Kun muut tekevät työpäiväni ohjelmaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijakaksjaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijakaksjaaaaa

Vieras
Valitan nyt tänne, vaikka varmaan sataakin *askaa niskaan. Olen ammatiltani lääkäri ja teen töitä Tampereella. Työtiimissäni on neljästä viiteen terveydenhoitajaa lisäkseni. Teen itse työohjelmani pohjan koneelle ja terveydenhoitajat tekevät pääasiassa sitten potilaiden yhteydenottojen perusteella ajanvaraukset.

Ajoista on luonnollisesti jatkuva, krooninen pula. Minua todellakin ottaa päähän se, että tämä pula ratkaistaan tekemällä lääkäristä "tehokkaampi" varaamalla naurettavan lyhyitä aikoja potilaille. Esimerkiksi 10 minuutin aika masennuslääkeasiassa (minulle täysin uusi potilas) tai viiden minuutin aika gynen asiassa. Tuohon aikaan siis sisältyy myös käynnin kirjaaminen ja tilastointi, jotka vievät aina sen muutaman minuutin. Tai sitten se, että työohjelmassa oleva tasausaika (joka on siis varattu ajan kiinniottamiseen, koska usein joku potilas on myöhässä tai hänellä on joku vaikea asia, joka vie enemmän aikaa kuin oli varattu ja ajat ovat sitten myöhässä) lasketaan tavallaan edellisen potilaan vastaanottoajaksi.

Olen tietenkin tästä asiasta useasti sanonut, ja lisäksi huomatessani tällaisen typerän ajanvarauksen, laittanut järjestelmän kautta viestin ajan varanneelle terveydenhoitajalle jotta huomioisi asian jatkossa. Mutta silti tämä vaan jatkuu. On todella turhauttavaa pitkin viikkoa kytätä tulevia työpäiviä ja tarvittaessa itse pidennellä ajanvarauksia mikäli se on työohjelman puitteissa mahdollista. Ja ärsyttää se, että en pysty itse vaikuttamaan työpäiviini, kun nämä muut ihmiset sen määrittelevät näin.

Kiitos, kun sain purkautua. Nyt taas jaksaa muutaman päivän tällä.

Yhteistyössä