Kun nyt on ollut puhetta näistä etikettivirheistä pukeutumisen suhteen...

...ja moni oli kauhuissaan vieraiden pukeutumisesta häissään ja nyt tuolla hautajaismekko -keskustelussa niin kauhistellaan näitä mekkovalintoja..

Mä olen ainakin sen verran avoin ja iloinen tyyppi, että minä en TODELLAKAAN ota suurta stressiä siitä mitä muut päällensä laittavat, eikä tulisi kuuloonkaan, että loukkaantuisin jonkun vieraani pukeutumisesta, oli se sitten mitä hyvänsä.

Olen sitä mieltä että jokainen valitkoon vaatteensa ihan itse ja etikettisäännöt voi ainakin minun järjestämissä juhlissa suksia suolle....
 
[QUOTE="eee";26823972]Mutta kun kaikki eivät ole samaa mieltä asiasta kuin sinä. :)[/QUOTE]

Nimenomaan, mutta on tässä maailmassa nyt muutakin murehdittavaa ku Sirkka-Tädin kukkamekko hautajaisissa? Relatkaa ihmiset hieman! MITÄ VÄLIÄ? Keneltä se on pois mitä Sirkka-Täti päällensä laittaa?
 
"eee"
Nimenomaan, mutta on tässä maailmassa nyt muutakin murehdittavaa ku Sirkka-Tädin kukkamekko hautajaisissa? Relatkaa ihmiset hieman! MITÄ VÄLIÄ? Keneltä se on pois mitä Sirkka-Täti päällensä laittaa?
Pukeutumisella juhlissa osoitetaan usein tietynlaista kunnioitusta juhlien järjestäjää kohtaan. Häiden, hautajaisten tai rippijuhlien järjestäjä siivoaa, leipoo, laittaa ruokaa, uhraa aikaa ja rahaa juhlavalmisteluihin. Hänelle päivä on tärkeä, ehkä jopa yksi tärkeimmistä elämässä. Sopivasti pukeutumalla juhlavieras voi viestittää kunnioittavansa tätä juhlapäivää.

Mä en ymmärrä, miksi kukaan haluaisi ehdoin tahdoin ottaa sitä riskiä, että loukkaa pukeutumisellaan juhlien järjestäjää ja vaikuttaa epäkunnioittavalta.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
Mutta ehkä vainajan omaiset kokevat loukkaavana että hautajaisiin pukeudutaan bilehilerantahörhelöön. Kun ne mekot eivät millään muotoa olleet hautajaisvaatteet. Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla sen verran tapoja että pukeutuu asiallisesti toisten juhliin. Onko susta ok mennä jossain minimekossa vaikka presidentin itsenäisyyspäiväjuhliin? Miehet vaikka farkkushortseissa ja rantasandaaleissa -tietysti ne valkoiset tennissukat jalassa. Naiset tukka sekaisin ja meikittömänä, suihkussa käyty jos on muistettu.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="eee";26823999]Pukeutumisella juhlissa osoitetaan usein tietynlaista kunnioitusta juhlien järjestäjää kohtaan. Häiden, hautajaisten tai rippijuhlien järjestäjä siivoaa, leipoo, laittaa ruokaa, uhraa aikaa ja rahaa juhlavalmisteluihin. Hänelle päivä on tärkeä, ehkä jopa yksi tärkeimmistä elämässä. Sopivasti pukeutumalla juhlavieras voi viestittää kunnioittavansa tätä juhlapäivää.

Mä en ymmärrä, miksi kukaan haluaisi ehdoin tahdoin ottaa sitä riskiä, että loukkaa pukeutumisellaan juhlien järjestäjää ja vaikuttaa epäkunnioittavalta.[/QUOTE]

Amen.

Minä joskus katson vanhasta käytöskirjasta miten ennen pukeuduttiin mihinkin tilaisuuteen ja pukeudun sen mukaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: NeitiPikkuInkkuli
"vieras"
Hautajaiset ovat kuitenkin aika herkkä paikka ja ehkä juuri hautajaisiin jos minne edelleen nykypäivänäkin on hyvä pukeutua mahdollisimman korrektisti. Tummaan, siistiin, asialliseen ja riittävän peittävään aikuiset ainakin. Hyvällä pukeutumisella voi osoittaa kunnioitusta tilanteen luonnetta, surevia ja vainajan muistoa kohtaan. Sitä väliä.
 
Mutta ehkä vainajan omaiset kokevat loukkaavana että hautajaisiin pukeudutaan bilehilerantahörhelöön. Kun ne mekot eivät millään muotoa olleet hautajaisvaatteet. Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla sen verran tapoja että pukeutuu asiallisesti toisten juhliin. Onko susta ok mennä jossain minimekossa vaikka presidentin itsenäisyyspäiväjuhliin? Miehet vaikka farkkushortseissa ja rantasandaaleissa -tietysti ne valkoiset tennissukat jalassa. Naiset tukka sekaisin ja meikittömänä, suihkussa käyty jos on muistettu.
Kuten sanoin, minun häihini vieraat voisivat VARSIN hyvin tulla juuri näissä mainitsemissasi asuissa :) Jos ne ovat mukavat ja heidän mielestään hyvä valinta.

Tällaiset tuntemattomien ihmisten juhlallisuudet ovat asia erikseen. Mutta nyt puhuttiin häistä ja hautajaisista. Juhlista, joihin kutsutaan YSTÄVIÄ ja TUTTUJA. Rakkaita, jotka ovat rakkaita oli sitten päässä se kukkahattu tai ei :)
 
"vieras"
Kuten sanoin, minun häihini vieraat voisivat VARSIN hyvin tulla juuri näissä mainitsemissasi asuissa :) Jos ne ovat mukavat ja heidän mielestään hyvä valinta.

Tällaiset tuntemattomien ihmisten juhlallisuudet ovat asia erikseen. Mutta nyt puhuttiin häistä ja hautajaisista. Juhlista, joihin kutsutaan YSTÄVIÄ ja TUTTUJA. Rakkaita, jotka ovat rakkaita oli sitten päässä se kukkahattu tai ei :)
Pahastuisin kyllä jos lähiomaiseni hautajaisiin joku tulisi kukkamekoissa. Arvostaisin asiallista korrektia pukeutumista tilanteen luonteen edellyttämällä tavalla. Ja se on oletusarvo, kun hautajaisiin mennään, jollei erikseen kutsussa lue jotain että "vapaa pukeutuminen" tai "XX (vainaja) olisi toivonut iloisenväristä pukeutumista" tms
 
[QUOTE="vieras";26824061]Pahastuisin kyllä jos lähiomaiseni hautajaisiin joku tulisi kukkamekoissa. Arvostaisin asiallista korrektia pukeutumista tilanteen luonteen edellyttämällä tavalla. Ja se on oletusarvo, kun hautajaisiin mennään, jollei erikseen kutsussa lue jotain että "vapaa pukeutuminen" tai "XX (vainaja) olisi toivonut iloisenväristä pukeutumista" tms[/QUOTE]

Tätä juuri tarkoitan, minusta tämä on ahdasmielistä. Olisin vain onnellinen, että ystäväni/lähiomainen saapui paikalle! Se riittää :)
 
"eee"
Kuten sanoin, minun häihini vieraat voisivat VARSIN hyvin tulla juuri näissä mainitsemissasi asuissa :) Jos ne ovat mukavat ja heidän mielestään hyvä valinta.

Tällaiset tuntemattomien ihmisten juhlallisuudet ovat asia erikseen. Mutta nyt puhuttiin häistä ja hautajaisista. Juhlista, joihin kutsutaan YSTÄVIÄ ja TUTTUJA. Rakkaita, jotka ovat rakkaita oli sitten päässä se kukkahattu tai ei :)
Ajattele nyt, että hautaisit rakkainta omaistasi. Valitsisit virret, papit, tarjoilut, arkut, kukkalaitteet. Kävisit asioita läpi seurakunnan ja hautaustoimiston kanssa. Lähettäisit ilmoituksen lehteen, soittaisit lähisukulaisille, pyytäisit hautajaisiin. Pukeutuisit parhaimpiisi, tekisit kaikkesi järjestääksesi rakkaimmallesi arvoisensa lähdön ja viimeisen juhlan. Ja sitten joku tulisi siihen tärkeään juhlaan rantasandaaleissa.

Vaikka sinä tämän sulattaisitkin, monet muut eivät pitäisi sitä kunnioittavana käytöksenä.
 
Tällaiset tuntemattomien ihmisten juhlallisuudet ovat asia erikseen. Mutta nyt puhuttiin häistä ja hautajaisista. Juhlista, joihin kutsutaan YSTÄVIÄ ja TUTTUJA. Rakkaita, jotka ovat rakkaita oli sitten päässä se kukkahattu tai ei :)
Miksi ne on eri asia? Mitä väliä millään etikettisäännöillä on sitten muissakaan juhlissa? Kotibileet, kaverisynttärit ja sen sellaiset on tietysti eri asia. Samoin jos juhlien järjestäjä nimenomaan haluaa ettei pukeuduta ja laittaa kutsuun että "Tulethan arkivaatteissa" tms. Mutta ellei sitä laita niin oletus on että juhliin pukeudutaan etiketin mukaisesti.

Mä olen miehelle sanonut että jos kuolen ennen häntä niin mun hautajaisista ei tehdä mitään ylettömiä parkujuhlia. Eikä siellä lauleta ensimmäistäkään suruvirttä vaan musiikkinä on jotain aivan muuta. Kantava ajatus ei saa olla että voi itku surku parku kun se kuoli, vaan hienoa että se sai elää hyvän elämän. Silloin pukeutumisenkaan ei tarvitse olla välttämättä mustaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="eee";26824075]Ajattele nyt, että hautaisit rakkainta omaistasi. Valitsisit virret, papit, tarjoilut, arkut, kukkalaitteet. Kävisit asioita läpi seurakunnan ja hautaustoimiston kanssa. Lähettäisit ilmoituksen lehteen, soittaisit lähisukulaisille, pyytäisit hautajaisiin. Pukeutuisit parhaimpiisi, tekisit kaikkesi järjestääksesi rakkaimmallesi arvoisensa lähdön ja viimeisen juhlan. Ja sitten joku tulisi siihen tärkeään juhlaan rantasandaaleissa.

Vaikka sinä tämän sulattaisitkin, monet muut eivät pitäisi sitä kunnioittavana käytöksenä.[/QUOTE]

Valitettavasti en ole niin itserakas, että loukkaantuisin tästä.
Minusta tärkeintä on läsnäolo, ei se miltä näyttää :)

En jaksa kauhistella turhanpäiväisiä asioita!
 
4näiti
no mä en oo ollut ku omien perheen jäsenten hautajaisissa ja meillä ei ollu puku etikettiä,tosin oltiin tummemmissa vaatteissa kaikki,esim veljelläni oli mustat farkut ja paita...koska mun veli joka kuoli ei olisi piitannut mitä meillä on päällä. ja vieraampien hautajaisiin en edes mene vaikka kutsuttais. mulle riittää nää mitä ollu ja tulee olemaan..itse pukeudun muutenki tummiin vaatteisiin..viimeksi veljeni hautajaisissa mul oli mustat legginssit ja musta tunika. siunaus oli sairaalan kappelissa ja meitä ei ollut ku ydin perhe paikalla.
 
"Lissu"
Olen aika pitkälle samaa mieltä kuin ap. :) Joku raja tietysti, en ihan ymmärrä jos joku tyyliin tulee häihin tai hautajaisiin verkkareissa. Mutta osa noista etikettisäännöistä on kyllä ihan pelkkää niuhottamista. Esim. mua ei haittaa pätkän vertaa, jos joku juhlii hellepäivänä ilman sukkahousuja. Pääasia on tunnelma ja vieraat. :)
 
  • Tykkää
Reactions: MissanKinttu
Valitettavasti en ole niin itserakas, että loukkaantuisin tästä.
Minusta tärkeintä on läsnäolo, ei se miltä näyttää :)

En jaksa kauhistella turhanpäiväisiä asioita!
Minusta, kun juhlista ja arvokkuudesta puhutaan, ulkonäkö ja olemus eivät ole mitään turhanpäiväisiä asioita. Miten muuten, jos tiedät jollekin ystävällesi olevan tärkeää se, miten hänen häihinsä pukeudutaan, noudattaisitko sitten etikettiä itse?
 
just
Kai suomalaiseen kulttuuriin kuuluu tuollainen kyräily ja muiden kyttääminen.
höpöhöpö. Etikettisäännöt on käytössä muuallakin kuin Suomessa. Toki poikkeavat maittain esim se miten pukeudutaan hautajaisiin.
Mutta katsokaas hääohjelmia maailmalta, ei siellä legginssejä ja crocseja näy vaan on pukeuduttu juhlan velvoittamalla tavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki ja Phoebsi
Valitettavasti en ole niin itserakas, että loukkaantuisin tästä.
Minusta tärkeintä on läsnäolo, ei se miltä näyttää :)

En jaksa kauhistella turhanpäiväisiä asioita!
Jos hautajaisista puhutaan niin näyttäähän se naurettavalta jos joku tulee arkivaatteissa. Otetaan vaikka edelliset hautajaiset joissa oltiin, paikalla oli mm. sotaveteraanien kuoro laulamassa, eri yhdistysten edustajia ja muita "viran puolesta" paikalla olijoita. Miehillä oli luonnollisesti mustat puvut, kaikilla oli kunniamerkit rinnassa ja muutenkin ihan viimeisen päälle. Ja siihen sakkiin sitten joku kukkamekko päällä? Ei varmaan vainaja välitä, hänhän on kuitenkin kuollut, mutta moukkamaista olisi ollut...
 
oujee
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Mun äidin hautajaiset oli hiljattain ja täytyy sanoa, etten edes katsonut, mitä vierailla oli päällä. Yhdellä sukulaisella oli rantasandaaleita muistuttavat sandaalit, mutta en olisi edes huomannut, jos hän ei olisi itse kysynyt, kehtaako hän niillä tulla siunaustilaisuuteen. Mun mielestä oli tärkeintä, että äidille rakkaat ihmiset tulivat paikalle. Muistotilaisuudessa oltiin sitten vielä rennommin. Kaikki heittivät liiat kamppeet pois päältään. Junttia tai ei niin hiienot hautajaiset oli, luulen että juuri sellaiset, mitä äiti olisi toivonut.
 
hautajaismekkoketjun aloittaja
[QUOTE="eee";26823999]Pukeutumisella juhlissa osoitetaan usein tietynlaista kunnioitusta juhlien järjestäjää kohtaan. Häiden, hautajaisten tai rippijuhlien järjestäjä siivoaa, leipoo, laittaa ruokaa, uhraa aikaa ja rahaa juhlavalmisteluihin. Hänelle päivä on tärkeä, ehkä jopa yksi tärkeimmistä elämässä. Sopivasti pukeutumalla juhlavieras voi viestittää kunnioittavansa tätä juhlapäivää.

Mä en ymmärrä, miksi kukaan haluaisi ehdoin tahdoin ottaa sitä riskiä, että loukkaa pukeutumisellaan juhlien järjestäjää ja vaikuttaa epäkunnioittavalta.[/QUOTE]

Minä olen itse lähin omainen ja hautajaisen järjestäjä. Se joka leipoo, siivoaa, laittaa ruokaa, keskustlee papin kanssa, uhraan aikaa ja rahaa. Mutta kuten sanoin jo siinä hautajaismekkokeskustelussani, itsekin peäröin noita mekkoja, vahvistusta hain.

Minä en ole tarkka muiden pukeutumisesta, en ole koskaan ollut. Toivon vain, että vierailla on vaatteet päällään :)

*ostoksille lomps*
 

Yhteistyössä