Kun maha ei kasva

Epätoivohan noita mahakuvapinoja katsellessa tulee. Nyt on rv 25 ja kyllästymiseen asti on monta kuukautta kuunneltu, miten varmasti parin viikon päästä alkaa jo kasvaa... Ja tietty myös, miten onnellinen saan olla, kun ei ole isoa mahaa. Noh, ehkä siemen totuutta siinäkin, mutta eipä lohduta yhtään kun miettii, että voiko vauvalla olla kaikki hyvin kun itse ei kasva. Ei maha eikä paino. Olisiko kohtalotovereita?
 
mulla ei raskausaikana juuri maha kasvanut, tuli edes jotenkin esille puolessa välissä raskautta vaikka olen laiha. Kohtu mulla taaksepäin kallistunut. SF mitta kasvoi alakäyrillä. Vasta ihan viimemetreillä alkoi olla mahan näköinen maha vaikkakin edelleen pieni. Painoa ei tullut yhtään koko raskausaikana=laihduin. Loppuajasta seurattiin ultralla kasvaako vauva kun painoa ei tule mutta 3400g tyttö sieltä syntyi :) Lääkärikin sanoi että virtaukset oli niin hyvät että lapsi otti kyllä omansa mutta äiti kuihtui alipainoiseksi. Ei kyllä ollut herkkua jaksamisen eikä imetyksen kannalta.
Eli kyllähän se vauva varmasti kasvaa, rakenteestakin on paljon kiinni. Esim mun ystävä hyvin pitkä ja pitkäselkäinen, vaikkakin tosi laiha, vauva mahtui olemaan piilossa pitkään ja maha oli tosi pieni kumpu.
 
Mulla alkoi näkyä kunnolla vasta reilusti puolenvälin jälkeen, eikä tuo vieläkään mikään jätti ole ja nyt rv 38. Mullakin taaksepäin kallistunut kohtu. Ja melkein nelikiloista vauvaa povataan :) Mutta mäkin kyllä uskon että se kohta sieltä pongahtaa vähän esiin!
 
Mulla miehen siskolla ei mahaa ollut kummastakaan raskaudesta. Tarkkaan kun katsoi niin tossa 8 kuulla huomasi että on raskaana, mutta tuntemattomat ja puolitutut ei edes sillon huomannut. Molemmat lapset paino yli 3,5 kg:) Toiset toivovat vatsankasvua, mutta kaikilla se ei vaan kasva.
 
Minulla taisi pullahtaa jossain juuri rv 25 tienoilla edes tiukan paidan kanssa näkyväksi. Sitten kyllä kasvoi ihan mukaviin mittoihin. Mullakin kohtu taaksepäin kallellaan, muuten olen keskipituinen ja normaalipainoinen. Oli ihan hauska, että onnistui "piilottelemaan" vierailta, kun sitten sai kuitenkin sen ihanan masun... Toivottavasti sinäkin saat! Onneksi potkut tekevät siitä todellisen, vaikka isoa masua ei tulisikaan.:heart:
 
En tiedä, onko kohtu taaksepäin kallellaan, ei ole koskaan ollut puhetta. SF-mitta kasvaa aika heikosti myös - ensin yläkäyrällä, mutta on nyt tipahtanut juuri ja juuri alakäyrälle.

Eikö sen vauvankin pitäisi painaa vähän? Miten hitossa on mahdollista, että painoa ei ole tullut yhtän lisää? Kyllä kai vauva ja istukka ja lapsivesi yhdessä ovat jo vähintään kilon paketti.

Tänään on tällainen huolipäivä :( Kuukausi pitäisi odotella seuraavaan neuvolaan, jossa sitten ultrataankin. Tuntuu ihan tuhottoman pitkälle ajalle odotella, että saa tietää onko kaikki kunnossa.
 
NiQ
Elähän murehdi, ei se toisilla vaan kasva samaa tahtia kun toisilla. Itselleni tuli rv29 ensimmäinen raskauskilokin vasta ja sf-mitta oli ekalla mittauksella puolivälissä raskautta hurjasti yläkäyrän yläpuolella, mutta nyt mennään ala alakäyrän ja keskikäyrän välissä. Ja rakenneultrassa "peloteltiin" että vauva on liian pieni, mutta on sittemmin ottanut viikkonsa kiinni kauniisti. Sä varmasti kuitenkin tunnet päivittäin jo liikkeet, niin mielikin on rauhallisempi että pienellä on kaikki hyvin. Mulle ainakin th vaan sanoi ku surkuttelin ettei oo mahaa, että vauvalla vain on paljon tilaa lantiossa kasvaa eikä siksi kovin nopeasti oo tullut ulospäin :)
 
Mulla rv 28 menossa ja painoa tullut tähän mennessä ehkä 500 g lisää. Edelleen pystyn yllättämään ihmisiä töissä kertomalla, että en tulekaan kesäloman jälkeen töihin, vaan jään mammalomalle. Neuvolassa ei kuitenkaan olla tästä oltu huolestuneita, päin vastoin, ovat vain tyytyväisiä, kun mulla on myös raskausdiabetes eikä paino kuulemma saisikaan nousta.

Itseä ehkä vähän kuitenkin salaa tämä tilanne harmittaa, vaikka onhan se tietysti niinkin, että pienen mahan kanssa on helpompi olla kuin ison. Mutta kohtalotovereita siis löytyy ainakin täältä yksi!
 
Niin painoahan ei "tule" jos siis itse laihtuu sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Meillä siskot ja äiti olleet samanlaisia, eivät ole saaneet painoa raskausaikaan vaikka laihoja ovat ja lapset ollut yli 3000g kaikki. Kuten sanottu, painoin 56kg kun aloin tyttöä odottaa ja 56.5kg kotivaa'alla päivää ennen syntymää. Terkka sanoi et muutama tällanen "friikki" sattuu vuoteen. Vaikka söin sen mitä pystyin, kunnon ruokaa ja makeaakin.
Älä murehdi, se ei tee hyvää sulle eikä lapselle :hug:. Kyl neukkula puuttuu ja asioita varmistetaan ultralla jos oikeesti tulee huolta. AInoa murhe mikä painon vähyydestä oli se, että ite menee tosi heikkoon kuntoon ja imetys ei välttämättä saa hyvää pohjaa kun rasvavarastot on nollissa.
 
NiQ
Mukavaa, että mun kokemuksista oli sulle vähän helpotusta. Ymmärrän kyllä sun huolesi, itse olin kyllä aikalailla yhtä hermona aluksi. Mukavaa loppuodotusta sulle :)

NiQ & Pena 36+4
 

Yhteistyössä