Kun lapsi kieltäytyy syömästä

Esikoinen 1.7v ja on kieltäytynyrt syömästä ruokaa jo 5 pvää. Jugurttia ja viiliä saan menemään jonkin verran mutta ruoka ja puuro on ihan tuhoontuomittu ajatus. Onkohan tämä joku ikään liittyvä juttu vai mikä?
 
Meillä ei noin kauaa oon syömättömyys kestänyt mutta välillä on päiviä jolloin ei kelpaa mikään kunnon ruoka. Aluks tein niin että annoin sitten jogurttia tms mutta nyt olen tehnyt niin että jos ei syö,niin on sit kokonaan ilman,lasista saa vettä taikka maitoa mut ei mitään muuta ennen seuraavaa ateriaa. Yleensä on sit seuraavalla ruualla jo syönytkin mutta jos ei, niin sit on taas ilman. Jos lapsi ei ole kipee,eikä ole mitään sairautta joka vaatis säännöllistä syömistä,niin ihan huoletta pitäisin päivän ilman ruokaa jos ei kerta syö kun tarjotaan. Ei se lapsi itseensä nälkään tapa. Sit jos ei vieläkään ala maistumaan niin voisin jo huolestua.
 
Ei meilläkään noin kauaa olla oltu syömättä, mutta ei kannata tehdä kauheaa numeroa lapsen syömisistä tai syömättä jättämisistä. Tietysti jossain vaiheessa pitää jo huolestua jos ei mitään syö. Minä joustan aamupalassa, välipaloissa ja joskus myös iltapaloissa enemmän -eli voi itse päättää jotakin, jos ei esim. puuro maistu millään, niin sitten saa jugurttia tai muroja kyllä. Mutta ruuaksi tarjotaan sitä mitä sattuu olemaan, ja lapsi saa päättää syökö sitä vai ei. Jos syö koko lautasellisen, voi saada jälkiruuaksi vaikka hedelmää tai jugurttia. Mutta ei muuten. Ja jos ei syö ja sitten on kamalan nälkäinen ennen ruokaa, annan vaikka näkkileivän palan tai jotain mikä vähän pitää nälkää, muttei ole mikään herkku.

Voisiko olla lapsella vaikka kulmahammas puhkeamassa?
 

Yhteistyössä