Kun tulevaisuus tuntuu toivottomalta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sateenkaari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sateenkaari

Vieras
Ihan ensi alkuun kerron, etten muista sellaista aikaa, jolloin EN olisi tuntenut näin. Minä pelkään ihmisiä, ja pelkään suorittamista. Jo ihan pienenä koulussa en uskaltanut vastata kysymyksiin koska pelkäsin vastaavani väärin, enkä uskaltanut kysyä neuvoa koska pelkäsin.. niin, en edes tiedä mitä.

Kouluni ovat jääneet kesken tästä syystä. Töissä on ollut helpompaa, tai oli niin kauan kunnes minulta diagnosoitiin vakava masennus, estynyt persoona ja ties mitä vielä. On mennyt jo vuosi, kaksikin että olen käynyt "terapiassa" ja yrittänyt löytää tulevaisuudelle suuntaa. Se tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta jo senkin takia, että työhistoriassani on nyt pitkä aukko, ja siksi, että ihmisten kovien asenteiden takia kukaan ei palkkaa mielenterveyskuntoutujaa.

Minulla ei myöskään ole unelmia. Ne tuntuvat valheelta. Rankan taustan (sijaislapsi, vanhempien avioero, koulukiusaus ja elämän kaikkiin osa-alueisiin yltävä pelko) vaikuttavat jokaiseen päivääni.

Tuntuu, että olen ainoa maailmassa, jolla ei ole itsestään rippikuvaa, jonka vanhemmat sanoivat että kelpaan lähinnä siivoojaksi; haaveilin lääkärin ammatista mutta sain osakseni pilkallisen naurun, että ei minulla ole lukupäätä. Äitini jaksoi moneen kertaan kertoa, kuinka hankala ja vaikea olen, ja etten tule kelpaamaan kenellekään.

Mitä vielä?

En tiedä kun en jaksa ajatellakaan. Miten tällaisessa tilanteessa saa elämän syrjästä mitenkään kiinni?

Lämmin halaus sinulle vaikeassa tilanteessasi! Olin itsekin koulukiusattu, pelokas ja kova jännittämään. Perheemme oli ongelmaperhe, joten sieltäkään en saanut tukea, päinvastoin. Syrjäydyin jo nuorena, kävin terapiassa, kärsin masennuksesta ja peloista. Olin vuosikausia työttömänä. Vasta aikuisiällä onnistuin hankkimaan itselleni ammatin. Kukaan ei kysellyt aikaisempaa työkokemustani vain ammattitodistukseni huomioitiin. Aloitin sijaisuuksilla ja sain lopulta vakituisen työn. Sinullakin on toivoa, rohkeasti vaan opiskelemaan ammattia, tulevaisuuden työvoimapula takaa sinullekin varmasti työpaikan. Ei sinun tarvitse kertoa kenellekään olevasi mielenterveyskuntoutuja ellet halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Super Hot Female:
Onko sulla hyviä ystäviä kenen kanssa puhua ja just johonkin aikuiskoulutuslinjalle lukeen sitä mikä sua todella kiinnostaa! :hug:

Mulla on mies ja lapsi. Kun hermostun jostakin huudan miehelle että hän ansaitsee paremman. Lapsen kohdalla pelkään että hänen elämänsä on pilalla minun takiani.

En puhu näistä mitään ystävilleni. En pysty.

En halua tuputtaa sinulle uskontoa, kerron vain mikä minua on auttanut. Olen huonoista oloista, olen tuntenut itseni aina huonommaksi kuin muut, olen kärsinyt peloista ja jännittämisestä sekä masennuksesta. Olen älykäs, mutta koulumenestykseni on kärsinyt mielenterveysongelmistani. Jossain vaiheessa olin todella pohjalla ja onneton, koin ettei minulla ole mitään arvoa tässä maailmassa. Epätoivoni hetkellä löysin uskon ja ymmärsin että olen tärkeä ja rakas Jumalalle vain siksi että olen syntynyt, en suoritusteni kautta. Tunsin itseni ensimmäistä kertaa täysin rakastetuksi ja hyväksytyksi. Pääsin sosiaalisista peloistani, sillä uskovat ottivat minut rakkaudellisesti ja avosylin vastaan. Heille olin arvokas Jumalan lapsi ja tasavertainen ihminen. Sain tervehtyä menneisyyden haavoista turvallisessa ympäristössä tarvitsematta pelätä pilkkaa tai arvostelua. Maailma on kova paikka jos et ole pärjännyt ja menestynyt elämässäsi, jos sinua on lapsesta saakka poljettu ja halveksittu. Minulle vain uskoontulo antoi ihmisarvoni takaisin. Onnistuin hankkimaan lopulta myös ammatin ja työpaikan. Voimia sinulle omassa etsinnässäsi!

Yhteistyössä