Kun täälä on perheitä joilla menee kauppaan 200€ kuussa,

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
sisältäen hygieniatarvikkeet, niin miten te sen teette?

Meitä on 5 (satunnaisesti 6) ja meillä menee jo hygieniatarvikkeisiin 50-70 € kuussa. Maitoon n. 70€. Leipään 20-30€. Lihaan/kalaan/kanaan 80-150€. Että halvimmillaan jo noista tulee se 200€.

Kun täälä on näkyny niitäkin joilla perhekoko on 2+2 ja väittävät että 200e riittää kauppaan kuussa ja että vielä syövät terveellisesti. Niin miten kummassa se tapahtuu?
 
........
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi teiniä ja yleensä menee n. 200e-300/kk kauppan hygieniatuotteineen.

Me suunnitellaan viikon ruokalista tarkkaan ja käydään kerran viikossa kaupassa. Ja kyllä, syödään terveellisesti, ostoslistaan kuuluvat myös kasvikset ja hedelmät joita ostellaan myös viikon tarpeet kerralla. Meillä ei mene ruokaa hukkaan, mutta silti sitä on tarpeeksi.
 
sfl
No leipää ei tarvitse puputtaa joka päivä, halvemmaksi tulee jos joskus tekee ihan itse. Mä taas ihmettelen, että miten saatte hygieniatarvikkeisiin menemään 70 euroa? Me ostetaan kuukausittain vain suihkusaippuaa, vessapaperia ja tällaista, suunnilleen kaikki muut riittävät pidempään kuin yhden kuukauden. Iso pakkaus astianpesuainetta ja pyykinpesuainetta, huuhteluainetta joutuu ostamaan useammin. Meillä minä olen ainut tyttö talossa joten shamppoota ei mene hirveästi.

Paljon kun tekee itse ruokia niin tulee edulliseksi, ei päiväkohtaiseen ateriaan paljoa mene rahaa jos tekee ihan perus kotiruokaa.
 
2+2 ja 500€ menee
Juu, olis mukava myös tietää. Siis tuo tarkoittaa n. 6,5 euron budjettia/ päivä. Varmaan ainakin täytyy olla niin että toinen lämmin ateria syödään koulussa/töissä eikä työruokailua lasketa budjettiin... ehkä syödään kotipäivinä vain yksi lämmin ateria?
 
Halavalaa
Kaikki ostettu käytetään tarkasti. Leivät pakkaseen ettei yhtään pääse homehtuun. Eilistä ruokaa tuunataan tälle päivää... Perunaa, porkkanaa jne saa halvalla. Lihaa ei todella tartte olla 100g/ateria/hlö. Halpaa perusruokaa etupäässä, juureksia raasteena, harvemmin kalliita salaatteja jne. Kaikki syö kaikkea eli lapsetkin opetetaan alusta saakka syömään sitä mitä muutkin eikä omia kattauksia tule. Mut kyllä meillä silti liki satanen menee per hlö.
 
erässsss
[QUOTE="Maarikka";30604338]Paskapuhetta, että neljä ihmistä syö terveellisesti 200 eurolla. Tai sitten kaikki syövät hiiren annoksia.[/QUOTE]

Paskapuhetta itselläsi. Jos ei tiedä mistä puhuu eikä osaa olla taloudellinen, niin ei se oo niiden ongelma jotka sen osaavat.
 
vml
[QUOTE="Maarikka";30604338]Paskapuhetta, että neljä ihmistä syö terveellisesti 200 eurolla. Tai sitten kaikki syövät hiiren annoksia.[/QUOTE]

Se tekee 7,14e päivää kohden, usein syödään vielä töissä/koulussa/tarhassa se lämmin ateria. Kyllä mä ainakin tekisin meidän 2 aikuista+2 teiniä perheelle 7 eurolla oikeinkin hyvän aterian. 50 eurolla jos kävisin kaupassa ja pitäisi viikon ruokaostokset tehdä niin onnistuisi helposti. Saisin vielä kasvikset ja hedelmätkin.
 
Meitä on 2+2 ja 200€ saattaa mennä kertaostoksiin, niillä elää viikon. Eläinten ruuat ostan vielä muualta, eli tuossa on vain ruoka ja hygienia.

Itse meikkaan ja siihen voi mennä jo 50€/kk
Kissanhiekka ja jyrsijöiden purut on jo 20€/viikko.
Perjantai sipsin ja limppariin saa äkkiä pari kymppiä kun ostaa dippikastikkeet ja jokaiselle oman saunalimpoatölkin.
Ostan jogurtin ja rahkan irtopurkeissa (yksi rahka on jo 1,10€) ja niitä menee 4päivässä..
Hedelmät on aika tyyriitä kun joka viikko on ainakin banaania, omenaa, appelsiinia ja viinirypäleitä..
Kasviksia joka päivälle tuoreena.
Maustamaton liha ja kalaa tuoretiskistä.
Leipää on aina tumma, vaalea, näkkäri, hapankorppua ja riisikakkuja.
Kahvileivän vieraille ostan valmiina..
Nenäliinoja, puhdistuspyyhkeitä, siivousaineita, raikastimia, parit rukkaset tai sukat tai uus pipo sillointällöin.
Ale korista leffa, tussit, juustohöylä..
Kynttilöitä ja leikkokukkia...

Jos ostaa vain ruokaa ja Pirkka shampoon jonka lantraa vedellä. Jos on marjoja ja mies on hirviporukassa. Leipoo ja tekee kiisseliä. Ostaa jogurttia vain joskus kilon pakkauksina ym. Niin kyllä voi päästä edullisestikki . Peruselintarvikkeet (peruna, pasta, jauhot, aleliha ym.) ei ole kovin kallista.
 
"Outoko"
Meitä on 2+2 ja 200€ saattaa mennä kertaostoksiin, niillä elää viikon. Eläinten ruuat ostan vielä muualta, eli tuossa on vain ruoka ja hygienia.

Itse meikkaan ja siihen voi mennä jo 50€/kk
Kissanhiekka ja jyrsijöiden purut on jo 20€/viikko.
Perjantai sipsin ja limppariin saa äkkiä pari kymppiä kun ostaa dippikastikkeet ja jokaiselle oman saunalimpoatölkin.
Ostan jogurtin ja rahkan irtopurkeissa (yksi rahka on jo 1,10€) ja niitä menee 4päivässä..
Hedelmät on aika tyyriitä kun joka viikko on ainakin banaania, omenaa, appelsiinia ja viinirypäleitä..
Kasviksia joka päivälle tuoreena.
Maustamaton liha ja kalaa tuoretiskistä.
Leipää on aina tumma, vaalea, näkkäri, hapankorppua ja riisikakkuja.
Kahvileivän vieraille ostan valmiina..
Nenäliinoja, puhdistuspyyhkeitä, siivousaineita, raikastimia, parit rukkaset tai sukat tai uus pipo sillointällöin.
Ale korista leffa, tussit, juustohöylä..
Kynttilöitä ja leikkokukkia...

Jos ostaa vain ruokaa ja Pirkka shampoon jonka lantraa vedellä. Jos on marjoja ja mies on hirviporukassa. Leipoo ja tekee kiisseliä. Ostaa jogurttia vain joskus kilon pakkauksina ym. Niin kyllä voi päästä edullisestikki . Peruselintarvikkeet (peruna, pasta, jauhot, aleliha ym.) ei ole kovin kallista.
Mä en kyllä laske jyrsijöiden puruja ja heiniä, meikkejä ja kynttilöitä, rukkasia ja juustohöyliä ruokakuluihin..
 
"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja erässsss;30604350:
Paskapuhetta itselläsi. Jos ei tiedä mistä puhuu eikä osaa olla taloudellinen, niin ei se oo niiden ongelma jotka sen osaavat.
Kyllä todellakin tiedän mistä puhun, ihan työnikin puolesta.
 
kgd
Meitä on 2+2 ja 200€ saattaa mennä kertaostoksiin, niillä elää viikon. Eläinten ruuat ostan vielä muualta, eli tuossa on vain ruoka ja hygienia.

Itse meikkaan ja siihen voi mennä jo 50€/kk
Kissanhiekka ja jyrsijöiden purut on jo 20€/viikko.
Perjantai sipsin ja limppariin saa äkkiä pari kymppiä kun ostaa dippikastikkeet ja jokaiselle oman saunalimpoatölkin.
Ostan jogurtin ja rahkan irtopurkeissa (yksi rahka on jo 1,10€) ja niitä menee 4päivässä..
Hedelmät on aika tyyriitä kun joka viikko on ainakin banaania, omenaa, appelsiinia ja viinirypäleitä..
Kasviksia joka päivälle tuoreena.
Maustamaton liha ja kalaa tuoretiskistä.
Leipää on aina tumma, vaalea, näkkäri, hapankorppua ja riisikakkuja.
Kahvileivän vieraille ostan valmiina..
Nenäliinoja, puhdistuspyyhkeitä, siivousaineita, raikastimia, parit rukkaset tai sukat tai uus pipo sillointällöin.
Ale korista leffa, tussit, juustohöylä..
Kynttilöitä ja leikkokukkia...

Jos ostaa vain ruokaa ja Pirkka shampoon jonka lantraa vedellä. Jos on marjoja ja mies on hirviporukassa. Leipoo ja tekee kiisseliä. Ostaa jogurttia vain joskus kilon pakkauksina ym. Niin kyllä voi päästä edullisestikki . Peruselintarvikkeet (peruna, pasta, jauhot, aleliha ym.) ei ole kovin kallista.
Tässä on taas niitä valintoja, mun rahkani maksaa 0,69 purkki. Kumma juttu...
Meillä syödään pelkästään tummaa leipää (se vaalea ei ole terveellinen) joten pussillinen tummaa leipää riittää koko poppoolle. Sinäkin pääsisit halvemmalla jos vain haluaisit. Miksi lihat ja kalat pitää ostaa kalliilla tuoretiskiltä, halutessasi voisit ostaa ne paljon halvemmallakin.
 
"Maarikka"
Se tekee 7,14e päivää kohden, usein syödään vielä töissä/koulussa/tarhassa se lämmin ateria. Kyllä mä ainakin tekisin meidän 2 aikuista+2 teiniä perheelle 7 eurolla oikeinkin hyvän aterian. 50 eurolla jos kävisin kaupassa ja pitäisi viikon ruokaostokset tehdä niin onnistuisi helposti. Saisin vielä kasvikset ja hedelmätkin.
Teilläkö syödään vain päivällinen kotona? Entä aamu- ja iltapalat, mihin ne unohdit?
 
........
Kyllähän siinä säästää kun arkisin tarvitsee tehdä vain yksi lämmin ateria. Arkisin lapset syö koulussa ja viikonloppuisin sydään päivällä edellisen päivän ruokaa ja iltapäivästä tehdään uusi lämmin ruoka.

Se mikään pakko ole tehdä kahta lämmintä ateriaa päivässä muutoinkaan. Kukin tyylillään, voi sitä muutoinkin syödä ja elää tervellisesti kuin tottelemalla orjallisesti "suosituksia" ruokarytmistä. Yksilöitä tässä ollaan ja jokainen pärjää omalla rytmillään.
 
2+2 ja 500€ menee
Hygieniatarvikkeisiin meillä lasketaan wc- ja talouspaperit, konetiskiaine, pyykinpesuaine, shampoot ja hoitoaineet (halvinta), suihkusaippuat, käsienpesuaine (halvinta ostan, kanisteri), hammasharjat ja tahnat, sillon tällön hiuslakka.

Paperisäkki usein tarjouksesta 20€, se kestää ehkä kuukauden eli 10€/kk.

Konetiskiaine n. 90 tabl maksaa 8€, kestää pari kuukautta eli n. 4€/kk. Päälle vielä pakollinen huuhteluaine ja puhdistusaine, suolaa ei käytetä kun ei täällä ole pakko. Sanotaan 6€/kk.

Pyykinpesuainetta menee pullo tai pari kuukaudessa, alesta ostetaan tai halvinta eli n. 3€/pullo. Sanotaan 5€/kk. Huuhtiksia ei varaa ostaa.

Shampoot, hoitoaineet, suihkusaippuat, dödöt, perusrasva halvinta mahdollista mutta sensitiveä on ostettava allergioiden vuoksi. Hyvä jos 10€/kk riittää....

Käsienpesuaine ja hammastahnat, langat, tahnat yms... about ehkä 5€/kk.

N. 40€ ehkäpä jo menee noihin neljällä. Ruokaan ei paljon jäisi 200€:sta... sillä vielä ravitsevaa ja monipuolista? tuskin...
 
"Maarikka"
Tässä on taas niitä valintoja, mun rahkani maksaa 0,69 purkki. Kumma juttu...
Meillä syödään pelkästään tummaa leipää (se vaalea ei ole terveellinen) joten pussillinen tummaa leipää riittää koko poppoolle. Sinäkin pääsisit halvemmalla jos vain haluaisit. Miksi lihat ja kalat pitää ostaa kalliilla tuoretiskiltä, halutessasi voisit ostaa ne paljon halvemmallakin.
Aina ei ole kyse valinnoista vaan hinnat riippuu myös paikkakunnasta. Maaseudun pienillä paikkakunnilla hinnat on kalliimmat kuin isoissa kaupungeissa. Ei ehkä yhdellä ostoskerralla ole iso ero jossakin rahkapurkissa tms., mutta pidemmällä aikavälillä eron huomaa.

Täällä ainakin kala on kallista vaikka ostaisi vakuumissa, ei täällä edes ole kuin yhdessä kaupassa tuoretiski.
 
erässsss
[QUOTE="Maarikka";30604369]Kyllä todellakin tiedän mistä puhun, ihan työnikin puolesta.[/QUOTE]

No et todellakaan näytä tietävän. Meillä syödään terveellisesti vaikka säästeliäitä ollaankin, joten turha väittää ettei se onnistu.
 
2+2 ja 500€ menee
Tosiaan, minä olen lasten kanssa kotona ( alle 3-vuotiaita molemmat) joten 5 ateriaa pitää kattaa päivässä ja siksi esim. tiskikone pyörii useammin, yleensä kahdesti päivässä.

Jogurtit ostetaan meilläkin kanistereissa, ei todellakaan mitään yksittäisiä rahkoja tms. Tuoretiskiltä ostan vain kalaa hyvin harvoin, jos sattuu olemaan tarjouksessa.

Jos olen tarkka, saan 400€/kk käytännössä riittämään kaikkiin ruokakauppakuluihin. Mutta jos yhtään haluaa elää ns. "normaalia" elämää eli ei ihan kituutusta viikosta toiseen, niin kyllä se 500€/ kk 4 hengen ruokamenoihin on lähempänä totuutta.
 
"Maarikka"
Kyllähän siinä säästää kun arkisin tarvitsee tehdä vain yksi lämmin ateria. Arkisin lapset syö koulussa ja viikonloppuisin sydään päivällä edellisen päivän ruokaa ja iltapäivästä tehdään uusi lämmin ruoka.

Se mikään pakko ole tehdä kahta lämmintä ateriaa päivässä muutoinkaan. Kukin tyylillään, voi sitä muutoinkin syödä ja elää tervellisesti kuin tottelemalla orjallisesti "suosituksia" ruokarytmistä. Yksilöitä tässä ollaan ja jokainen pärjää omalla rytmillään.
Kirjoitat, että yksilöitä tässä ollaan ja silti et tajua, että jotkut tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Itse ainakin olen sellainen kun olen lapsesta asti tähän rytmiin tottunut ja kyllä pidän tärkeänä, että kasvava lapsi saa kaksi kunnon ateriaa päivässä. En todellakaan laske niin, että lapsi pärjää kyllä koulun lounaalla niin ettei kotona tarvitse tehdä päivällistä.
 
"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja erässsss;30604384:
No et todellakaan näytä tietävän. Meillä syödään terveellisesti vaikka säästeliäitä ollaankin, joten turha väittää ettei se onnistu.
No kyllä todellakin tiedän joten suusi kiinni mun tietämisistä.
 
"Maarikka"
Kuinkahan moni näistä jotka toitottaa syövänsä perheensä kanssa terveellisesti syö todellisuudessa huonommin kuin luulevatkaan. Moni saattaa elää harhaluulossa, että syövät terveellisesti ja hyvin, mutta kun aletaan tarkemmin tutkia asioita niin totuus onkin toinen.
 
2+2 ja 500€ menee
Alkuperäinen kirjoittaja erässsss;30604384:
No et todellakaan näytä tietävän. Meillä syödään terveellisesti vaikka säästeliäitä ollaankin, joten turha väittää ettei se onnistu.
Lähinnä olis kiinnostavaa tietää, mitä se terveellinen on. Mitä se ateria pitää sisällään ja kuinka monta kertaa päivässä syötte/ millaisia annoskokoja?

Joku kirjoitti että yhden päivällisen saa kokoon helposti 7 eurolla, varmasti, etenkin jos ei esim. tuoretta kalaa osta. Mutta mites sitten aamupala, iltapala, välipala. Puhumattakaan siitä lounaasta.... Noi kaikki 7 euroon, terveellistä ja monipuolista, väitän kyllä jo vähän haastavaksi. Ja kun osa siitä 7 eurosta meni vielä niihin pakollisiin hygieniatarvikkeisiin....
 
vierassss
meitä on 2+2 (teiniä) ja 2 kissaa, 1 koira
ja kuukaudessa uppoo s-ryhmään tiliotteen mukaan 600-900e + jotain muuta vielä k-kaupoihin ja joskus lidl.n

Mä haluisin kanssa tietää et mitä sillä 200e saa ja mitä syödän?

Meillä syödään joka päivä aamupala, iltapala, välipala ja yksi ateria kotona (joskus tuo ateria on kyllä noutoruokaa eli se jää kauppalaskusta pois)
Lounas arkisin työpaikalla / koulussa
Jonkun verran varmaan nostaa kustannuksia se että kaikki jotka meillä ruoka-aikaan ovat saavat syödä niin halutessaan. Teinejä saattaa olla pöydässä kuuskin samaan aikaan, no toisaalta omatkin ruokailevat välillä muualla
 
........
[QUOTE="Maarikka";30604389]Kirjoitat, että yksilöitä tässä ollaan ja silti et tajua, että jotkut tarvitsevat kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Itse ainakin olen sellainen kun olen lapsesta asti tähän rytmiin tottunut ja kyllä pidän tärkeänä, että kasvava lapsi saa kaksi kunnon ateriaa päivässä. En todellakaan laske niin, että lapsi pärjää kyllä koulun lounaalla niin ettei kotona tarvitse tehdä päivällistä.[/QUOTE]

Minä olen puhunut MEIDÄN perheestä ja siitä miten MEILLÄ pärjätään. AP kysyi miten miten onnistuu ja minä vastasin miten MEILLÄ onnistuu. Minä EN ole puhunut sanaakaan siitä miten MUILLA onnistuu tai EI ONNISTU ja miten MUUT haluavat syödä!

Sanoin myös että meillä tehdään YKSI lämmin ateria päivässä, eli se PÄIVÄLLINEN ja toisen he syövät arkena koulussa. Viikonloppuna he syövät LOUNAALLA edellispäin lämmintä ruokaa ja PÄIVÄLLISELLE tehdään UUSI lämmin ateria.

Vaikea ymmärtää? Kyllä minä pidän tärkeänä että lapset saavat kaksi lämmintä ateriaa ja sen he saavat. AIKUISET taas saavat tse valita syövätkö meillä vai eivät ja me ei syödä, sillä syödään myöhäinen aamupala. Luetun ymmärtäminen hukassa?
 
vml
[QUOTE="Maarikka";30604372]Teilläkö syödään vain päivällinen kotona? Entä aamu- ja iltapalat, mihin ne unohdit?[/QUOTE]

Kuten sanoin, 50 eurolla saisin koko viikoksi kaikki ruoat.

Teen usein ruokia joista syömme kaksi päivää, eikä siihen todellakaan mene 14 euroa (eli kahden päivän ruokarahaa), helposti jää aamu/iltapalaankin.

Mies on ainoa joka ei syö aamupalaa ollenkaan, lapset syövät joko muroja, jogurttia, puuroa, leipää ja hedelmän tai mitä nyt sattuu olemaan, yleensä on montaa sorttia mistä valita, ei niitä aamupalatarvikkeita tartte joka kerta kaupasta ostaa kun kaapissa on valmiina. Hyödynnän paljon edellispäivän jämiä, kaupasta ostetaan kaikki tarjoustuotteet ja tehdään ruokia niiden mukaan. Hedelmistä ostan niitä mitkä sattuvat olemaan tarjouksessa, samoin kasviksista ja niistä tehdään sitten ruokasuunnitelma sille viikolle. Meillä on iso pakastin jonne ostan aina tarjouslihoja yms.
 

Yhteistyössä