Kun oma lapsi kiusaa ja asia tulee ihan yllätyksenä vanhemmille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuntee epäonnistuneensa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuntee epäonnistuneensa

Vieras
Mulla on niin pettynyt olo. Meillä on kaikki mennyt aina hyvin, juuri olin eskari palaverissa ja poikaa vaan kehuttiin kuinka on kaikkien kaveri ja ei lähde riehumisiin mukaan. Ikinä en ole mistään kuullut että olsisi kiusannut.

Nyt kuitenkin olivat poikien kesken olleet ulkona ja oli kiusannut yhtä poikaa. Ne syytökset mitä tämän pojan äiti lateli oli ihan kauheita! Oma poika kertoi oman versionsa tapahtuneesta, mutta tämän kiusatun pojan äiti pitää kiinni oman pojan kertomuksesta vaikka muutkin lapset jotka paikalla olivat ovat sanoneet että myös tämä kiusattu oli osallistunut tappeluun.

En tässä nyt omaani puolustele, on mukana ollut ja kiusannut. JA sanktio siitä hänelle tuli. Mutta tuntuu ihan kauheilta ne syytökset sen kiusatun pojan äidiltä. Muutenkin koko kuvio tuli ihan puuntakaa eikä vastaavaa ole aikaisemmin tapahtunut.

Itse ajattelen kiusaamisen olevan systemaattisempaa, pidempänä aikana toistuvaa toimintaa, jolloin kaveria kohdellaan kaltoin, ei oteta mukaan leikkeihin, haukutaan tai jopa fyysisesti vahingoitetaan. Jos on yksittäisestä kerrasta kyse, olisi silloin minusta ennemmin kysymys riidasta tms. Tietenkään silloinkaan ei saa toista vahingoittaa tms ja asia täytyy käsitellä. Mutta riitoja sattuu ja ne voidaan sopia. Niinpä ehdottaisin toiselle vanhemmalle, että jos pojat voisivat asian sopia ja sitten tilanne voidaan toivottavasti unohtaa. Tsemppiä teille vaikean asian käsittelyyn!

Kertatapauksen johdosta ei vielä kannata jaella mitään huono vanhempi leimoja. Tuonikäisillä muisti ja tilannetaju ei ole vielä huipussaan ja porukan painekin tekee tepposia. Enkä nyt tarkoita että kiusaaminen hyväksyttyä olisi missään tilanteessa. Mutta jos asiaan puuttuminen ja sanktio saavat asian pysymään hiukka paremmin muistissa niin hyvä. Enkä kyllä ihan varauksetta uskoisi kaikkea mitä "uhri" tai vanhempansa väittää tapahtumien kulusta.

Aika lailla pensaassa olet päätäsi ja aivojasi pitänyt jos nänä kiusaamisasiat yllätyksenä tulee. Totta kai lapsi kokeilee kiusaamistakin, toiset useammin kuin toiset, myös se ikioma kullanmuru.

Siitä sitten keskustellaan ja mietitään yhdessä ehkä kanssakiusaajan ja hänen perheensä ja ehkä myös kiusatun ja hänen perheensä kanssa asiaa, lapsi hyvittää jotenkin kiusaamisensa toiselle (meillä lapsi on antanut esim. jonkun lelunsa tai leiponut kanssani keksejä tai askarrellut kortin), sopii kanssasi millaisen rangaistuksen saa seuraavalla kerralla kun kiusaamista tapahtuu ja sitten vaan eletään eteenpäin.

Olennaisinta on se, että asia käsitellään, lapsi hyvittää jotenkin tekemäänsä ja tekee kanssasi kiusaamattomuussopimuksen jatkoa varten. Näin osoitat, ettet hyväksy hänen tekemäänsä mutta uskot ja näet edelleen hänessä olevan hyvän ja luotat lapseen ja siihen, että hän oppii tekemästään.

No itsekkin miellän tuon tappeluksi. Mutta tämän pojan äiti teki varmaan jo diagnoosin meidän lapsesta miten on jo valmis tuleva huligaani. Ja kun pojan äitiin otin yhteyttä, kertoakseni että olen tietoinen asiasta, hyökkäsi se ihan silmille. Todella vaikea tilanne :(

Jos kyse on kerrasta, asia ei ole mikään ongelma. Nyt selvitettävä asiaa pojan kanssa, jotta hän tietää tehneensä väärin mutta on hyvä kuunnella myös pojan oma näkemys asiasta (kuten olet tehnytkin). Vastapuoli ja vastapuolen äiti eivät välttämättä ole 100 % oikeassa. Asioita voi tulkit aniin monin tavoin.

Meille kävi viime vuonna niin, että ekaluokkaiseni kaverin äiti soitti meille ja otti puheeksi, että hänen lapsensa on joutunut olemaan viikon yksin välitunneilla, kun minun lapseni ja toinen tyttö eivät ole leikkineet hänen kanssaan. Selvitin asiaa pitkään tyttäreni kanssa ja olin vihainenkin, kunnes tyttö sai viimein puristettua ulos, että olivat jättäneet tämän tytön leikistä pois, kun tyttö oli ilmoittanut tälle toiselle tytölle alkavansa kiusata minun tytärtäni. Tämä tyttö myös myönsi tehneensä näin ja asia alkoi selvitä. Kannattaa siis kuunnella avoimesti kaikki näkemykset...

Yhteistyössä