Kun lopetit imetyksen, alkoiko lapsesi sairastella enemmän?

Meillä kävi kyllä just näin. Elokuussa lopetin imetyksen kun tyttö 1 v ja sen jälkeen on ollut tosi paljon kipeenä. Uskon kuitenkin että tämä syksy on pääsyynä siihen, mutta onhan tuo imetyskin voinut suojata. Aiemmin sairasteli tosi vähän. Enpä ollut minäkään ajatellut koko juttua, kun olin vain syksyn piikkiin nuo jatkuvat räkätaudit laittanut.
 
Itselläni maitoa ei noussut kuin pari kuukautta, eikä sinäkään aikana tarpeeksi pojalle; silti poika ei ole vielä kertaakaan sairastanut mitään ja on kohta 1,5 vuotias. Eli ei äidinmaito välttämättä ole mikään terveyden lähde, vaikka alussa morkkista tunsinkin kun en kyennyt imettämään. Varmasti tässäkin pätee se että riippuu lapsesta sairastaako vai ei.
 
Imetys ei suojannut päiväkodin pöpöiltä, vaan imetyksestä huolimatta iski viime talvena kunnon korvatulehduskierre. Imetys kuitenkin auttoi suojautumaan sellaisilta pöpöiltä, jotka kohtasimme samanaikaisesti. Kun kesälomalla saimme molemmat reissussa flunssan, niin poika tervehtyi paljon nopeammin kuin talven räkätaudeista ja paljon minua nopeammin, kun sai maidosta minultakin vasta-aineita. Talven flunssien kanssa noin ei käynyt, koska poika sairastui aina ennen minua.
 
Ei meillä ainakaan.... tyttö on nyt 1,3v ja varmaan koko tämän aikana olen häntä pari kolme kertaa vain imettänyt ja tasan kerran ollut lievää lämpöä... ei korvatulehduksia, ei mitään. Saakin nyt sitten nähdä milloin alkaa typyllä tämä sairastelu kausi.
 
Me lopetettiin juuri kuukausi sitten, ja sai elämänsä ekan flunssan pari viikkoa sen jälkeen. En kyllä tiedä yhdistänkö sitä imetyksen lopettamiseen, mutta tosiaan sen puolentoista vuoden imetyksen ajan vauvarokkoa lukuunottamatta ollaan oltu täysin terveitä koko ajan. Relatippoja ollaan annettu myös vauvasta asti.
 

Yhteistyössä