kun teidän 3luokkalaisella on koulu-aamu,miten hän toimii?

• Viestiketjun aloittaja "ventti"
  • Ensimmäinen viesti
"noniin"
Herää yleensä itsekseen puoli seiskan aikaan aamusta riippumatta. Käy vessassa ja menee sänkyynsä lukemaan. Yleensä muistaa tulla klo 7 maissa aamupalalle ja ottaa itse aamupalan. Pöytää ei aina muista tyhjentää aamupalan jälkeen, joten se pitää tarkistaa. Ja joskus muistuttaa aamupalalle tulosta. Jos on kasin aamu koulussa, niin pitää myös vähän hoputella, että ehtii kävelemään ajoissa. Pukee itse ja lähtee itsenäisesti kouluun. Näin on ollut nyt kolmosluokan ajan, kakkosella piti muistuttaa ja huoletia enemmän.

Herää herätyskelloonsa, pukee, syö ja sitten on lupa katsoa hetki telkkaria jos on aikaa. Yritän olla puuttumatta hänen aamutoimiinsa, mutta koska olen kotona niin en osaa olla humauttamatta jos kello alkaa olemaan sen verran paljon että pitäisi olla jo pihalla. Musta tuntuu että viimevuonna aamut sujui huomattavasti joutuisammin sanomattakin.

Niin ja siis kysymykseen miten:
Lasten kännyköihin on ohjelmoitu joka päivälle herätys tuntia ennen koulun alkua. Heräävät, käyvät hammaspesulla ja pukeutuvat. Puhtaat vaatteet laitetaan yleensä valmiiksi odottamaan niin ei lasten tarvitse lähteä arpomaan päivän varustusta.
Sitten syövät aamupalaa mitä nyt sitten syövätkään. Joskus vain leipää mutta yleensä ekaluokkalainen tykkää tehdä itselleen puuroa.
Puoli tuntia ennen kuolun alkua kännykkä soittaa seuraavan hälytyksen ja silloin aletaan pukeutumaan ulkovaatteisiin ja lähdetään kävelemään kouluun.

Aikuisia ei siis ole kotona enää tässä vaiheessa kun lapset heräilevät.

Viimeksi muokattu:
Minä menen kahdeksaan töihin ja herätän eskarilaisen puoli seitsemän aikaan. Jos 2.- ja 4.-luokkalaisilla on kasin aamu, herätän heidätkin samalla, jos ei, niin herätän ennen lähtöä kuitenkin. He haluavat niin vaikka olisikin kympin aamu ja saisi nukkua pidempään. Yleensä heräävät itse seiskaan mennessä ja syömme aamupalan joka tapauksessa yhdessä.

Tokaluokkalainenkin osaa itse katsoa kellosta koska pitää ruveta pukemaan ja lähteä kouluun. Ekalla oli vielä syksyn ap-hoidossa, jonne minä aamulla vein, mutta keväällä kun lähti itsenäisesti, laitoin usein ajastimen pirisemään silloin kun pitää alkaa pukea.

"Miis"
Meillä on lapset ekalta lähtien hoitaneet itsensä kouluun. Olen töissä 80 km päässä kotoa, joten aamuisin soitan herätykset ja varmistan kaiken olevan ok. Joskus teen leivät valmiiksi, useimmin laittavat itse aamupalansa. Hyvin on sujunut. Myöhästymisiä on kolmessa vuodessa kertynyt pari.

Yhteistyössä