Kun sydän äänet eivät kuulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haidihou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haidihou

Vieras
Olen viikolla 9+6
maanantaina eivät sydän äänet kuuluneet? Onkohan normaalia.. lääkäri sano että on.. ku mein neuvolalla on muka "aatamin aikaset" vehkeet.. sydän äänien kuulumisee. Ja takaa että kymppi viikost etee päi kuuluu..... pelottaa vaa kauheena.

Ultraan ehkä pääsen 2viikon päästä. siihe varhaisultraa! olen kokenut keskenmenon kesällä.. ja ny pelottaa että on tuulimuna :C
En kestä. yksityiselle ei ole nyt varaa mennä.

No ei ole edes normaalia, että äänet kuuluisivat jo noilla viikoilla. Joillakin laitteilla saattaa kuulua, mutta aika harvassa ovat.

Opuksissa ym. sanotaan, että sydänääniä kuunnellaam dopplerilla vasta viikolta 12 alkaen, ja että sitä ennen kuuluminen ei ole varmaa. Juuri tuollaisen panikoimisen takia ei neuvolassa musta pitäsi yrittää kuunnella sydänääniä liian aikaisin...

Multa yritettiin kuunnella viikolla 10+3, eikä vielä kuulunut. Nyt Rv 34 menossa eikä mitään hätää ;)

Ei huolta! itse olin myös neuvolassa 9+6 ja kokeiltiin kuuluuko sydänäänet, mutta eivät kuuluneet. Terkkari sanoikin ennen kokeilua, että todennäköisesti eivät kuulu. En sitten säikähtänyt kun niin monilla on kuulunut vasta paljon myöhemmin.
Lisäks asiaan vaikuttaa miten tehokas se laite on, kohdun koko, sijainti, esim onko taaksepäin kallistunut jne... onko miten paljon vatsanpeitteitä jne.

Minulla vko 17, ja sikiö väisteli äskettäisessä neuvolassa taitavasti sitä dopplerin mikkiä. Kauan sai terkkari onkia ennen kuin sai yhtäjaksoisen sydänäänen kuuluviin - muutama sekunti, ja tyyppi ui jo muualla.

Kiitos KAIKILLE vastauksista. Itteä vaan pelottaa. Mutta toivon että kaikki olisivat hyvin ja rusina jatkaisi kasvamistaan :))

Nyt 10+1 menos. Pahaa ja etovaa oloa edelleen :( nyt mukaan kunnolla päänsärky ja kauhea väsymys. Nooo ehkä joskus helpottaa :D Ihanaa kun on joulu tulossa, haluttas ostaa kauheena vaatteita vauville. mutta oottas sen ultran ensiki :)

se on niin yksilöllistä joillakin kuuluu joillakin ei mulle esin kuului ekalla neuvolakäynnillä pienen etsiskelyn jälkeen viikkoja oli tuolloin 8+5 mutta ultrassa siirtyi viikokihin 9+5 mutta tiedän paljon ihmisiä joilla ei noilla viikoilla vielä ole kuulunut joten ei syytä huoleen kaikki ajallaan :) onnea odotukseen!

mulla ei koskaan ole kuulunut sydän äänet viel viikolla 9 neuvolan koneilla... on toinen nyt tulossa vk 18 alkamassa.
ekalla lapsellani vasta vk 12 kuulivat sydän äänet....

no keskenmenoja oli kaksi pitkän tauon jälkeen.

älä välitä jos kättäri ei saanut mun vauvaa ultralla edes näkyviin viikolla 7 .. väittivät sen taas olevan tuulimuna. mutta onneksi kahden raskaan viikon jälkeen lapsi oli hengissä ja sydän pomppi.

Alkuperäinen kirjoittaja haidihou:
Olen viikolla 9+6
maanantaina eivät sydän äänet kuuluneet? Onkohan normaalia.. lääkäri sano että on.. ku mein neuvolalla on muka "aatamin aikaset" vehkeet.. sydän äänien kuulumisee. Ja takaa että kymppi viikost etee päi kuuluu..... pelottaa vaa kauheena.

Ultraan ehkä pääsen 2viikon päästä. siihe varhaisultraa! olen kokenut keskenmenon kesällä.. ja ny pelottaa että on tuulimuna :C
En kestä. yksityiselle ei ole nyt varaa mennä.

Hei,

Mulla eka neuvolakäynti oli kuukautisten mukaan laskettuna 10+3, eikä terkkari saanut sydänääniä kuulumaan, vaikka etsiskelikin niitä n. 10 min. Ei kuulemma kaikilla kuulu vielä siinä vaiheessa, joten ei hätää... no minähän kuitenkin huolestuin ja tilasin ajan yksityiselle alkuraskauden ultraan ja siellähän se pikkuinen köllötteli ja sydän sykki. Raskaus olikin menossa vasta viikolla 9+3 eli viikon vähemmän kuin kuukautisten mukaan. Näin minä itsekin sitä laskeskelin, mutta neuvolassa ne laskee kuukautisten mukaan ja jos ultrassa sitten ilmenee jotain muuta, niin sitten vasta muutetaan laskettua aikaa.

Eli älä murehdi turhaan (helppo sanoa). Murehdi vasta sitten jos jotain murehdittavaa ilmenee. Niin minäkin koitan tässä ajatella. Huomenna on mulla np-ultra (viikkoja 12+2), jota myöskin jännään... kun ei oikein mitään oireita ole ollut, niin mietin että onko kaikki ok. Luultavasti kaikki on kunnossa ja siksi koitan olla murehtimatta. Kerkiäähän tuota surra sitten jos jotain onkin pielessä. Jos taas kaikki on kunnossa, niin ihan tuhraan olisin murehtinut etukäteen. Ehkä tää kuulostaa liikaa järkeilyltä, mutta itselläni on helpompi olo kun ajattelen näin. Pääsen vähemmällä kun en sure etukäteen.

Tsemppiä ja hyvinvointia raskauteesi haidihou!

Sydänäänet dopplerilla kuuluu rv 8 - rv 16+ alkaen, eli iso vaihteluväli, riippuu mammasta ja mamman vararavinnosta, vaavista ja vaavin asennosta, istukan paikasta, laitteesta ja laitteen käyttäjästä.

Ja lisäyksenä, ei se lääkäri voi taata et kymppiviikosta eteenpäin vielä välttämättä kuuluis, just noiden luettelemien syiden vuoksi. Itsellä oli rv 16, kun kuului, ja tiedän monia joilla on kuulunut myöhemminkin.

meidän neuvolassa ei edes poikkeuksella suostuta kuuntelemaan sydänääniä ennen kun on 12rv täynnä! just sen takia kun niin harvoin kuuluu ennen sitä! koeta ap jaksaa vaikka odottavan aika on pitkä valitettavasti! tulehan kertomaan sitten kun saat varmuuden asiaan:)

juu, ei voi taata että tosiaan rv 10:llä kuuluu sydänäänet, itellä esikoinen kuului vast 13 viikolla ja kaverilla toinen lapsi jossain rv 16 viikolla. ei auta kuin jaksaa odottaa.

Yhteistyössä