[QUOTE="aloittaja";29101875]Tätä lähinnä itsekin olen miettinyt. Että siis lakaisin rajoittamaan kaverin meille tuloa. Mutta itse ajattelin aivan suoraan sanoa kummallekin lapselle, että minkä takia kaverin kyläilyjä rajoitan. En tiedä, että oletanko lapsilta liikaa, mutta mielestäni se olisi selvempää kummallekin lapselle, että tietäisivät syyn toiminnalleni.[/QUOTE]
Kun mietin, niin tuokin voisi olla hyvä tuo suoraan sanominen. Joskus aikuisetkin pitävät ihmisiä tai jotain tiettyä ihmistä ympärillään hätävarana eivätkä ehkä edes tule ajatelleeksi tekevänsä niin tai kuinka inhottavaa se on. Vielä vähemmän sitä ehkä tajuaa tekevänsä lapsi, mutta asiasta keskusteleminen voisi saada lasta ymmärtämään toimintaansa ja miltä se tuntuu toisesta. Myös sinun lapsesi on on hyvä kuulla ettei hänen tarvitse suostua tuollaiseen kaveruuteen.
Olin tosiaan itse lapsena aina vain muiden hätävarakaveri, ja koska olin muutenkin ujo ja muiden lähestyminen ei ollut helppoa, kasvoin jotenkin olemaan "tyytyväinen" kun joku joskus suostui olemaan kanssani vaikka se olisi johtunut vain siitä ettei muita ollut paikalla silloin. Lopputuloksena, vuosien jälkeen, nyt aikuisena en oikein pysty uskomaan että joku oikeasti pitäisi minusta, tunnen edelleen kelpaavani muille vaan paremman puutteessa.