kun koiralle ei mikään maailman liikunta riitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villi koira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

villi koira

Vieras
esimerkki VAIN tältä päivältä:
aamulla 30 min lenkki, töiden jälkeen pikapissatus, kotihommien hoitoa ja sitten koirat autoon ja metsään. 2h metsässä vapaana ja irti. (koiria siis 2, juoksuttavat tehokkaasti toisensa kun ovat irti.) kotiin, kauppareissu ja koirien kanssa "älyharjoituksia" eli piilottelin herkkuja pitkin kämppää ja vuorotellen etsivät. 20min iltapissatus ja toi toinen on aivan kierroksilla. kokoajan toisen poskessa kiinni, matot rullalla ja kauhee meininki.

ylikunnostakaan tuskin on kyse, kun ei meillä joka päivä olla näin "tehokkaita" mutta minimissään koirat ovat ulkona hihnassa/vapaana sen 2-3h päivässä.
välillä lönkyttelylenkkejä, välillä irtioloa ja kunnon "revittelyä". loppukesästä oltiin sairaana koko kööri ja sillon koirien ulkoilutukset oli tasan ne pakkotarpeet pikana kulman takana n.4krt / päivässä.

ihan sama paljonko on ollu liikuntaa ja mikä on meininki, niin toi toinen on kokoajan levoton ja villi. kyseessä 2v narttu. leikkauttaminen edessä talvella, josko rauhoittuis edes vähän...
meidän uros on tollanen lunki tyyppi joka vaan makaa kun sisällä ollaan, mut toi narttu...

onko muilla tällaisia "adhd"-tapauksia??!!

Oon kuullut väitteen, että energistä koiraa ei saa päästää liian hyvään kuntoon, koska silloin se jaksaa riehua enemmän. Paskapuhetta, väitän mä, koska liikunnan edut kyllä hakkaavat mahdollisen ylienergisyyden haitat. Sinuna lisäisin vielä aivojumpan osuutta vaikka verijälkeä tekemällä. Ootko laittanut nameja purkkeihin, jotka pakkaat toisiin purkkeihin ja vielä vaikka pahvilaatikkoon? Niiden parissa koira ährää pitkään.

[QUOTE="palma";22384576]Oon kuullut väitteen, että energistä koiraa ei saa päästää liian hyvään kuntoon, koska silloin se jaksaa riehua enemmän. Paskapuhetta, väitän mä, koska liikunnan edut kyllä hakkaavat mahdollisen ylienergisyyden haitat. Sinuna lisäisin vielä aivojumpan osuutta vaikka verijälkeä tekemällä. Ootko laittanut nameja purkkeihin, jotka pakkaat toisiin purkkeihin ja vielä vaikka pahvilaatikkoon? Niiden parissa koira ährää pitkään.[/QUOTE]

jep. maitotölkkejä oon käyttäny, vessapaperi- ja talouspaperirullia, verijälkee koira ei viime talvena kertakaikkiaan tajunnu.... monta kertaa koitettiin... "kotiagilitya" oon kokeillu omatekoisilla esteillä, hulavannetta ja esteitä, ylityksiä ja alituksia, niistä tykkää, mut toi toinen taas ei syty niille yhtään.. :D ruoka ollaan fiksattu kasvattajan kanssa kuntoon ja paskan määrä on pienentyny huomattavasti ja tyttö on keränny massaa nyt ihan hyvin.
jos en järjestä sille kokoajan jotain, niin meiltä menee sohvakalustot silmänräpäyksessä kun turhautuu heti... eroahdistusta ei ole, mutta kun tulee tylsää niin jotain on kehitettävä... huh.
on se huomattavasti rauhoittunut pentuajoista, mutta ei siltikään ole kotona rauhassa. saattaa maata pitkin pituuttaan lattialla ja kun joku meistä liikahtaa tai menee vessaan tms niin koira on kärppänä kärkkymässä et mitänytmitänytmihinmennäänmennäänköjonnekinmitämitämitääääääähhh??!!! tosi rasittavaa välillä... ja samanlailla kasvatettu kun toi toinenkin, tosin niillä oli jo pentuna valtava luonne-ero... dominoiva ämmä ja lunki äijä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;22384581:
Mä juoksutin tänään auton edessä 13km ja sen jälkeen oltiin tottistreeneissä tunti. Ei pahemmin ny riehu kotosalla.

ei mulla oo tollaseen mahdollisuutta, eikä oikein haluakaan... siis tohon autojuttuun...

Mikä rotu on kyseessä? Nimittäin jos kyseessä metsästyskoira, ne vaan on tosi energisiä. Itse sitä mieltä, että koira kannattaa hommata käyttötarkotuksen mukaan, ei ulkonäön! En tietty väitä että sinun tapauksessasi siinä vika, mutta on vaan valitettavasti melko yleistä. Sitten ihmetellään missä vika kun koira tuhoaa paikat. Ja tuohon autolla ulkoilutukseen, että hullujen hommaa. Itse en koskaan koiriani autolla juoksuttaisi!!

[QUOTE="vieras";22384653]Mikä rotu on kyseessä? Nimittäin jos kyseessä metsästyskoira, ne vaan on tosi energisiä. Itse sitä mieltä, että koira kannattaa hommata käyttötarkotuksen mukaan, ei ulkonäön! En tietty väitä että sinun tapauksessasi siinä vika, mutta on vaan valitettavasti melko yleistä. Sitten ihmetellään missä vika kun koira tuhoaa paikat. Ja tuohon autolla ulkoilutukseen, että hullujen hommaa. Itse en koskaan koiriani autolla juoksuttaisi!![/QUOTE]

Tällähetkellä tilanne on vain sellainen, että on pakko juoksuttaa auton edessä. Kesällä vielä päästiin täällä jalan metsäteitä talsimaan, nyt ei onnistu. Ja itseasiassa koiramme juoksee mielellään auton edessä. Parempi tuo, kuin se ettei aktiivinen koiramme saisi liikuntaa ollenkaan. Koira on vahva, kiiltävä karvainen ja ikätovereitaan (saman rodun edustajia) lihaksikkaampi. Tootista otan lähes joka päivä, joten koira on hallinnassa.

Koiralla on kamala kiire autoon. Metsätiellä se heti juoksee auton eteen.. n. 20m päähän ja odottelee kysyvän näköisenä, että milloin lähdetään. Kun auto käynnistyy, koira lähtee juoksemaan suunnatonta vauhtia, hyvä kun huonolla tiellä (metsätie) perässä pysyn.
Kun pahin vimma on tyynnytetty, koira pudottaa raville (välillä menee senkin jälkeen laukalla). Pysähdyn hyvissä ajoin, jos koira jää tarpeille tai hyppää ojan toiselle puolelle metsänreunaa haistelemaan.. sitten taas mahdoton dravi päälle ja tuhatta ja sataa eteenpäin.

Uskon tuntevani koirien signaaleja aikapaljon ja omastani nään, että se nauttii suunnattomasti tuosta hyvin vauhdikkaasta 13km lenkistä. Näin sillä on enemmän jopa draivia kuin jalan lenkkeillessä ja koiran ollessa irti.