Kun lapsi lopettaa maidon juomisen?

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Pojalla ikää 3v. ja nykyään maidon juominen on hirveän tappelun takana :/ Muuten syö hyvin, ei ole nirso vaan kaikki uppoaa. Paitsi maito on tehnyt nyt parin viikon ajan jo tenkkapoon, sanoo että ei tykkää. Mitä mä keksin sen kanssa? Joka ruokailulla yritän ja yritän saada sen juomaan, puol desiä ehkä menee per ateria.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No kannattaa koittaa myös muita maitotuotteita, tai sitten antaa d-vitamiini ja kalsium purkista. Niitähän on sellaisia mehujakin nykyään, mihin on lisättynä kalsium. Menisikö piimä?
Ei, piimä ei mene yhtään.
Jugurtit, viilit, juustot yms. menee, mutta maito juotuna ei. Kai se täytyy sitten alkaa antamaan purkista :/ Pitääköhän sitä kuinka pitkään antaa? Itse en juo maitoa, mutta oon aina vaan raskausaikoina käyttänyt kalkkitabletteja.

Minä lopetin maidon juomisen alle kaksi vuotiaana ja olen yhä hengissä. Kokeile joisiko piimää tai sitten muita maitotuotteita. Jos ei mikään maitotuote uppoa, niin kalsiumin voi syödä purkista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pojalla ikää 3v. ja nykyään maidon juominen on hirveän tappelun takana :/ Muuten syö hyvin, ei ole nirso vaan kaikki uppoaa. Paitsi maito on tehnyt nyt parin viikon ajan jo tenkkapoon, sanoo että ei tykkää. Mitä mä keksin sen kanssa? Joka ruokailulla yritän ja yritän saada sen juomaan, puol desiä ehkä menee per ateria.
Voisko olla allerginen?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Voisko olla allerginen?
En usko, koska mitenkään se ei reagoi? Ei muut maitotuotteet, eikä myöskään se määrä mitä päivän aikana juo.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Minä lopetin maidon juomisen alle kaksi vuotiaana ja olen yhä hengissä. Kokeile joisiko piimää tai sitten muita maitotuotteita. Jos ei mikään maitotuote uppoa, niin kalsiumin voi syödä purkista.
Mä itse lopetin myös maidon juomisen alle kouluikäisenä.

meillä ei kaksivuotias tyttömme ole juonut maitoa vuoteen, tai oikeastaan, kun nanni lopetettiin, niin ei kelvannut "normimaito". syö kyllä jugurttia ja juustoa ja muita maitotuotteita, mutta juo vain vettä. Ei siitä kannata ongelmaa tehdä, anna muita maitotuotteita, jos vaan kelpaa just esim. jugurtti tms.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei maitoa ole pakko juoda. Vähän outo käsitys.. Huolehdi että saa kalsiumia muualta.
Nimenomaan tässä kyselin, että kuinka pitkään noita kalsiumtabuja pitäis antaa? Läpi elämän? Syö jugurttia, juustoa yms. ja kaakaotakin tykkää juoda.

ap
Nyt kun aloin miettimään, niin poika usein valittaa mahaansa. Aina ollaan luultu että on nälkä kun ennen ruokailua yleensä niin sanoo. Tai sitten ruuan jälkeen, jolloin maha on täysi. Voikohan se johtua tuosta maidosta? Ettei muut maitotuotteet reagoi muuta kuin pelkkä maito vaan?

Minea
Anna kalsium purkista. Jos ei syö ollenkaan maitotuotteita niin kyllä se pitää purkista antaa koko kasuvuiän ainakin ja senkin jälkeen kalsiumia olisi saatava ruokavaliosta.

Itse lakkasin maidonjuonnin 5 vuotiaana, omat lapset 3-6v iässä mutta maitotuotteet menee meillä muuten. Ei maidon juominen ole mikään pakko, ruokajuomana toimii vesi, mikä on myös paras janojuomana!Älä anna tilalle mehua tai kaakaota, ei ole hampaille hyväksi jos niitä juodaan ihan päivittäin...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
meilläkään juoda maitoa.mut juodaan riisi, soija ja kauramaitoja.. ja kalsiumin saa muualta.
Mistä muualta?
Kaikki vaan sanoo että muualta, mutta annatteko tabuja? Vai saako tarpeeksi muista maitotuotteista? Mikä on tarpeeksi?

Nimenomaan tässä kyselin, että kuinka pitkään noita kalsiumtabuja pitäis antaa? Läpi elämän? Syö jugurttia, juustoa yms. ja kaakaotakin tykkää juoda.
Periaatteessa läpi elämän juu jos se päivittäinen tarve ei tule täyteen. Mutta muista myös d-vitamiini! Sekin on tarpeen Suomessa.

vieras
Laktoosi-intoleranssi on suomessa hyvin yleistä ja suuri osa saa oireita nimenomaan vain "raa'asta" maidosta ei muista maitotuotteista, koska niissä laktoosi on pilkotumpaa ja esim keittäessä maitoa (puuro, kuuma kaakao) osa laktoosista hajoaa. Eli jos lapsi ei halua juoda maitoa ja on ollut mahaoireitakin niin hyvin saattaa kyse olla tästä.

Kuuntele lasta, anna vettä ja jos syö huonosti maitotuotteita niin anna purkista lisäksi, ihan läpi elämän sitä tulee saada, muuten luut haurastuu.

ap
Laktoosi-intoleranssi on suomessa hyvin yleistä ja suuri osa saa oireita nimenomaan vain "raa'asta" maidosta ei muista maitotuotteista, koska niissä laktoosi on pilkotumpaa ja esim keittäessä maitoa (puuro, kuuma kaakao) osa laktoosista hajoaa. Eli jos lapsi ei halua juoda maitoa ja on ollut mahaoireitakin niin hyvin saattaa kyse olla tästä.

Kuuntele lasta, anna vettä ja jos syö huonosti maitotuotteita niin anna purkista lisäksi, ihan läpi elämän sitä tulee saada, muuten luut haurastuu.
Voi että, kumpa tää olisi syy sitten niihin mahakipuihinkin! :)
Pitääkö sitä hoitaa mitenkään, jos vaan tuo pelkkä "raaka" maito aiheuttaa mahakipuja? Muuta kuin että ei anna sitä?

veiras

Voi että, kumpa tää olisi syy sitten niihin mahakipuihinkin! :)
Pitääkö sitä hoitaa mitenkään, jos vaan tuo pelkkä "raaka" maito aiheuttaa mahakipuja? Muuta kuin että ei anna sitä?
Jos kyse pelkästä "juotavasta maidosta" niin ei tarvi, jos mahakivut sillä katoaa. Pk:ssa ja koulussa saa valita juomaksi veden. Mutta jos mahakipuja aiheuttaa muutkin maitotuotteet niin se kannatta tutkituttaa ja kouluun/hoitoon tarvitsee aikanaan sen todistuksen lääkäriltä, että maito ei käy. Voittehan kokeilla myös HYLA/INTO tuotteita tai kokonaan laktoosittomia, jo 2-3vkon testaus niillä antaa suuntaan siitä onko kyse laktoosi-intoleranssista. Ja lisänä voi antaa maitohappobakteereita (eivät sisällä maitoa) tasapainoittamaan suolistoflooraa, esim gefiluskapseleita saa apteekista ja tav. ruokakaupastakin.

vieras
Ei maitoa ole pakko juoda. Vähän outo käsitys.. Huolehdi että saa kalsiumia muualta.
Jos kerran muita maitotuotteita syö, niin unohda koko ongelma. Kalsiumia saa myös muista kuin maitotuotteista, joten eikähän tavallinen ruokavalio ilman maidonjuomista riitä ilman ekstrakalkkiakin..

Yhteistyössä