Kun Maarianhamina on näinkin vaarallinen satama laivoille, herää kysymys, pitäisikö taxfree-veronkiertokäytäntöön puuttua?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nythän Maarianhaminassa käydään pääasiassa sen takia, että pysähdys mahdollistaa taxfree-myynniin koko matkan ajaksi.

Tällainen Maarianhaminassa poikkeamisen vetovoimatekijä pitäisi poistaa ja verovapaa myynti kieltää.

Asialla on myös ympäristönäkökulma. Eriyisesti Helsingin ja Tukholman väliset laivat tekevät ison mutkan tuon logistiikan kannalta turhan Maarianhaminan käynnin vuoksi. Tällöin kuluu enemmän polttoainetta ja tulee enemmän päästöjä.

Ja on lisäksi myös Suomen talouteen liittyvä näkökulma. Kun laivatla ei saisi taxfreetä, ostettaisiin enemmän verollisia tuotteita maista.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Nythän Maarianhaminassa käydään pääasiassa sen takia, että pysähdys mahdollistaa taxfree-myynniin koko matkan ajaksi.

Tällainen Maarianhaminassa poikkeamisen vetovoimatekijä pitäisi poistaa ja verovapaa myynti kieltää.

Asialla on myös ympäristönäkökulma. Eriyisesti Helsingin ja Tukholman väliset laivat tekevät ison mutkan tuon logistiikan kannalta turhan Maarianhaminan käynnin vuoksi. Tällöin kuluu enemmän polttoainetta ja tulee enemmän päästöjä.

Ja on lisäksi myös Suomen talouteen liittyvä näkökulma. Kun laivatla ei saisi taxfreetä, ostettaisiin enemmän verollisia tuotteita maista.
Aijaa et sit pitäisi lentokoneella lentää maarianhaminaan?. Sekin kuluttaa kerosiiniä ja vaatisi lentokalustoa käyttöön. Lisäksi lennot on hinnoissa satkuissa ei köyhä pääsisi nauttimaan halvasta matkustamisesta maarianhaminaan?. Siellä monella sukulaisii. Maksaako viking line minne verot voitostaan?.
 
vierailija
Aijaa et sit pitäisi lentokoneella lentää maarianhaminaan?. Sekin kuluttaa kerosiiniä ja vaatisi lentokalustoa käyttöön. Lisäksi lennot on hinnoissa satkuissa ei köyhä pääsisi nauttimaan halvasta matkustamisesta maarianhaminaan?. Siellä monella sukulaisii. Maksaako viking line minne verot voitostaan?.
Heitä on vain 30000! Millaiset yhteydet on tyypilliseen 30000 asukkaan kaupunkiin? Miksi sinne pitäisi kulkea monta tuhansia matkustajia vetävää laivaa päivässä?

Ja onhan siellä ne pikkulaivat, jotka menevät saariston läpi sieltä jostain itälaidalta.
 
vierailija
Aijaa et sit pitäisi lentokoneella lentää maarianhaminaan?. Sekin kuluttaa kerosiiniä ja vaatisi lentokalustoa käyttöön. Lisäksi lennot on hinnoissa satkuissa ei köyhä pääsisi nauttimaan halvasta matkustamisesta maarianhaminaan?. Siellä monella sukulaisii. Maksaako viking line minne verot voitostaan?.
Ainahan sitä voi ekologisesti soutaa sukuloimaan Affenanmaalle.
 
vierailija
Aijaa et sit pitäisi lentokoneella lentää maarianhaminaan?. Sekin kuluttaa kerosiiniä ja vaatisi lentokalustoa käyttöön. Lisäksi lennot on hinnoissa satkuissa ei köyhä pääsisi nauttimaan halvasta matkustamisesta maarianhaminaan?. Siellä monella sukulaisii. Maksaako viking line minne verot voitostaan?.
Pointtina se, että poistetaan turhat vetovoimatekijät (eli tämä verovapausjuttu) ja vain todellisen tarpeen mukainen liikenne kulkisi.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
Nythän Maarianhaminassa käydään pääasiassa sen takia, että pysähdys mahdollistaa taxfree-myynniin koko matkan ajaksi.

Tällainen Maarianhaminassa poikkeamisen vetovoimatekijä pitäisi poistaa ja verovapaa myynti kieltää.

Asialla on myös ympäristönäkökulma. Eriyisesti Helsingin ja Tukholman väliset laivat tekevät ison mutkan tuon logistiikan kannalta turhan Maarianhaminan käynnin vuoksi. Tällöin kuluu enemmän polttoainetta ja tulee enemmän päästöjä.

Ja on lisäksi myös Suomen talouteen liittyvä näkökulma. Kun laivatla ei saisi taxfreetä, ostettaisiin enemmän verollisia tuotteita maista.
Rkp on hallituksessa, joten mitään muutosta parempaan ei ole tulossa.
 
vierailija
Rkp on hallituksessa, joten mitään muutosta parempaan ei ole tulossa.
Niinpä. RKP:hän on puuhailemassa jättimäistä rahasiirtoa Ahvenanmaalle HYVITYKSENÄ siitä, että PAF:n pelejä ei voisi jatkossa pelata mantereelta käsin.

En tajua tätä logiikkaa yhtään. Kun ne kerran haluavat olla kaikessa eri asia kuin manner-Suomi, niin jos RAY:lla on mantereella yksinoikeus, niin miksi tämä pitäisi jotenkin heille hyvittää? Sittenhän se pitäisi hyvittää kaikille maailman uhkapeliyhtiöille, joiden pelejä ei voi pelata Suomessa.

Pelatkoot ahvenanmaalaiset keskenään niitä PAF:n pelejä, niinhän se on reilua. Tai yhdistyköön RAY:n kanssa. Ihme rusinat pullasta -meininki.
 
vierailija
Heitä on vain 30000! Millaiset yhteydet on tyypilliseen 30000 asukkaan kaupunkiin? Miksi sinne pitäisi kulkea monta tuhansia matkustajia vetävää laivaa päivässä?

Ja onhan siellä ne pikkulaivat, jotka menevät saariston läpi sieltä jostain itälaidalta.
No tuo turistei tuhansittain maarianhaminalle jolla kaupunki elää?. Vai pitäiskö sekin kunta köyhdyttää joksku ivalon tyyliseks kyläks?. Lisäks köyhät saa vähän halvemmalla ostettua. Pikku paateissa ei oo palvelui et matka sujuis rattosasti muutamaa drinkkiä nauttien?. Lisäks pystyykö ne pikku paatit jäissä liikkumaan ?. Et millanen liikenne olis talvena?. Minne viking line maksaa verot?. Eli myynnin voitot?.
 
vierailija
Hieno idea! Persuna pidän erityisesti siitä, että suomalaisten yhteydet ruotsinkielisiin alueisiin heikentyisivät, jolloin pakkoruotsin ja keinotekoisen kaksikielisyyden kannatus vähenisi.
 
vierailija
No tuo turistei tuhansittain maarianhaminalle jolla kaupunki elää?. Vai pitäiskö sekin kunta köyhdyttää joksku ivalon tyyliseks kyläks?. Lisäks köyhät saa vähän halvemmalla ostettua. Pikku paateissa ei oo palvelui et matka sujuis rattosasti muutamaa drinkkiä nauttien?. Lisäks pystyykö ne pikku paatit jäissä liikkumaan ?. Et millanen liikenne olis talvena?. Minne viking line maksaa verot?. Eli myynnin voitot?.
Pitäisi jokaiselle 30000 asukkaan kunnalle järjestää joku verovapauskikkailuoikeus, jotta saisivat turisteja?
 
vierailija
Heitä on vain 30000! Millaiset yhteydet on tyypilliseen 30000 asukkaan kaupunkiin? Miksi sinne pitäisi kulkea monta tuhansia matkustajia vetävää laivaa päivässä?

Ja onhan siellä ne pikkulaivat, jotka menevät saariston läpi sieltä jostain itälaidalta.
Oletko koskaan miettinyt sitä, että saaristossa on erityisen suuri kysyntä vesiliikennepalveluille?

Toisin sanoen 30.000 asukkaan saarialueella saattaa hyvinkin olla yhtä iso kysyntä laivaliikenteelle kuin mitä on vaikkapa 500.000 asukkaan manneralueella.
 
vierailija
Oletko koskaan miettinyt sitä, että saaristossa on erityisen suuri kysyntä vesiliikennepalveluille?

Toisin sanoen 30.000 asukkaan saarialueella saattaa hyvinkin olla yhtä iso kysyntä laivaliikenteelle kuin mitä on vaikkapa 500.000 asukkaan manneralueella.
No ennen EU-jäsenyyttä yksikään Helsinki ja Tukholman välinen laiva ei käynyt Ahvenanmaalla. Kertonee siitä, että ainakin nämä neljä vuorokausittaista käyntiä ovat täysin turhia kulkemisten kannalta.
 
vierailija
Pitäisi jokaiselle 30000 asukkaan kunnalle järjestää joku verovapauskikkailuoikeus, jotta saisivat turisteja?
No maarianhaminalla on paljon kaikkee muutakin kivaa ja ei siellä niin paljoo halvempaa ole. Esim viroon keissi olutta 14e maarianhaminassa 20e mantereella 25e. Kuka nyt haluis perämettään jossa nähtävyys on esson baari. Pitäisi luoda adventure kulttuuria kehitellä jotain hauskaa rakentaa linnoi koristella se tsaarin aikojen koristein niinkuin se juna. Ja yöt siellä halpoi ja kaikkee mitä luova pää keksis.
 
vierailija
No ennen EU-jäsenyyttä yksikään Helsinki ja Tukholman välinen laiva ei käynyt Ahvenanmaalla. Kertonee siitä, että ainakin nämä neljä vuorokausittaista käyntiä ovat täysin turhia kulkemisten kannalta.
Ja ennen kuin jonnet rupeaa vinkumaan, niin kerrotaakoon, että nämä laivat rupesi pysähtymään EU-jäsenyyden myötä Ahvenanmaalla, koska EU-maiden välisessä liikenteessä ei saanut enää myydä taxfreetä. Mutta Ahvenanmaan piloille hemmotellut kermaperseet saivat taas erivapauksia tässäkin asiassa.
 
vierailija
Tämä koko ruotsinlaivakonsepti on ihan vituillaan. Valtio tukee niitä suurilla summilla ja lisäksi valtio menettää verotuloja näiden verovapauksien takia. Ja tätä perustellaan "huoltovarmuudella" eli halutaan pitää laivoja Suomen lipun alla.

Tulisiko kuitenkin halvemmaksi, jos valtio perustaisi muutaman laivan rahtilaivayhtiön, joka toimisi normaalioloissa +-0 tuloksessa kuljettaen rahtia ja kriisiaikana ne laivat olisi sitten käytetävissä? Tämähän ei normaalioloissa toisi valtiolle lainkaan kuluja, kun taas tämä ruotsinlaivojen tukeminen maksaa suuria summia.
 
vierailija
No maarianhaminalla on paljon kaikkee muutakin kivaa ja ei siellä niin paljoo halvempaa ole. Esim viroon keissi olutta 14e maarianhaminassa 20e mantereella 25e. Kuka nyt haluis perämettään jossa nähtävyys on esson baari. Pitäisi luoda adventure kulttuuria kehitellä jotain hauskaa rakentaa linnoi koristella se tsaarin aikojen koristein niinkuin se juna. Ja yöt siellä halpoi ja kaikkee mitä luova pää keksis.
Niin kyse oli laivoilla tapahtuvan myynnin verovapaudesta, ei Ahvenanmaan hintatasosta.
 
vierailija
Niinpä. RKP:hän on puuhailemassa jättimäistä rahasiirtoa Ahvenanmaalle HYVITYKSENÄ siitä, että PAF:n pelejä ei voisi jatkossa pelata mantereelta käsin.

En tajua tätä logiikkaa yhtään. Kun ne kerran haluavat olla kaikessa eri asia kuin manner-Suomi, niin jos RAY:lla on mantereella yksinoikeus, niin miksi tämä pitäisi jotenkin heille hyvittää? Sittenhän se pitäisi hyvittää kaikille maailman uhkapeliyhtiöille, joiden pelejä ei voi pelata Suomessa.

Pelatkoot ahvenanmaalaiset keskenään niitä PAF:n pelejä, niinhän se on reilua. Tai yhdistyköön RAY:n kanssa. Ihme rusinat pullasta -meininki.
Rantahurrit ovat vaan niin itun röyhkeitä, aina ryöväämässä suomalaisten rahoja.
 
vierailija
Siis jos jotain ei tehty ennen niin se on merkki siitä, että kyseinen asia on täysin turha nykyään?
Ei, vaan se kertoo siitä, että Helsingin laivat rupesivat käymään Ahvenanmaalla vasta siinä vaiheessa, kun siellä käynti oli edellytys laivoilla tapahtuvalle taxfreemyynnille. Ei sitä matkustajien takia olisi mitään järki tehdä.

Olen itsekin jodkus seurannut puolen yön aikaan, kun Tukholmasta Helsinkiin menevä laiva käy Maarianhaminassa ja matkustajia on todellakin vain muutama, jotka siinä vaiheessa sinne jää tai tulee kyytiin.
 
vierailija
Ei, vaan se kertoo siitä, että Helsingin laivat rupesivat käymään Ahvenanmaalla vasta siinä vaiheessa, kun siellä käynti oli edellytys laivoilla tapahtuvalle taxfreemyynnille. Ei sitä matkustajien takia olisi mitään järki tehdä.

Olen itsekin jodkus seurannut puolen yön aikaan, kun Tukholmasta Helsinkiin menevä laiva käy Maarianhaminassa ja matkustajia on todellakin vain muutama, jotka siinä vaiheessa sinne jää tai tulee kyytiin.
Katsokaapa kartasta millaisen mutkan laiva joutuu tekemään näiden viiden matkustajan vuoksi. Tuleepa tuhansia euroja hintaa per matkustaja!
 

Yhteistyössä