Kun vauva siirtyy samaan huoneeseen isomman kanssa

Mites on käynyt nukutuksien ja yöunien? Meillä poika on 2v5kk vuotta ja olen harkinnut pikkuveljen 8kk siirämistä hänen kanssaan samaan huoneeseen. Tähän asti on vauva nukkunut meidän makuuhuoneessa.

Meillä poika nukahtaa tosi hyvin itsekseen ja nyt mietin, että miten mahtaa käydä nukkumisten jos vauva 8 kk siirtyy samaan huoneeseen. Tuleeko nukuttamisesta kenties haastavampaa? Vauva ei ole vielä oppinut nukahtamaan itse, kannattaisko se opettaa ehkä ensin? Onko perheitä, jossa kaksi lasta jää yksin huoneeseen ja nukahtavat nätisti sinne, vai onko ihan utopistinen ajatus? Lietsooko ne toisiaan? Herättävätkö lapset toisensa, jos ovat samassa huoneessa? Tarkoitan siis, jos toinen itkee yöllä.

Kertokaa miten nukuttamiset menee, kun sisaret jakavat huoneen? Varsinkin menestystarinoita otetaan vastaan ;)

Tätä et ehkä halua kuulla, mutta kaikki meidän kokeilut on päätyneet siihen, että kannan lopulta ähkien miehen kanssa sänkyä toiseen huoneeseen seuraavana aamuna. :) Meillä siis ikäeroa 2,5 vuotta aika tarkalleen. Tilanne eri huoneissa nukkuessa on ihanteellinen; isompi (kohta 4v) nukahtaa täysin itsekseen kiltisti, nuoremmalle (noin 1,6v)olen vain läsnä kunnes nukahtaa. Meuhkaa aikansa itsekseen ja sitten kuukahtaa, minun tarvitsee vain istua. No, sitten niihin kokeiluihin. Lapset tosiaan villitsevät toisiaan, ei puhettakaan siitä että kävisivät nukkumaan. Hihittävät, kikattavat, kiljuvat, nousevat seisomaan, meuhkaavat, kaikken mahdollista. Olen kokeillut jättää yksin nukahtamaan ja silloin meno riistäytyy täysin käsistä. Kun olen paikalla, tuntuu, että saan vain komentaa olemaan hiljaa yms. Kyllä lapset nukahtavat lopulta, mutta aikaa menee melkein tunti. Mielummin olen sitten aina palannut vanhaan käytäntöön, vaikka niin ihastelenkin ajtusta, että nukkuisivat samassa. Toinen juttu, mikä vaikuttaa, on se, että nuorempi nukkuu melkein aina tunnin tai kaksi aamulla pidempään, vaikka menevät samaa aikaa nukkumaan. Kun nukkuvat eri huoneissa niin vanhempi herää ja herättää minut ja mennään leikkimään. Nuorempi koisii rauhassa omassa aikataulussaan. Molemmat nukkuvat yönsä aikalailla putkeen ellei ole sairasteluja, mutta sairastellessa molemmat pitävät melkoista metakkaa, joten silloin ainakin samassa huoneessa nukkuminen tarkottaisi, että olisi yhden väsyneen ja sairaan sijasta kaksi väsynyttä ja kiukkuista lasta. Eli tällaista kokemusta meillä.

Meillä lapset 1v3kk ja 2v10kk nukkuvat samassa huoneessa ja sängytkin ovat vierekkäin. Nuorempi siirtyi vauva aikana samaan huoneeseen ja ihan hyvin on mennyt. Eivät kyllä nukahda itsekseen...pitäisi sekin taito opettaa :ashamed: mutta toinen ei välttämättä herää jos toinen herää. Joskus kyllä saattaa toinen herätä toisen itkuun. Mutta itselläni on ihan hyvät kokemukset samassa huoneessa nukkumisesta. Meillä eivät ainakaan vielä ole juuri toisiaan villinnyt ja nukkuminen onnistuu.

Siirsin eilen pinniksen leikkihuoneeseen... Ja levoton yö oli, johtuen varmaan alkaneesta nuhastakin. Esikoinen heräili, mutta niin se tekis muutenkin. Ja vauva, 11kk, heräili. Nukuin itse patjalla lattialla :D kun en kai raaskinu vielä jättää kahestaan. Oisinpa kyllä joutunu ravaamaan huoneiden väliä yöllä, joten näin pääsin helpommalla. Aion sitkeästi jatkaa! Katsotaan viikon päästä mikä on tilanne :heart: ! Jokohan sitä päästäis vähän napanuoraa löysemmälle vauvankin suhteen??? B)

Nostan, kun itsekkin kaipaan kokemuksia.

Ens viikolla kun muutamme, niin 3,5vuotias ja 1,5vuotias siirtyvät samaan eli omaan huoneeseen nukkumaan. Nyt ovat kumpikin vielä nukkuneet meidän makuuhuoneessa, koska esikoinen ei ole halunnut nukkua yksin omassa huoneessaan ja huone oli niin ahdas, ettei sinne 2 sänkyä ole kannattanut laittaa.

Esikoinen odottaa innolla omassa huoneessa nukkumistaan, aikoi "lukea" aina pienemmälle iltasadun :D Mutta eriasiahan se on sitten kun itse tapahtuma tulee eteen..

meil o menny ihan ok.. tosin "vauva" jo 1v, keskimmäinen reilu 2v.. joskus hihkuvat puol tuntia ensin ja saan tuttia käydä pienemmäl laittamas ym mut tosi hyvin silti nukkuvat.. pienemmän haen aamusti 5-7maissa viereen äkkiä ettei herättäis isompaa,sitten nukutaan yhdessä vielä tovi..

Kaikki nukkuneet suht hyvin. Vauva ja leikki-ikäinen omassaan. Vanhemmat omassaan. Nukutella ei oo tarttenu juuri ketään. Keskimmäinen alkoi itte mennä sänkyynkin 1.5 vuotiaasta. Yöitkuja lähinnä painajaisten takia tolla 3-vuotiaalla nyt. Kolmas vielä makkarissa ja siirretään varmaan 1 v kuten sisaruksetkin. Järjestelyä täytyy vielä miettiä.

Siis kun toi 3 v oli vauva meni kuten edellä kirjoittelin. Veli 2 v 8 kk vanhempi. Kerrossänkyyn siirrettiin lapset kun pinnasängystä kakkonen alkoi tulla pois. Tyttö oli n. 1 v 3 kk kun alkoi nukkua alapedissä, veli yläpedissä. Muutoksia ei oo tarttenu tehdä.

Meillä "vauva" siirrettiin isomman lapsen huoneeseen kun oli reilun vuoden ikäinen, mutta heräsi vielä yöllä syömään. Nukuttamiset on tehty vuorotellen eli ensin toinen nukkumaan ja vasta sitten toinen. Yöllä isompi ei ole häiriintynyt vaikka nuorempi heräsikin syömään, koska pääsen itse nopeasti paikalle hiljentämään pienemmän. Välillä meillä onnistui sekin, että molemmat olivat sängyissään odottelemassa unta, mutta nyt kesällä valoisuus on tainnu tehdä sen, että molempien nukuttaminen vie aikaa ja hermoja, mutta onneksi kohta alkaa uusi aika meidän perheessä (molemmat hoitoon) ja sitten katsotaan taas miten sujuu. Mulle itselle taisi olla eniten hyötyä siirtää nuorempi pois meidän huoneesta, koska saan itse paremmin nukuttua kun kukaan ei tuhise vieressä eikä koko ajan voi kuulostella herääkö vai nukkuuko lapsia, joten ihan paseeli ratkaisu ja olisi kannattanu tehdä se jo aikasemmin, turhaan mietin herääkö isompi pienemmän kitinään yöllä, ei herää.

Yhteistyössä