Kun se koululainen joutuu jo yksin olemaan, osa alkaen 6v iästä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mamma italiana";22550736]6 v on liian pieni ollakseen iltapàivàt yksin kotona[/QUOTE]

Siksipä Suomessa onkin kunnilla velvollisuus järjestää ekaluokkalaisille iltapäivähoito. Eli vasta tokaluokkalainen joutuu mahdollisesti olemaan koulun jälkeen yksin, ellei pääse kerhoon. Lisäksi työssäkäyvällä vanhemmalla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, kun lapsi menee ensimmäiselle luokalle.

Siksipä Suomessa onkin kunnilla velvollisuus järjestää ekaluokkalaisille iltapäivähoito. Eli vasta tokaluokkalainen joutuu mahdollisesti olemaan koulun jälkeen yksin, ellei pääse kerhoon. Lisäksi työssäkäyvällä vanhemmalla on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, kun lapsi menee ensimmäiselle luokalle.
Tässä on vaan yksi mutka matkassa eli se, ehditkö tehdä 8:n tunnin työsi 6:ssa tunnissa. Itse koin sen aikoinaan tosi hankalaksi ja joka viikko oli päiviä, kun en yksinkertaisesti päässyt lähtemään töistä, kun se 6 tuntia tuli täyteen.

[QUOTE="Mamma italiana";22550780]eikò suomessa saa lapsilisàà vielà kouluiàssàkin? voisihan esim sità kàyttàà iltapàivàhoidon jàrjestàmiseen, vaiko ei??[/QUOTE]
Saa ja nykyisin tosiaan kunnilla on velvollisuus järjestää pikkukoululaisille iltapäivähoitopaikka. Kun kuopus meni 6-vuotiaana kouluun, tuollaista velvoitetta ei vielä ollut. Ja se lapsilisä ei välttämättä riitä siihen, että saat jostain lapsellesi yksityisen hoitajan.

Joo ihan varma en noista iltapäiväkerhoista ole, mutta se käsitys mulla on, että jos esim. äiti on kotona, niin ne perheet on viimesenä niitä paikkoja saamassa. Ja se, että äiti on kotona hoitamassa lapsia ei tarkota sitä, että se äiti olisi varmasti kotona juuri sillon kun se lapsi tulee koulusta. Kun on muitakin lapsia, joita on käytettävä lääkärissä joskus toisella paikkakunnallaki ja saattaa se pari tuntia kestää pelkästään siellä lekurissa plus matkat päälle.

Ja tosiaan ku nuorimmathan on vasta 6v ku lähtevät kouluun. Kyllä varmasti moni on yksin, en usko että kaikki ip-kerhossa on...?

Ja tuossa jutussa noi oli 8v ikäsiä eli varmaan kakkosluokalla kuitenkin jo.

[QUOTE="Mamma italiana";22550780]eikò suomessa saa lapsilisàà vielà kouluiàssàkin? voisihan esim sità kàyttàà iltapàivàhoidon jàrjestàmiseen, vaiko ei??[/QUOTE]

Pitäisi löytää hyvä hoitaja. Ei ihan helppo homma. Ja laittaa myös lisää sen sadan euron päälle, jonka lapsilisää saa. Iltapäväkerhoa ei taisa joka kunnassa olla ja jos onkin, niin paikkoja on rajoitetusti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22550794:
Saa ja nykyisin tosiaan kunnilla on velvollisuus järjestää pikkukoululaisille iltapäivähoitopaikka. Kun kuopus meni 6-vuotiaana kouluun, tuollaista velvoitetta ei vielä ollut. Ja se lapsilisä ei välttämättä riitä siihen, että saat jostain lapsellesi yksityisen hoitajan.

ei varmaan yksin riitàkààn. halusin vain kyseenalaistaa tuon koko lapsilisàajatuksen. valtio vois todellakin kehittàà sen sijasta semmosen systeemin ettà jokainen lapsi on "suojassa" iltapàivàt, taattuna kaikille lapsille. ja lapsilisàt vain tulojen mukaan. kuulostaako radikaalilta?

Itse jäin keväällä työttömäksi ja aloitin uuden työn kesäkuun alussa. Oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen ei ole koska en ole ollut saman työnantajan palveluksessa sitä edeltävää kuutta kuukautta...

[QUOTE="Mamma italiana";22550813]ei varmaan yksin riitàkààn. halusin vain kyseenalaistaa tuon koko lapsilisàajatuksen. valtio vois todellakin kehittàà sen sijasta semmosen systeemin ettà jokainen lapsi on "suojassa" iltapàivàt, taattuna kaikille lapsille. ja lapsilisàt vain tulojen mukaan. kuulostaako radikaalilta?[/QUOTE]
Kuullostaa radikaalilta. Mä en oikein kannata tuota lapsilisän tulosidonnaisuutta, koska se entisestään lisää nk kannustinloukkuja. Ts sitä, että jos työssäkäynti pienentää lapsilisää kuten se pienentää kaikkia muitakin yhteiskunnan tukia, tulee taas lisää ihmisiä, joiden ei ole taloudellisesti järkevää mennä töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22550831:
Kuullostaa radikaalilta. Mä en oikein kannata tuota lapsilisän tulosidonnaisuutta, koska se entisestään lisää nk kannustinloukkuja. Ts sitä, että jos työssäkäynti pienentää lapsilisää kuten se pienentää kaikkia muitakin yhteiskunnan tukia, tulee taas lisää ihmisiä, joiden ei ole taloudellisesti järkevää mennä töihin.

En minäkään tätä kannata just tuon viimesen lauseen vuoksi.

Niin ja sinä joka kerroit, että olis pitäny olla saman työnantajan palveluksessa... WTF? Millanen se tollanenkin pykälä on... Voi elämä...

Mä muuten oon tuossa kannustinloukussa varmaan nyt. Mun on parempi olla kotona ja hoitaa lapsia kotihoidontuella, koska mieheni tulot on sen verran, että jos minä saisin pienenkään palkan niin jäisin miinukselle kokonaisuudessa. Auton kustannukset, toisen auton hommaaminen, hoitomaksut ja palkka... Miinukselle mentäs tai sit kuussa jäis satanen enemmän käteen. Mitä hyötyä? Mua siis kannustetaan olemaan kotona ja sehän tarkottaa sitä, että mä saan eläkkeelle jäädessäni pienempää eläkettä ja sitä myöten saan siis tukia, jos vaikka asusin yksin...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22550794:

valitettavasti vaan resurssit ei riitä kaikkien lapsien iltapvähoitoon vaan esim meilläkin poika on joutunut heti 7v asti olemaan yksin koulun jälkeen (ja ennen koulua) kotona.

Onhan iltapäiväkerho ala-astelaisille olemassa, toisaalta sitä se teettää tuo paapominen ja passaaminen lasta kohtaan kyllä tuon ikäiset osaa jo itsenäisesti toimia hyvinkin, tuli vaan mieleen se toinen ketju missä joku vielä pesi suihkussakin 6V. lapsen :D Siittä voi sanoa että ei varmaan osaa olla yksin kotona.

[QUOTE="Äiti";22551291]Mä muuten oon tuossa kannustinloukussa varmaan nyt. Mun on parempi olla kotona ja hoitaa lapsia kotihoidontuella, koska mieheni tulot on sen verran, että jos minä saisin pienenkään palkan niin jäisin miinukselle kokonaisuudessa. Auton kustannukset, toisen auton hommaaminen, hoitomaksut ja palkka... Miinukselle mentäs tai sit kuussa jäis satanen enemmän käteen. Mitä hyötyä? Mua siis kannustetaan olemaan kotona ja sehän tarkottaa sitä, että mä saan eläkkeelle jäädessäni pienempää eläkettä ja sitä myöten saan siis tukia, jos vaikka asusin yksin...[/QUOTE]

Mä sanon sulle - kuten 1980-luvulla eräs iäkkäämpi kodinhoitaja sanoi mulle - että älä murehdi omaa eläkettäsi. Nimittäin sinä päivänä, kun saavutat eläkeiän, ei välttämättä enää ole mitään eläkkeitä tai ainakaan sellaista, että kukaan tulisi sillä toimeen. Mun pitäisi päästä vanhuuseläkkeelle 14 vuoden päästä, mutta uskon, että tässä ehtii vielä tapahtua niin paljon, että tuskin pääsen. Tai ainakaan eläkkeeni määrä ei ole se, mitä eläkelaitokset nyt antavat mun ymmärtää sen olevan. Pakko niitä eläkkeitäkin on leikata jossain vaiheessa.

Meillä vanhin lapsi aloitti nyt syksyllä ekaluokan, ikää oli tuolloin vielä 6v. Minä teen säännöllistä työtä ma-pe klo 7-n.14.45. Mies on vuorotyössä. Joinakin aamuina meidän lapsi jää aamulla yksin kotiin nukkumaan kun me lähdemme töihin, ja viemme nuorimman hoitoon. Koululaisen täytyy itse huolehtia itsensä kouluun, kävellen menee n. 1km matkan. Ostimme hänelle kesällä kännykän, jolla siis soittelemme aamuisin. Viimeinen puhelu soitetaan kun hän on päässyt koulun pihalle. Iltapäivisin hän jää iltapäiväkerhoon jos isänsäkkin on töissä kyseisenä aikana. Muuten tulee koulusta kotiin jos isällään on esim. vapaapäivä.

Yhteistyössä