kun parisuhde on mennyt umpisolmuun... rakkautta riittää, mutta rakkaus ei riitä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
ollaan oltu viitisen vuotta yhdessä, mulla edellisestä suhteesta 6v poika, yhteisiä lapsia ei ole.
asutaan miehen omassa omakotitalossa jonka sai valmiiksi juuri ennenkuin alettiin seurustella.
2 autoa joista molemmat miehen ja 2 koiraa jotka molemmat paperilla mun.
kumpikin työelämässä ja lapsi eskarissa. arki tasapaksua rämpimistä.

n.vuosi sitten loppui hellyys, se vaan loppui. ja nimenomaan miehen puolelta. sen myötä mun itsetunto on huonontunut roimasti, mun luotto miestä kohtaan murenee ja musta on tulossa ihan neuroottinen ämmä. ei pystytä enää puhumaan mitään toisillemme. ja ennen oltiin ne ihmiset toisillemme joille oli pakko päästä kertomaan ekana kaikki tapahtumat, pienetkin. nyt tilanne on se, että mut vakinaistettiin ja mainitsin sen miehelle sivulauseessa kaksi viikkoa tapahtuman jälkeen. se herätti mut, tähän on tultu.

olen koittanut et tehtäis jotain yhdessä, käytäis edes kaupassa tai lenkillä, en vaadi kuuta taivaalta tai 5tähden ravintolailtoja. mulle kuu taivaalla on miehen tekemät voileivät tai lenkkiseura. mut ei.
jotenkin ei vaan tehdä mitään yhdessä. joko asia unohtuu tai toinen lähteekin jonnekin tms.
mies elää ihan omaa elämäänsä, ei puhu mulle mistään mitään, lähtee vaan ja mä saatan vasta tunnin päästä tajuta et hitto mihis se on lähteny. sit mä soitan perään ja miestä ärsyttää kun mä "vahtaan sitä". oikeesti. apua.

tänään lapsi meni mummolle kummitätiään tapaamaan joka harvoin käy, joten meille miehen kanssa järjestyi "laatuaikaa". käytiin lenkillä ja oli tosi vaisua ja vaivautunutta, meinas tulla tappelu aivan ääliömäisistä asioista. sit mies lähti porukoilleen ja mä odottelen lasta kotiin...
ihan sairasta. mut en keksi mitään ratkaisua kun puhumisesta ei tule mitään!!

mies on sanonut et ei halua puhua mulle kun mä otan kaiken kuittailuna ja ilkeilynä, musta on tullu kiree ja ärsyttävä. mä sit olen siihen sanonut, että koska mä en koe että musta välitetään. mun panostani kotona ei arvosteta. siihen mies ei sano yleensä mitään, tuhahtelee vaan.

mun mies ei tajua edes rautalangasta väännettynä et mä en tarvitse mitään rakkaudenosoituksia hanhenmaksapalleroina tai leffareissuina, vaan pieninä huomioina. sanois et ootpa nätti tänään, halais ohikulkeissaan, suukottais, sanois rakastavansa, tokasis et onpa kiva kun oot siivonnu, naurais mun jutuille, vastais mun kysymyksiin, PUHUIS MULLE...

mä en kestä enää, itkettää........ pelkään et ei päästä tästä tilanteesta pois. mä en halua erota, mä haluan taistella tän suhteen eteen kun tiedän miten ihanaa meillä vois olla yhdessä.

[QUOTE="una";22136812]en osaa sanoa mitään lohduttavaa. :( mitä jos kirjoitat miehelle kirjeen jossa kerrot tunteistasi? jos ette saa juteltua niin kirje voisi olla hyvä avaus.[/QUOTE]

niin, kokeilemisen arvoinen idea... tosin uskon et mies lukee sen ja that´s it. kun kysyisin et mitä oot mieltä, niin vastaus olis joku tyhjentävä "en mä tiedä" tms. mut yrittänyttä ei laiteta!! :)

Täällä toinen jolla ollut sama tilanne. Ei mennyt parempaan suuntaan vaikka kuinka yritin. Nyt tehdään sit eroa. :( Et eipä paljon lohdutusta sulle tästäkään ollut..

Mitäs luulet, voisko sillä olla sivusuhde?

mä en usko sivusuhteeseen yhtään. en ole naiivi sinisilmäinen hölmö, enkä silti usko...

mä en halua luopua tosta miehestä joka on mulle kaikki kaikessa.
meillä on hyviä hetkiä päivittäin, mutta ne on erittäin "lyhyitä" ja loppuu yleensä siihen kun toinen suuttuu jostain mitättömästä läpästä tms. huumori on hävinnyt täysin.

kai se on taas istutettava mies alas ja pohtia kaikki vaihtoehdot läpi.
mutta sen mies on mulle ihan oma-aloitteisesti sanonut, että erota ei halua... olen sanonut, että sitten täytyy tehdä töitä parisuhteen eteen.. mutta ei tee.. ääähhh, umpisolmujen umpisolmu.

miten olis lähtisikö sun mies niille sellaisille avioliittoleireille? Mä en nyt muista kenen järjestämä enkä minkä niminen se on mutta on sellainen "supersalainen" avioparien viikonloppukurssi mihin ei lapset saa tulla mukaan eikä mistään siellä tapahtuneesta sa hiiskahtaakaan ulkopuolisille... muistaako muut tän kyseisen jutun nimeä?

On turha ajatella että toisen pitäisi muuttua, se muutos täytyy lähteä itsestä. Kokeilepa alkaa itse posiitiviseksi, iloiseksi, ja tekemään sellaisia asioita mistä mies tykkää, ihan pieniäkin juttuja. Varmasti pikkuhiljaa huomaat, että alat saamaan itsekin positiivista huomiota mieheltä.

Pitkään parisuhteeseen mahtuu kyl monta vaihetta. Tuo symbioosi, että "halutaan jakaa kaikki, pienetkin asiat", mutta myös tavallaan erilleen kasvamisen vaihe, jolloin kaipaa enemmän omaa elämää. Ja nää vaiheet kun ei molemmilla tule välttämättä samanaikaisesti, niin se on tuskaa. Toinen kaipaa kipeästi läheisyyttä, mutta toinen tarviikin omaa aikaa ja tuskastuu ja ahdistuu kun toinen on ihan takiainen. Ei kai siitä erota kannata. Nää kuuluu pitkiin liittoihin. Tarvitaan aikaa, kärsivällisyyttä, sitoutumista, luottamusta, ehkä vähän kirjallisuutta, ehkä ulkopuolista keskusteluapua. Muuten törmäät seuraavassa suhteessasi ihan samaan ongelmaan ja olet parin vaihtamisen kierteessä.

Oikeasti neuvoisin, että itsekin yrittäisit löytää elämällesi muutakin sisältöä kuin kumppanin kanssa olemisen. Kuulostaa tylyltä, mutta anna hänen vähän joutua ikävöimään välillä. Anna hänen välillä olla ja palata itse luoksesi. Tee sillä välin asioita, jotka sinusta tuntuvat hyvältä. Liiku, keskity harrastuksiisi, ota yhteyttä ystäviisi, jne.

[QUOTE="vieras";22140534]Oikeasti neuvoisin, että itsekin yrittäisit löytää elämällesi muutakin sisältöä kuin kumppanin kanssa olemisen. Kuulostaa tylyltä, mutta anna hänen vähän joutua ikävöimään välillä. Anna hänen välillä olla ja palata itse luoksesi. Tee sillä välin asioita, jotka sinusta tuntuvat hyvältä. Liiku, keskity harrastuksiisi, ota yhteyttä ystäviisi, jne.[/QUOTE]

mun elämässä on paljonkin muuta sisältöä kun kumppanin kanssa oleminen :)
harrastan ratsastusta, touhuan koirien kanssa useita tunteja päivässä, luen, tapaan ystäviä, yövyn ystävieni luona, käyn tosiaan myös töissä yms.

kirjoituksesi alku (jota en tähän lainannut) oli kuitenkin juuri niinkuin itse asian ajattelen, en halua erota tällaisen takia, haluan taistella ja tiedostan että pitkässä parisuhteessa tulee alamäkiäkin, tää vaan on pahin tähän mennessä...
toivon ja uskon että tästä selvitään JOS molemmat panostaa, mutta mun ongelma on se, kun musta tuntuu että mies ei panosta, ei sitten yhtään. en mä yksin saa tätä suhdetta toimimaan... en minä tiedä. tiedän et mussakin on vikaa, olen ne myöntänyt ja tiedän heikkouteni, mutta se ei riitä....

[QUOTE="surullinen";22140678]mun ongelma on se, kun musta tuntuu että mies ei panosta, ei sitten yhtään. en mä yksin saa tätä suhdetta toimimaan... en minä tiedä. tiedän et mussakin on vikaa, olen ne myöntänyt ja tiedän heikkouteni, mutta se ei riitä....[/QUOTE]

Mutta anna sille aikaa. Kun kerran tiedät, että et halua erota, niin miksi et ottaisi ihan aikalisää tämän asian kanssa. Anna hänelle aikaa ja tilaa, nyt kun hän niin tarvitsee. Tietty ei sais jäädä pysyväksi asiaintilaksi, mutta meillä kotona ainakin parhaillaan vastaava tilanne päällä ja koen äärimmäisen (!) ahdistavaksi jatkuvat puheet, että pitäis olla enemmän läheisyyttä, pitäis tehdä asioita enemmän yhdessä, mä en panosta meidän suhteeseen, hän ei yksin saa tätä hommaa pelastettua jne jne. Eli ihan sama homma. Ja tää painostus alkaa ahdistamaan niin, että kohta tulee mitta täyteen ja on pakko erota, vaikka en ollut niin ajatellut enkä haluaisi, mutta tunnen oloni niin nurkkaan ahdetuksi.

Voi kun voisinkin sanoa jotain lohduttavaa, mutta en osaa. Meillä on aika tavalla samanlainen tilanne kuin teillä ja pahempaan suuntaan menee. Mies ei halua ulkopuolista apua hakea. Tuntuu että sitä on asian edessä aika voimaton. Voimia sinulle!

Meillä kesti samanlainen vaihe 9kk, silloin oltiin oltu karvan vajaa 7v yhdessä. Ja kun salama kirkkaalta taivaalta kaikki muuttui, mies jotenkin heräs tähän päivään. Nykyään soitellaan toisillemme taas töihin ja "arvaa mitä!" tekstarit lentää. Ulkoillaan yhdessä, pyöräillään, käydään lapsen uimakoulussa yhdessä ja mikä tärkeintä myös ravintoloissa ja lätkämatseissa.

No, ei ehkä ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta.. Mies löhösi sohvalla kake kädessä niinkuin miljoonasti aiemminkin, mulla hiiltyi tuo sama vanha näky niin että marssin TV:lle ja sammutin sen. Annoin aika kovan ultimatumin "ole hyvä ja lähde jos ei parisuhde ja minä sua enää miellytä, huomiseen saat aikaa asiaa miettiä ja päätökset tehdään sen pohjalta". Meni 2h ja mies tuli mun viereen nukkumaan ja sen jälkeen kaikki on ollut oikeasti hienosti. Aikaa mennyt nyt (vasta) puoli vuotta, mut nyt tiedän et vaikka kuinka kaivon pohja näkyy niin sieltä voi päästä viel ylös.

Kauheesti tsemmppiä sulle et jaksat olla kärsivällinen ja taistella sen puolesta mitä elämältä haluat! :)

Yhteistyössä