Kun kouluikäisellä lapsellasi on yövieras...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yöppö

Vieras
niin järjestätkö "ohjelmaa" vai annatko lasten itse keksiä tekemisensä? Minä olen aina tottunut siihen, että kaveri tulee yöksi, käyvät saunassa tms., katsovat leffaa ja syövät jotain herkkua. Joskus paistan lettuja tms. Muutama 10v. tytön kaveri on kuitenkin sellainen, että kärttää tekemistä ja on ns. iholla koko ajan. Minusta on outoa, jos tuon ikäiset eivät keskenään keksi mitään. Omani siis keksisi, mutta joillekin se ei riitä. Onko tämä yleistäkin vai onko meidän likalle vain sattunut ne mielikuvituksettomat kaverit....??!!

ei meilläkään mitään erityistä ohjelmaa keksitä kun yökyläilijöitä käy, just jotain leffaa ja herkkuja ja itsekseen tuolla pihalla käyvät. Mutta on tunnistan kyllä tuon lapsityypin. joillekkin ei vaan mikään riitä mitälie sitten kotonaan touhuavat

Voi sitten vain todeta lapselle että meillä on tällaista tylsää ja minä teen tässä omia hommiasi ja jos sinulla ei ole mitään tekemistä voitte aina vaikka lukea yhdessä läksyjä.

Meillä huomaa aika hyvin jaon lapsen kavereissa: toisten kavereiden kanssa leikit sujuvat ilman aikuista, toiset kaverit kiehnaavat meidän aikuisten kyljessä. Parin tällaisen kiehnääjän kotioloista tiedän sen, että periaatteessa hyvät ja rakastavat vanhemmat, mutta kamalan kiireisiä - ja aina kyllä lastaan jaloista pois työntämässä, jos vain on mahdollista (esim. meille yökyläilemään tai muuten notkumaan). Eli aikuisen läsnäolon ikävä heillä.

Meillä kyllä ovat aina keksineet tekemistä. Mutta yksi mielikuvitukseton lapsi on toki täälläkin vieraillut. Laittelin ruokaa ja siinä sitten neiti kiehnäsi vieressä ja kyseli tekemistä. Ei uskaltanut mennä asuntovaunuunkaan nukkumaan, toisin kuin muut menivät kiljuen. Totesin vaan, että teidän pitää itse keksiä tekemisenne ja ehdotin leipomista. Siitähän tämä neiti innostui. Ei ollut koskaan saanut leipoa itsekseen eikä varsinkaan kaverin kanssa. Siinäpä meni ilta mukavasti kun tytöt kahdestaan pyöräyttivät pullataikinan, leipoivat ne pulliksi ja siivosivat jälkensä. :) Sen jälkeen tyttö on tullut aina kysellen saako leipoa. ;) Ja mullehan se sopii, ei itse tarvitse ja pullaa/piirakoita on aina pakkasessa vieraita varten. Yhdeksänvuotiaita olivat tytöt silloin, nyt ovat neljätoista vuotiaita ja leipovat ja laittavat ruokaa edelleen. Vinkkejä keittiöön toki olen antanut heidän niitä tarvitessaan, mutta vieressä en ole vahtinut kuin aluksi uunin kanssa. Oppivat hyvin lukemaan ohjeita ja säveltämään niistä itse mieleisiään. :) Keksi siis joku vastaava tekeminen, jossa tytöt saavat kahdestaan olla "isoja" ja kokeilla. Saatat yllättyä positiivisesti. :)

Yhteistyössä