kun tämä maailma on nyt mennyt tällaiseksi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
:whistle:

niin, kun tuossa eräässäkin ketjussa monet sanoo, että kun NYKYÄÄN pitäis suvaita kaikki, niin mietitäänpä mitä kaikkea ENNEN, on ollut hyväksyttyä tehdä, ja kumminkohan päin se nyt meneekään, oliko ennen paremmin kuin nyt..

ainakin antiikin rooman aikana oli hyväksyttyä olla homosuhteessa nuoreen alempisäätyiseen poikaan, eli nykypäivänä sais ko henkilö pedofiili, hyväksikäyttö ym tuomion..

keskiajalla oli hyväksyttyä polttaa punatukkaiset naiset noitina, tai jos oli syylä, niin sinne vaan roviolle, puhumattakaan jos naapurin lehmätä loppui maito, niin sinne tuleen vaan..onnistuiskos enää?

vielä sata vuotta sitten (1800-luvulla) oli suomessakin ihan normaalia, hiljaisuudessa hyväksyttyä viedä vammaiset lapset metsään, jättää sinne kuolemaan, ja käppäillä papin luo, joka kirjasi papereihin, susi söi lapsen..

sisarukset on kautta aikojen menneet naimisiin, onnistuisiko enää?
(tai muut lähisukulaiset)

naimisiin mentiin aiemmin 15v kuninkaat ym saattoi mennä jo ihan lapsina..

niin, on se maailma nykyään ihan kamalaa, eikös vaan :/

Maailma on muuttunut. Mutta nykymaailman puitteissa, minua ärsyttää että kaikki pitäisi suivaita. Minusta ei tarvitse, eikä pidäkään. Kritiikkiä saa ja tuleekin antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Maailma on muuttunut. Mutta nykymaailman puitteissa, minua ärsyttää että kaikki pitäisi suivaita. Minusta ei tarvitse, eikä pidäkään. Kritiikkiä saa ja tuleekin antaa.

mistä tuo "kaikki pitäisi suvaita" ajatus oikein tulee?siis se, et moni kuvittelee, et kaikki olisi sallittua, kun sitähän se ei todellakaan tarkoita.

mä olen suvaitsevainen, mut mä en todellakaan hyväksy kaikkea.

Niinpä eikä tarvitse mennä historiassa noi noinkaan kauas taaksepäin. Ei tästä nyt niin kamalan kauaa ole, kun vaimon kurittaminen ja raiskaaminen oli yleisesti hyväksyttyä. Lapsillekin sai antaa nahkavyöllä persiille ja se oli ihan luonnollista ja hyväksyttävää. Pikkasen kauemmas taakse ja toisia sai ostaa itselleen orjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niinpä eikä tarvitse mennä historiassa noi noinkaan kauas taaksepäin. Ei tästä nyt niin kamalan kauaa ole, kun vaimon kurittaminen ja raiskaaminen oli yleisesti hyväksyttyä. Lapsillekin sai antaa nahkavyöllä persiille ja se oli ihan luonnollista ja hyväksyttävää. Pikkasen kauemmas taakse ja toisia sai ostaa itselleen orjaksi.

AIvan.

Mutta toisaalta, eihän tuolla muualla maailmassa ole vielä tänä päivänäkään harvinaisia nuo asiat ja lapsivaimot vieläpä aika yleisiä. Että varmaan puhutaan ns. sivistysvaltioista, kun tätä kehitystä mietitään, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Kaikkea ei tarvitse suvaita, mutta kaikenlaisten ihmisten kanssa pitää pystyä elämään. Vaikka olisikin eri arvo- ja ajatusmaailma kuin itsellä.

Ja lisään vielä, että kunnioittaa niitä eri näkemyseroja jne...

Ja lisään vielä, että väkivaltaiset hullut ja sadistit on asia erikseen. :x

Alkuperäinen kirjoittaja Nepeteus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

AIvan.

Mutta toisaalta, eihän tuolla muualla maailmassa ole vielä tänä päivänäkään harvinaista nuo asiat ja lapsivaimot vieläpä aika yleisiä. Että varmaan puhutaan ns. sivistysvaltioista, kun tätä kehitystä mietitään, vai?

tääkin on vähän kakspiippuinen juttu, kun toisaalta puhutaan siitä, et nykyään just suvaitaan liikaa, ei saisi homous olla normaalia, ja sitten kun on maita missä se edelleenkin on kiellettyä, ja eletään niiden "entisaikaisten" sääntöjen mukaan, niin siellä samojen ihmisten mielestä eletään väärin, ja siellä ollaan "sairaita" olis kiva tietää sitten et missä kulttuurissa, ja missä ajassa ne ihmiset haluais elää, jos tämä nykymaailma on niin paha, missä kaikki suvaitaan..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:

mistä tuo "kaikki pitäisi suvaita" ajatus oikein tulee?siis se, et moni kuvittelee, et kaikki olisi sallittua, kun sitähän se ei todellakaan tarkoita.

mä olen suvaitsevainen, mut mä en todellakaan hyväksy kaikkea.

Mä en tiedä mistä se ajatus tulee, mutta siihen lauseeseen olen törmännyt useilla keskustelipalstoilla.

Kaikki pitäisi suvaita.
Kaikki käsitteenä on mittaamattoman laaja, joten jos kaikki suvaitaan, niin melkoistä rälläystä tää elämä olisi.

Mutta ajatellaan nyt, että nämä yleiset asiat, ajatellaan kaikkena. Esim. Homous. Ei ole mielestäni oikein, että kaikkien pitäisi hyväksyä. Täytyy antaa vapaus sille, että ei jotain asiaa suvaitse. Siinä vaiheessa kuitenkin, kun se menee häirinnäksi ja kunnianloukkaukseksi tuo suvaitsemattomuus, täytyy toppuutella. Mielestäni omassa mielessään saa ajatella mitä lystää, mistä tahansa, mutta sitten tulee peliin ne käytöstavat, että missä ja milloin on mitäkin asiallista sanoa tai käyttäytyä.
Kuitenkin puolin ja toisin. On vaikeaa saada ketään vakuutetuksi pois omasta mielipiteestään, pelkästään puhumalla. Itsestäänhän se lähtee, joten tällanen ajatusmaailma, että kaikki pitäisi suvaita automaattisesti on jollain tavalla absurdi, siihen suvaitsevuuteen tarvitsee yleensä jonkun ponnahduslaudan, yleensä jokin positiivinen kokemus tms. Ja taas siihen suvaitsevuuteen liittyy myös vahvasti ne negatiiviset kokemukset.

Mitä tuohon menneisyyteen tulee, niin se nyt on selvä, että arvot ovat erit kuin nykypäivänä. Ja tulevaisuudessa taas ne arvot muuttuvat taas jollain tavalla...

Ja mä oon päättänyt olla suvaitsematta suvaitsemattomia. Mä en suvaitse mm. homofoobikkoja ja rasisteja. Mihin tää maailma on mennyt kun kaikki pitäis hyväksyä? Kuten homofoobikot?

Alkuperäinen kirjoittaja suvaitsematon:
Ja mä oon päättänyt olla suvaitsematta suvaitsemattomia. Mä en suvaitse mm. homofoobikkoja ja rasisteja. Mihin tää maailma on mennyt kun kaikki pitäis hyväksyä? Kuten homofoobikot?

:D

itseasiassa mun puolesta ihminen saa olla rasisti, tai homofoobikko, kunhan ei mene päätään aukomaan kenellekkään, siinä vaiheessa mä saatan avata sanallisen arkkuni, ja sitähän ei sit helpolla suljetakkaan enää :whistle:

Yhteistyössä