Kun Se maito loppuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ihamieli

Aktiivinen jäsen
11.11.2006
5 505
1
36
En ole (ainakaan muistaakseni) koskaan aloittanut imetyskeskustelua, mutta tässä tulee vähän pohdintaa, kun kerran on niin ajankohtainen asia (itselle siis). Kun tuntuu että tässä ympärillä kaikilta loppuu maito siinä kolmen kuukauden ikäisenä viimeistään. Eikä oikein jaksaisi sitä että a) kaikki ihmettelee että eikö meidän jättiläinen 5 kk vieläkään saa mitään muuta b) imetyksestä ei voi puhua muiden kanssa, kun vastauksena on aina se "anna velliä", tai etten vaikuta joltain joka kuvittelee itsestään liikoja kun kerran imetän.

Tuntuu että kai se on tietämyksen puutetta, että tässä ollaan, ainakin osalla näistä tutuista. Puuttuu ympäriltä se naisverkosto siskoja, äitejä, kälyjä ja ystäviä, jotka voivat ja osaavat neuvoa. Ympärillä olevat kaverit kun eivät voi/uskalla sanoa mitään, ettei vaan puutu toisen yksityisasiaan.

Mäkin olin monen jutun kanssa"yksin". Täysimetin sen puol vuotta. Oli vaikeita jaksoja, joita olisi ollut helpompi viedä eteenpäin jos lähipiiristä olisi joku löytynyt. Mutta siihen hätään olin täysin "yksin". Mutta onneksi jaksoin mennä ne muutamat rintaraivari jaksot jne.. eteenpäin :)
Monelta "loppui" maidontulo, mutta sitten taas toisaalta eivät olleet niin sitoutuneita imettämäänkään. Ja tarkoitus ei ole tällä sohaista mehiläispesää niiden osalta joilla imetys on OIKEASTI ollut vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eli älä puhu mitään jos kukaan ei kysy. Vaikka ymmärrän harmisi, imetysasioistakin on ollut kiva jutella hyvien äitikaverien kanssa.

peesi tälle. must oli kans kiva höpötellä imetyksestä niiden ihmisten kanssa jotka myös imetti..

Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Mutta on väärin, että korvike asiaoista puhuminen on tavallaan "luvallisempaa" kuin imettämisestä.

Olen eri mieltä. Minusta on tuntunut äärimmäisen häpeälliseltä, kun on joutunut uteluihin vastaamaan, että ei mun maito riitä meidän pojalle, että joudun antamaan korviketta myös. Pyrin välttämään tilanteita, joissa mun pitäisi lisämaitoa antaa "ihmisten ilmoilla". Olen vähän kateellinen niille, joilla imetys on onnistunut, ja olisin itsekin täysimettänyt varmasti lähemmäs puolta vuotta, jos kaikki olisi mennyt haluamani mukaan.

Mutta on väärin, että korvike asiaoista puhuminen on tavallaan "luvallisempaa" kuin imettämisestä.

Sama tunne minullekin on tullut.

Ja on tuntunut vaikealta tilanteelta, kun kaveri puhuu että pakko antaa korviketta, kun se 1-2 viikkoinen vauva haluaisi rintamaitoa jopa kahden tunnin välein. Tai velliä pitää antaa 2-kuiselle, kun nukkuu öisin korkeintaan neljän tunnin pätkiä. Ja jos näihin juttuihin vastaa, että esikoisella pisin väli puoleen vuoteen oli siinä parin kolmen tunnin mittainen, tai tämä nykyinen siinä muutaman ensimmäisen kuukauden ajan tankkasi aina n. 6 tuntia rintaa illalla, siitä iltakuudesta puolille öin tai ylikin, niin sitä paheksutaan :o

Joo, ja olisi kiva purnata että hiukset lähtee päästä ja iho kukkii ja on kamala nälkä koko ajan, mutta ei saa niin ei saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Sama tunne minullekin on tullut.

Ja on tuntunut vaikealta tilanteelta, kun kaveri puhuu että pakko antaa korviketta, kun se 1-2 viikkoinen vauva haluaisi rintamaitoa jopa kahden tunnin välein. Tai velliä pitää antaa 2-kuiselle, kun nukkuu öisin korkeintaan neljän tunnin pätkiä. Ja jos näihin juttuihin vastaa, että esikoisella pisin väli puoleen vuoteen oli siinä parin kolmen tunnin mittainen, tai tämä nykyinen siinä muutaman ensimmäisen kuukauden ajan tankkasi aina n. 6 tuntia rintaa illalla, siitä iltakuudesta puolille öin tai ylikin, niin sitä paheksutaan :o

Joo, ja olisi kiva purnata että hiukset lähtee päästä ja iho kukkii ja on kamala nälkä koko ajan, mutta ei saa niin ei saa.

No on omituisia kavereita, jos oikeesti paheksutaan :( Minä varmasti myös kysyisin, että miten sinä jaksat (jotta saisit valittaa, jos väsyttää...), kokisitko sen sitten paheksumisena? Entä saako sinulle valittaa, jos oikeasti on vaikeuksia imettämisessä, vai paheksutko sinä (vaikka edes mielessäsi), että eipä tuokaan ole viitsinyt edes yrittää?

täysimetyssuositushan oli taas nykyjään 3kk.
Ps. Ruoka-aine-allergiatoleranssi kehittyy 4-6kk iässä, jolloin kiinteitä kannattaisi maistella. Meinaan, jos kiinnostaa...

Juu...Meillä lähipiirissä lähes kaikki saanut korviketta paitsi meidän tytsy. Monella tuntuu olevan se käsitys että korvike olisi lapselle jotenkin parempaa ravintoa kuin oikea äidinmaito...Mikä on kummallista minusta. Esimerkiksi anoppi on ihmetellyt miten vauva saa imetyksestä tarpeeksi ruokaa, miksei sille ole annettu lisäksi korviketta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ja:
Ps. Ruoka-aine-allergiatoleranssi kehittyy 4-6kk iässä, jolloin kiinteitä kannattaisi maistella. Meinaan, jos kiinnostaa...

3kk, ei kai sentään?

eipäs viitsitä levitellä valheellista tietoa, who:n täysimetyssuositus on edelleen 6kk:tta.

Laitatko vielä linkkiä tästä että on faktatieto, vai myönnätkö jo ihan suoraan että päästäsi keksit? :whistle:

Kehitysmaissa. Ja tuo ruoka-aine-asia on ihan totta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

3kk, ei kai sentään?

eipäs viitsitä levitellä valheellista tietoa, who:n täysimetyssuositus on edelleen 6kk:tta.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Kehitysmaissa. Ja tuo ruoka-aine-asia on ihan totta.

3kk, ei kai sentään?

iänikuinen selitys.höpö höpö..ei todellakaan koske vain kehitysmaita, vaan ihan kaikkia maita.

tuo ruoka-ainejuttu oli jossain Yhteishyvässä tms. Tavallaanhan se on niin, että jos siihen olisi uskominen, niin neljä kk täysimetystä...

Itse täysimetin pidempään.

Oho, onko se muuttunut? Vuosi sitten kun esikoinen syntyi se oli vielä 6kk Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äh:
tuo ruoka-ainejuttu oli jossain Yhteishyvässä tms. Tavallaanhan se on niin, että jos siihen olisi uskominen, niin neljä kk täysimetystä...

niin yhteishyvä vastaan who...hmmm.kumpaakohan uskois...

En minä tiedä, mutta oliko siellä niillä WHO:lla jotain noista allergioista?

Alkuperäinen kirjoittaja Äh:

niin yhteishyvä vastaan who...hmmm.kumpaakohan uskois...

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
No on omituisia kavereita, jos oikeesti paheksutaan :( Minä varmasti myös kysyisin, että miten sinä jaksat (jotta saisit valittaa, jos väsyttää...), kokisitko sen sitten paheksumisena? Entä saako sinulle valittaa, jos oikeasti on vaikeuksia imettämisessä, vai paheksutko sinä (vaikka edes mielessäsi), että eipä tuokaan ole viitsinyt edes yrittää?

Myönnän, paheksunta on väärä ja liian voimakas sana. Mutta siis kun yritän noihin ja vastaaviin juttuihin kertoa omia kokemuskai, vastaus on sellainen, etten olisi saanut sanoa mitään, vaan se on puuttumista yksityisasioihin. Sitä yritin sanoa sillä, että on vaikeaa, kun vain hyvin läheiset ilmeisesti saisisivat/voisivat sanoa jotain. Tai sitten vaan olen sosiaalisesti niin kömpelö, etten minä osaa oikealla tavalla sanoa sanottavaani. Silloin kun sain esikoisen, sain siskoltani kultaakin arvokkaampia neuvoja ja kokemuksia, joiden avulla sitten onnistuin imetyksessä, ilman niitä olisi voinut käydä ihan eri tavalla. Ja toisen kanssa taas alku oli paljon hankalampaa, mutta tiesin jo millä sinnikkyydellä imetys lähtee sujumaan (maidon nousu kesti 6 päivää).

Yhteistyössä