaksa ostaa/tehä mitään niin en ota stressiä. ei meillä aina tarjoilut oo. :whistle: :D

Vieras
Itse olen aina vienyt rotinoita ja vauvalle jotain + jos sisaruksia heille jotain pientä. Kun oma lapsi syntyi taisi suurin osa vieraista tuoda jotain syötävää (makeaa/suolaista). Joku toi enemmänkin, joku vaan jäätelöä, mikä sekin ilolla vastaanotettiin.

IhanaValo
Kyllä mie oon ymmärtänyt että rotinoilla tuodaan just kahvileipää tai edes vauvalle ja/tai äidille jotain pientä.Ja usein muistetaan muös mahdollista isompaa sisarusta.

Jännä kyl,äitini kertoi että silloin kun mie synnyin (melkeen 26v. sitten) ,niin sukulaiset oli tuoneet useita täytekakkuja ja muita leivonnaisia. En oo kuullut että nykyisin noin paljon tuodaan,tai ei ainakaan meijän suvussa.

juuh
Kyllä kuuluu tuoda ainakin täällä itäisessä Suomessa. Oli ihanaa, kun oli pullaa ja kakkua, riisipiirakoita pakkanen täys. Sieltä vaan sulateltiin niille, jotka eivät tuoneet. Vien kyllä yleensä itsekin, on minusta tosi kohteliasta. Kuivakakku on mun suosikki rotinoiksi. Riittää useemmalle, maistuu yleensä kaikille ja voi pakastaa monessakin osassa.

Mä ainakin sanoin et tulla saa mut en ala leipomaan. Moni kielsikin laittamasta mitään tarjottavaa, halusivat vaan käydä vauvaa kattomassa ilman mitään vaivaa tuoreelle äidille. Kyl mulla jotain pientä kuitenki tais olla, sillon kun joku oikeen kylään tuli.

Muoks, musta ois kyllä kiva tapa et vieraat tuovat jotain mukanaan. Yleensä meillä toivat jotain vauvalle.

vieras
Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin viedä mukanaan jotain, kun kyläilypaikassa tosiaan on juuri lisäännytty ja silloin ei pullanleipomiset ole ensimmäisenä mielessä... Itse vien usein makeaa ja suolaista, helposti pakastettavaa syötävää. Esim. piiras, muffinit, keksit yms. Jos ollut enemmän rahaa niin muistanut pienokaista ja äitiä sekä mahdollisia isompia sisaruksia pienillä lahjoilla.

riimu
jos olemme käynyt katsomassa vauvaa olen ostanut vauvalle vaatteita yleensä ulkomailta sellaisia parempia, kun ollut tiedossa kaveripiirissä, että vauva on tulossa. Lisäksi äidille olen vienyt kukkakimpun.
Olen sanonut, että tarjoamisia ei tarvitse laittaa ja jos äiti haluaa niin olen kahvit keitättänyt ja hakenut jotain pullaa kaupasta hakenut.

hei
Tuo, jos haluavat.

Meiltäkään on turha odottaa kahvikuppia enempää. =) On siinä vähän muutakin mietittävää kuin se, saako joku pullaa vai ei. Jos tahtoo pullaa, paras varmistaa se tuomalla itse.

Yhteistyössä