Kun vain Isällä on ansiotuloja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti*4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti*4

Vieras
Äiti kotona hoitamassa lasta/lapsia. Paljonko tulot täytyy olla ett saa asuntolainaa?

Turhauttavaa kun maksavat miehelle niin paskaa palkaa, 11e/tunnilta. Mitään asuntolainoja ei näillä tuloilla haeta :/

Tottakait riippuu työnlaadusta jne, mutta kohtuuttoman huonolta tuntuu siihenkin nähden! Onko kaikki "pikku yrittäjät" noin saitoja?

Asuntolainan saanti riippuu ihan siitä, paljonko on tuloja ja millaista summaa lainaa hakee. Pikku yrittäjät on "saitoja", koska työntekijä maksaa niille paljon enemmän kuin 11 euroa tunti.

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
No en nyt tarkkaan muista miehen tuntipalkkaa, mutta himpun vajaa 1000e tulee nettona tilille kahden viikon välein.

Itse kotona kotihoidontuella, kolme lasta kotihoidossa ja yksi koululainen.

Lainan määrä riippuu paljon myös asunnon arvosta sehän se pääasiassa takaa lainan. Ja se kuinka kauan on valmis lainaa maksamaan, itehän voi tehdä aina ehdotuksen laskee vaikka noilla pankkien lainalaskureilla valmiiks paljonko pystyy lyhennystä kuussa maksaan. ja sen mukaan miettii millainen asunto on mahdollista ostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jassi85:
niin meilläkin vain mies töissä ja bruttotulot n.35000e vuodessa, mut silti rahat aina tiukilla.. mut onhan meitä kaksi aikuista ja kaksi lasta...

Kuin myös ja maksellaan omaa taloa tässä kuudetta vuotta, oli muistaakseni 18 vuoden maksuajalla. Aina täytyy miettiä kui raha piisaa, mutta ehkä se joskus helpottaa

Alkuperäinen kirjoittaja mievaan:
No en nyt tarkkaan muista miehen tuntipalkkaa, mutta himpun vajaa 1000e tulee nettona tilille kahden viikon välein.

Itse kotona kotihoidontuella, kolme lasta kotihoidossa ja yksi koululainen.

Lainan määrä riippuu paljon myös asunnon arvosta sehän se pääasiassa takaa lainan. Ja se kuinka kauan on valmis lainaa maksamaan, itehän voi tehdä aina ehdotuksen laskee vaikka noilla pankkien lainalaskureilla valmiiks paljonko pystyy lyhennystä kuussa maksaan. ja sen mukaan miettii millainen asunto on mahdollista ostaa.

Meillä tän tönön arvo on n. 180000e.
Tosin lainaa ei ole noin paljon :)
Laina-aika 20v. Lyhennyksiä maksellaan jotain 800e/kk.

Noilla lainalaskureilla kun laskeskelee niin kannattaa ottaa huomioon sitten jos suunnitteilla on okt, että se pelkkä lainanlyhennys ei sitten kata kaikkia asumismenoja..

Mies saa täälläkin n.2000e käteen kuussa, itse olen kh-tuella kotona kahden lapsn kaa. Otettiin juuri asuntolaina 175000, korkoja joudutaan hetki maksamaan sen aikaa kun kotona olen. Enemmän ne sitä katso paljon rahaa tulee kun on kummatkin töissä. Meille ainakin pankintäti sano ihan et lasten kanssa kotosalla olo on tosi hyvä juttu, maksukyky katotaan pidemmällä tähtäimellä ja henk.koht.

Noilla lainalaskureilla kun laskeskelee niin kannattaa ottaa huomioon sitten jos suunnitteilla on okt, että se pelkkä lainanlyhennys ei sitten kata kaikkia asumismenoja..
Eikä kata rivarissa tai kerrostalossakaan vaan päälle tulee yhtiövastikkeet. Taloyhtiöt tekevät myös remppoja, joten yhtiövastikkeen nousuun on varauduttava. Mitä isommasta rempasta kyse, sitä enemmän asumismenot nousee. Ja se taloyhtiön remppa ei välttämättä tule edes sinun asuntoosi, mutta joudut maksamaan siitä silti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eikä kata rivarissa tai kerrostalossakaan vaan päälle tulee yhtiövastikkeet. Taloyhtiöt tekevät myös remppoja, joten yhtiövastikkeen nousuun on varauduttava. Mitä isommasta rempasta kyse, sitä enemmän asumismenot nousee. Ja se taloyhtiön remppa ei välttämättä tule edes sinun asuntoosi, mutta joudut maksamaan siitä silti.

Juu, näinhän se on.. mutta ainakin kun me asuttiin osakkeessa, niin nuo yhtiövastikkeet ei niin kovasti tuntuneet... tosin meillä oli aika edullinen yhtiövastike taloyhtiössämme... varmaan niitäkin on montaa eri luokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti*4:
Äiti kotona hoitamassa lasta/lapsia. Paljonko tulot täytyy olla ett saa asuntolainaa?

Turhauttavaa kun maksavat miehelle niin paskaa palkaa, 11e/tunnilta. Mitään asuntolainoja ei näillä tuloilla haeta :/

Tottakait riippuu työnlaadusta jne, mutta kohtuuttoman huonolta tuntuu siihenkin nähden! Onko kaikki "pikku yrittäjät" noin saitoja?

Osuuspankki ainakin laskee jo teidän kokoiselle perheelle laskennallisena kulutustarpeena 2050 e. 11 e tuntipalkalla tulot taitaa jo jäädä tuon alle.

Vähän asian vierestä, mut me ostetaan sitten vasta oma talo ( ja otetaan laina ) kun minäkin olen töissä ja saadaan molemmat maksettua lainaa pois. Ei haluta maksaa hirmu monta vuotta lainaa, vaan saada laina suht ajoissa maksetuksikin..

Juu, näinhän se on.. mutta ainakin kun me asuttiin osakkeessa, niin nuo yhtiövastikkeet ei niin kovasti tuntuneet... tosin meillä oli aika edullinen yhtiövastike taloyhtiössämme... varmaan niitäkin on montaa eri luokkaa.
On niitä montaa eri luokkaa. Omakotitalossa pitää varautua siihen, että joku menee rikki ja sitä varten sitten pitä tilata korjaaja ja maksaa itse sille korjaajalle. Taloyhtiöissä ei sentään tarvitse vinkauttaa visaa, kun huoltomiestä tarvitsee. Käsittääkseni omakotiasuminen on kalliimpaa kuin rivari- tai kerrostaloasuminen. On veroa, jätehuoltomaksuja, lämmityskustannuksia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin :
Osuuspankki ainakin laskee jo teidän kokoiselle perheelle laskennallisena kulutustarpeena 2050 e. 11 e tuntipalkalla tulot taitaa jo jäädä tuon alle.
Op laskee kyllä niihin perheen tuloihin myös kotihoidontuen ja lapsilisän.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Op laskee kyllä niihin perheen tuloihin myös kotihoidontuen ja lapsilisän.

Voi hyvinkin olla. Oma lainamme ei ole op:ssä ja katsoin tuon summan noista papereista, jotka isäntä oli saanut Op:stä. Olivat yrittäneet, että meidän asuntolainat siirrettäisiin sinne.

No eipä laskenut meille ainakaan, laina otettiin pari viikkoa sitten. Ihan itse tehtiin valmiiseen paperiin luvut mitä mihinkin kuluu rahaa.

Voi hyvinkin olla. Oma lainamme ei ole op:ssä ja katsoin tuon summan noista papereista, jotka isäntä oli saanut Op:stä. Olivat yrittäneet, että meidän asuntolainat siirrettäisiin sinne.
Mulla on laina op:stä ja laskivat perheen kaikki tulot tuloiksi, ei pelkästään mun ansiotulojani.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

No eipä laskenut meille ainakaan, laina otettiin pari viikkoa sitten. Ihan itse tehtiin valmiiseen paperiin luvut mitä mihinkin kuluu rahaa.

Menikö teillä tuo kulutus yli tuon summan. Tässä lapussa sanotaan näin; "Jos alla olevassa taulukossa oleva laskennallinen kulutustarve riittää mielestäsi kattamaan ko.menoerät ja et pidä tarkoituksenmukaisena eritellä menoja, voidaan maksukykyä arvioitaessa käyttää taulukossa olevia euromääriä. Laskennallinen kulutustarve on arvioitu viranomaisten minimikulutusnormien ja kotitaloiksien keskimääräisn kulutuksen perusteella ".

Sitä en sano, etteikö jotkut pankit voi joustaa noistakin, mutta tällaista tietoa nyt näistä lapuista löytyy. Antaa kai tuo nyt ap:lle jonkinlaista suuntaa siitä, mitä pankit odottaa !

Meillä mies tienaa myös 11e/tunti, vähän reilun. Brutto joku 2300/kk. Saatiin vuos sitte 100 000 asuntolainaa. Kolmas lapsi syntyi silloin eli minä sain vain äitiysrahaa ja lapsilisät, sittemmin kotihoidontukea. Pankki myönsi meille 85000 valtiontakausta ja loput saatiin ku saatiin kaks takaajaa. Sampopankissa olivat todela ymmärtäväisiä, että hyvinhän me pärjätään, kun en minäkään ikuisuutta ole äippälomalla. Laitettiimpa jopa pari rahastosäästötiliä samalla. :D 500e/kk näin aluksi lyhennellään...

Yhteistyössä