Toisaaltaan ymmärrän aloittajan turhautumista. Itsellä vähän vastaavanlainen tialnne. Olen tykännyt koirista lapsesta asti, MUTTA minulla on ollut ne muutamat rodut mistä olen tykännyt ja tykkään. Hankinkin itse rodukseni yksin asuessani lempirotuni ja totesin heti alusta alkaen että tässä on nyt minun juttunu. Ulkonäkö, luonne, kaikki olis sellaista mistä tykkään. Silloin jo haastattelin paljon rodun omistajia ja luin netistä tietoutta. Se tuntui sillon jo omalta jutulta ja vahvistui vain enemmän kun pääsin elämään sellaisen kanssa.
Mutta sitten. Tapasin mieheni ja kävi ilmi että hänkin tykkää koirista. MUTTA aivan päinvastaisista roduista mistä minä. Itse olen niin pystykorvien ja alkukantaisten koirien ystävä, niitä on perheessä aina ollut. Mieheni taas ei tykkää lainkaan niistä vaan hänen ihannoimat ovat lintukoiria ja ajavia koiria. Eli juuri sellaisia mistä en tykkää ollenkaan. Ja hänen lempirotunsa sattui vielä olemaan sellainen mikä sai kylmät väreet nousemaan minulla.
Pitkän maanittelun jälkeen annoin miehelle luvan että voidaan hankkia kun hän haluaa käyttää sellaista metsästykseen. Ajatus kyllä vähän pelotti, koska kyseessä kumminkin metsästyskoira (=todella energisiä, ulkonäkö ei mielyttänyt ollenkaan silmääni, kuolaa paljon jne). No, koira tuli taloon ja en voi muuta sanoa, että tämä rotu ei ole ollenkaan minun juttunu. Yksinkertaisesti koira ärsyttää minua harvase päivä. Koiria on kauhea sählä ja urvelo, kuolaa mielettömästi, turkki haisee pahalta. Koko kämppä haisee pahalta (en tiedä mikä siinä haisee kun tämä pidempikarvainen koira ei haise yhtään ja tämä toinen haisee niinkoin ajokoira.). Koiralla ei ole yhtään luonnetta vaan elää pelkällä kiitoksella. Rodussa on haittapuolena arkuutta, jota on tässäkin yksilössä, kauheasti on töitä saanut tehdä että ei pelkäisi jokaista uutta asiaa! Jahtaa pihalla jatkuvasti lintuja. Ja sitten vielä eniten ärsyttää se asia, ettei mies aiokkaan metsästää tämän kanssa. En tajua sitten yhtään sellasta että kotiin hankitaan metsästyskoira jonka kanssa ei aiotakkaan metsästää. Ei se koirallekaan hyväksi ole ettei pääse toteuttamaan viettejään. Varsinkin kun kyseessä on aktiivinen koira niin tuntuu siltä etää kaikki lenkittämiset jää minun vastuulleni! Ja muutenkin sen yleishoitaminen on jäänyt minulle.