Kun te teette lahjoituksia, niin ei VARMASTI voi olla iso homma...

Paatunut Parahdus

Aktiivinen jäsen
12.09.2008
7 370
-5
38
karsia jo siinä vaiheessa
a) roskat
b) rikkinäiset lelut ja tavarat
c) rikkinäiset ja tajuttoman likaiset vaatteet
sinne omaan roskikseen. Kun tässä on työnkin puolesta joutunut nyt käymään läpi näitä "lahjoituspusseja", niin aika raa'asti joudun myöntämään niiden olevan sellaista roskaa täynnä, että menevät suoraan kaatopaikalle.

no minen ole koskaan tajunnu sitä että miksi joidenki mielestä pitäis hyväksyä ihan minkäkuntonen paska tahansa kunhan se on lahjotuksena saatu?

mie en edes kehtais rikkinäisiä leluja lahjotella mihinkään, puhumattakaan paskasista ja rikkinäisistä vaatteista.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
no kato omakotitaloasujahan säästää jätemaksuissa kun kuskaa jätteensä "lahjoituksena" vaikkapa sinne sun avustukseen... ei täyty oma roskis, vaan jätteet jää sun huoleksi.

No itse olen vienyt srk:n kirpparille pieneksi käyneitä lasten vaatteita. Yritän kyllä katsoa että ovat puhtaita ja ehyitä ja vielä kuosissaan. Eli mitään kovin nuhruista vaatetta en kyllä ole pussiin laittanut. Varmaan osittain johtuu siitäkin että ihmiset eivät raski heittää roskiin vaatteita vaan kuvittelevat että kyllä ne vielä jossain avustuskohteessa menevät. Samoin kirppareilla näkee kyllä joskus ihan uskomattomia vaatteita myynnissä, siis tosi nuhruisia vaatteita.

Varmaankin ne on käytöstä poistettuja. Jos oma lapsi käytti vaatetta vielä eilen kunnes se jäi pieneksi, niin tulee ehkä ajatelleeksi, että joku toinen voisi sitä vielä pitää, vaikka siinä olisikin tahroja.

[QUOTE="noo";24476886]no kato omakotitaloasujahan säästää jätemaksuissa kun kuskaa jätteensä "lahjoituksena" vaikkapa sinne sun avustukseen... ei täyty oma roskis, vaan jätteet jää sun huoleksi.[/QUOTE]

:D Olen kyllä kieltämättä miettinyt tätäkin välillä motiiviksi. Toinen on se, että tehdään suursiivous ja sitten heitetään kaikki sekaisin, ne muutamat hyvätkin ja uskotellaan itselleen että hyvään tarkoitukseen menee... Niille köyhille ja osattomille. Taputellaan itseään olkapäälle, vaikka vahinkoa siinä enemmän pistetään kiertämään.

Olen joskus lahjoittanut kenkiä vaatteiden mukana. Niitten kanssa on vähän vaikea vetää rajaa. Hyvät pohjasta täysin ehjät tennarit saattaa olla ulkoa hiukan kulahtaneet väriltään, mutta vielä siinä kunnossa, että niillä joku kengätön kävelee varmasti mielellään. Mikäköhän noissa on virallinen linja? Rikkinäisiä kenkiä en tietenkää tarjoa lahjoituksena.

Olen joskus lahjoittanut kenkiä vaatteiden mukana. Niitten kanssa on vähän vaikea vetää rajaa. Hyvät pohjasta täysin ehjät tennarit saattaa olla ulkoa hiukan kulahtaneet väriltään, mutta vielä siinä kunnossa, että niillä joku kengätön kävelee varmasti mielellään. Mikäköhän noissa on virallinen linja? Rikkinäisiä kenkiä en tietenkää tarjoa lahjoituksena.

Minkä itse ostaisin, on mun rajani lahjoituksillekin.

• Tykkää
Reactions: Paatunut Parahdus
Aivan varmasti on iso homma. Oikeesti. Jos aikoo tosissaan antaa lahjaksi käytettyä niin työtähän se vaatii, kun käy kaikki tavarat läpi, pesee ym. Ja toivottavasti ihmiset jaksais näin tehdä. Ei jää jätekustannukset järjestön maksettavaksi.

Ja jos vaate on selvästi ikitahrainen, jostain rikki tai sellainen, että on jo todella kulahtanut, tee palvelus ja keksi sille muuta käyttöä. Anna se vaikka mieluummin lumpuksi matonkutojille jos huolivat (luulen, että rajansa heilläkin).

Jos vaate on mielestäsi ok ja helposti korjattavissa, eli reikä ei haittaa, korjaa se.

Jos huomaat, että actionfiguuriltasi puuttuu pää ja oikea käsi, älä lahjoita sitä. Jos pikkuautoista puuttuu rengas, älä lahjoita sitä. Jos "lelusi" on selvästi osa jostain isommasta lelusta, älä kiltti ihminen lahjoita sitä!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24477711:
Minkä itse ostaisin, on mun rajani lahjoituksillekin.

Ei oikein toimi minulla, koska ostankenkäni uutena tai joskus harvoin käyttämättömiä kirpparilta. Harvat lahjoittaa täysin uusia kenkiä. Sitä paitsi nyt on kyse kengistä jotka muuten täysin ehjät, mutta esim valkoiset osat eivät enää ole täysin valkoiset. Joskus myös ollut keräyksiä talvitakeista. Niissäkin hiukan hankala vetää rajaa minusta. Tarkoitan vaan ettei se aina ole niin helppoa.

Ei oikein toimi minulla, koska ostankenkäni uutena tai joskus harvoin käyttämättömiä kirpparilta. Harvat lahjoittaa täysin uusia kenkiä. Sitä paitsi nyt on kyse kengistä jotka muuten täysin ehjät, mutta esim valkoiset osat eivät enää ole täysin valkoiset. Joskus myös ollut keräyksiä talvitakeista. Niissäkin hiukan hankala vetää rajaa minusta. Tarkoitan vaan ettei se aina ole niin helppoa.

Juu, ymmärrän toki, Tuo oli mun rajani jonka esitin.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni

Jos lahjoitukseen olet viemässä ja epävarma, niin yksi eittämättömästi hyvä asia on kysyä kuntasi sosiaalipaikassa työskentelevältä työntekijältä tai siltä järjestön työntekijältä, joka näitä on ottamassa vastaan. Monesti esimerkiksi noiden kenkien suhteen, niin ehjät ja siistit kengät otetaan vastaan, etenkin miesten kengät ovat kodittomille todella tarpeeseen. Kaikkialla ei kuitenkaan niitä kenkiä tahdota vastaanottaa, joten kysyminen on aika pop.

Yhteistyössä