Kun koira tarttuu käteen, lapsiperhe. KOIRAIHMISET HOI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksvaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksvaan"

Vieras
Ei ole ikinä ollut aggressiivinen lapsia kohtaan, tämä tapahtu jo aikuisen miehen kans.
Komensi koiraa, koira totteli vaan osittain. Komensi uudestaan, jolloin koira alkoi murisemaan. Komensi edelleen, jolloin murina vaan jatkui. Siinä vaiheessa mies ottaa koiraa niskasta kiinni ohjatakseen koiran sinne minne sillä piti mennä jolloin koira puraisee miestä käteen.
Ja tää nuori mies on siis perheessä asuva, tykkää koirasta mutta ei ole johdonmukainen eikä osallistu koiran hoitoon sen kummemmin.

Mitä ootte mieltä koiran käytöksestä, miksi käyttäytyi noin? Normaalia? Pystyisittekö luottamaan koiraan LAPSIperheessä tuollaisen tapauksen jälkeen? Oliko koiran luonteesta kiinni vai olisiko voinut tapahtua minkä tahansa koiran kanssa? Onko pureminen aina paha ja peruuttamaton juttu, kerrasta poikki? Voisiko toistaa saman myös pienen lapsen kanssa mielestänne?
Miten tuolla miehellä olisi pitäny toimia tuossa tilanteessa?

Omasta mielestä tuossa oli vaan kyse johtajuusongelmasta, eli koira katsoi oikeudekseen tehdä noin koska piti itseään ylempiarvoisena kuin tämä ihminen. Eli enemmän oli vikaa ihmisessä kuin koirassa.
Mutta haluaisin teidän vastauksia.

Kuulostaisi johtajuusongelmasta, eli ei ole kunnolla ja johdonmukaisesti koulutettu. Kaikki rodut ja koirat eivät hyväksy johtajakseen kuin pari ihmistä, jotka lähimpiä. Silti näilläkin koirilla pitäisi olla käytöstavat.

[QUOTE="yksvaan";27960540]Omasta mielestä tuossa oli vaan kyse johtajuusongelmasta, eli koira katsoi oikeudekseen tehdä noin koska piti itseään ylempiarvoisena kuin tämä ihminen. Eli enemmän oli vikaa ihmisessä kuin koirassa.
Mutta haluaisin teidän vastauksia.[/QUOTE]

Minun mielestäni tuo kertoo jotain myös koiran luonteesta. Jos se ei kunnioita aikuista miestäkään, niin ei varmasti lapsiakaan. Ellei sitä kouluteta kunnolla.

Toiset koirat vain ovat tuollaisia, jotka haluavat nousta ihmisten, etenkin lasten yläpuolelle. Sitten taas on niitä jotka ovat pehmeitä eivätkä koe sitä tarpeelliseksi, vaan ovat mielellään mielisteleviä lauman pohjimmaisia.

En luottaisi tuollaiseen koiraan. Siis ettekö se kävisi kiinni lapseen.

[QUOTE="yksvaan";27960540]Ei ole ikinä ollut aggressiivinen lapsia kohtaan, tämä tapahtu jo aikuisen miehen kans.
Komensi koiraa, koira totteli vaan osittain. Komensi uudestaan, jolloin koira alkoi murisemaan. Komensi edelleen, jolloin murina vaan jatkui. Siinä vaiheessa mies ottaa koiraa niskasta kiinni ohjatakseen koiran sinne minne sillä piti mennä jolloin koira puraisee miestä käteen.
Ja tää nuori mies on siis perheessä asuva, tykkää koirasta mutta ei ole johdonmukainen eikä osallistu koiran hoitoon sen kummemmin.

Mitä ootte mieltä koiran käytöksestä, miksi käyttäytyi noin? Normaalia? Pystyisittekö luottamaan koiraan LAPSIperheessä tuollaisen tapauksen jälkeen? Oliko koiran luonteesta kiinni vai olisiko voinut tapahtua minkä tahansa koiran kanssa? Onko pureminen aina paha ja peruuttamaton juttu, kerrasta poikki? Voisiko toistaa saman myös pienen lapsen kanssa mielestänne?
Miten tuolla miehellä olisi pitäny toimia tuossa tilanteessa?

Omasta mielestä tuossa oli vaan kyse johtajuusongelmasta, eli koira katsoi oikeudekseen tehdä noin koska piti itseään ylempiarvoisena kuin tämä ihminen. Eli enemmän oli vikaa ihmisessä kuin koirassa.
Mutta haluaisin teidän vastauksia.[/QUOTE]

99% tälläisistä tapauksista perimmäinen vika on sielä kaksijalkaisessa päässä, ei koirassa.

• Tykkää
Reactions: Oubou
Vika kaksijalkaisessa. Opettaisin hänelle kuinka koiran kanssa täytyy toimia. Minusta on todella julmaa pistää koiria hengiltä sen takia, että ihmiset eivät ole johdomukaisia ja osaa tai välitä toimia koiran kanssa oikein. Kaikkien perheeseen kuuluvien tulee perehtyä asiaan ja toimia samassa linjassa koiraa ohjatessa.

Kuvitteliko tuo mies rauhoittavasa koiran komentamalla kuin kiukuttelevan pikkulapsen? Tietysti koira puolustautuu, kun kokee tilanteen uhkaavaksi. Koiran kanssa tekemisissä olevien täytyy ymmärtää koiraa ja sille luontaisia toimintatapoja. Siten ohjaaminenkin onnistuu.

koiraa ei ole koulutettu kunnolla! Meillä koira on ihan alimmaisena johtajuus luokassa niinkuin kuuluukin. Tottelee jopa 4-vuotiasta tyttöämmekin.

yleensä vika ei ole koirassa vaan kaksijalkaisissa johtajissa jotka ei ole kouluttanu koiraa kunnolla

Kyllä siinä on oppimisen paikka MOLEMMILLA, tai siis kaikilla. Jos kyseessä ei ollut koiran omistaja, niin omistajien pitää kyllä pitää huoli ettei kukaan sellainen koiraan käy käsiksi. Piste.

Koira sen sijaan olisi pitänyt siedättää komentoihin muilta ihmisiltä jo aiemmin. Piste.

Eli tiltanteessahan on jo virheet tapahtunu niin miten tulevaisiuus :
Uusiiko koira helposti tekonsa, onko nyt *päässyt puremisen makuun* ? Ja onko tuo tosiaan se vimeinen virhe, minkä jälkeen ei voi enää tilannetta korjata?
JA miten tuollaisessa tilanteessa kuuluisi toimia? Miten sen jälkeen?
Ja koira kyllä antaa kaikkien lasten ym käsitellä tosi hyvin, kaikki aikuisetkin ketkä käsittelevät koiraa kun koiraa pitääkin pärjäävät koiran kanssa hyvin.

Virheitä on tehty nyt joka puolelta,MUTTA minä en missään nimessä uskaltaisi pitää koiraa joka on purrut ihan sama missätilanteessa niin lasteni lähellä.minä siis etsisin koiralle osaavan kodin jossa ei ole lapsia!

Vastasit itse kysymyskeesi. "Ja koira kyllä antaa kaikkien lasten ym käsitellä tosi hyvin, kaikki aikuisetkin ketkä käsittelevät koiraa kun koiraa pitääkin pärjäävät koiran kanssa hyvin." Ongelma on siis vain se, että tämä kyseinen henkilö ei toiminut oikein ja aiheuttio koirassa epätoivotun reaktion. Koira käyttäytyy lajilleen luonnollisella tavalla, eikä ole sen vika, jos joku ihminen ei rooliaan osaa. Ongelma on todennäköisimmin korjattavissa ihan sillä, että tämä purruksi tullut mies perehtyy koirien käsittelyyn ja opettelee toimimaan koiran kanssa.

99% tälläisistä tapauksista perimmäinen vika on sielä kaksijalkaisessa päässä, ei koirassa.

juu,mutta sallin kuitenkin sanoa että itselläni on ollut parisen kymmentä koiraa, erirotuisia, ja useampi rotunsa edustaja.

ja rotukohtaisia eroja löytyy sekä rodun sisällä persoonaalisuus eroja.

mutta kärjistäen esimerkiksi pikku koirissa kiinanpalatsikoira on sellainen yhden ihmisen koira/korkeitnaan kahden, se voi sietää perheen lapset mutta ei välttämättä tottele heitä. ja vieraan ihmisen on ihan turha tulla käskemään.

sitten on vaikka kääpiövillakoira, räksyttäjä,mutta yleensä harmiton sellainen.
tässäkin rodussa oli meillä yksi poikkeus,se totteli täydellisesti minua,mutta ei ketään muuta!

joka ikinen on ollut oma yksilönsä,oma persoona.

ja mä sanoisin tuohon aloittajan kertomukseen että tuollainen koria pois lapsi perheestä! ellei lapset ole jo kouluikäisiä, tai koira hyvin pieni!

se tulee käymään kiinni isolla todennäköisyydellä muksuunkin

Mun mielestä tilanteen voi vielä korjata. Tosin siihen menee aikaa ja sen ajan kuluessa pitää olla vieläkin erityisemmin tarkkana. Eli opettaa muita ihmisiä (kaikkia) komentamaan koiraa oikein ja palkitsemalla hyvää käytöstä sitten totuttaa koira niihin komentoihin muilta. Toistoja toistoja toistoja, eikä missään tilanteessa selitellä itselle että "tää oli nyt tämmönen tilanne , se ei varmaan huomannut" jne. Koiran pitää totella ärisemättä kun on lapsia perheessä. SILTI koiraa ei saa kukaan satuttaa, ei aikuiset eikä lapset. Mun mielestä sellaiset jotka antaa lasten "retuuttaa" esim koiraa, leikkivät tulella, koska jonain kertana koiraan vaan yksinkertaisesti voi sattua niin että "irrottaa" retuuttajan itsestään. Vastuu aina aikuisilla, lastenkin opettamisesta.

Tilanteessa jossa koira ei tottele jotakin joka ei ole hänen omistajansa, niin ensinnä omistajien pitää olla hereillä tilanteessa. Jos eivät ole paikalla, niin koskaan ei koiraa saa uhata, siis edes näennäisesti, vaan pikemminkin perääntyy jos ei tunne koiraa ja en käyttäytymistä (kuten tässä).

Sataprosenttisesti varmaan koiraa ei olekaan, koska on niin paljon poikkeustilanteita joita ei voi harjoitella, siksi vastuu on omistajilla välttää tälläisiä. Myös koiran perusluonne - hyökkääkö vai perääntyykö yllättävässä tilanteessa - on ratkaiseva yleensäkin koirarodun ja yksilön valinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;27960678:
juu,mutta sallin kuitenkin sanoa että itselläni on ollut parisen kymmentä koiraa, erirotuisia, ja useampi rotunsa edustaja.

mutta kärjistäen esimerkiksi pikku koirissa kiinanpalatsikoira on sellainen yhden ihmisen koira/korkeitnaan kahden, se voi sietää perheen lapset mutta ei välttämättä tottele heitä. ja vieraan ihmisen on ihan turha tulla käskemään.

tässäkin rodussa oli meillä yksi poikkeus,se totteli täydellisesti minua,mutta ei ketään muuta!

ja mä sanoisin tuohon aloittajan kertomukseen että tuollainen koria pois lapsi perheestä! ellei lapset ole jo kouluikäisiä, tai koira hyvin pieni!

Mä sanon vaan äkkiä tähän, että omien kokemusteni kautta kääpiövillakoira on kaikkea muuta kuin harmiton räksyttäjä : tuttavani kahden kv koiran kokemuksella siis sanon tämän :)

niin ja hyvä esimerkki on yksi saksan paimen koira, koulutin sitä vuoden,mutta sitten lähdin opiskelemaan ja jätin sen vanhemmilleni, jotka ruokki koiran ja ulkoilutti ei muuta.

koria sairastui,borrelioosiin, oli aika kipeä jaloistaan, tuli siis minun luo toipumaan. sen yli konttasi jopa kylässä ollut pikkuinen, koira ei reagoinut siihen mitenkään, katsoi vaan kärsivän näköisenä(tottakai napero otettiin pois) samaten villakoiran pennut pomppi tämän koiran päällä, koria ei reagointu siihen. vaikka oli kipeä.

sitten se kiinanpalatsikoira, se olis käyny kiinni jos joku vieras ois koittanut edes silittää ja sitä sentään koulutettiin todenteolla.

[QUOTE="vieras";27960700]Mä sanon vaan äkkiä tähän, että omien kokemusteni kautta kääpiövillakoira on kaikkea muuta kuin harmiton räksyttäjä : tuttavani kahden kv koiran kokemuksella siis sanon tämän :)[/QUOTE]

joo mä oon kasvattanut villakoiria.. eli kun aikuiset+pennut laskee yhteen niin kokemusta on n. 25:stä villakoirasta,joista yksi oli arvaamaton,mutta totteli kuitenkin minua,niin oli hallinnassa koko ajan.

että eh oikein kahdesta :)

[QUOTE="vieras";27960589]koiraa ei ole koulutettu kunnolla! Meillä koira on ihan alimmaisena johtajuus luokassa niinkuin kuuluukin. Tottelee jopa 4-vuotiasta tyttöämmekin.

yleensä vika ei ole koirassa vaan kaksijalkaisissa johtajissa jotka ei ole kouluttanu koiraa kunnolla[/QUOTE]

Meillä kans nuorimmainen ihan pienenä jo oli se joka "antoi" koiralle ruuan, siis laski kupin lattialle ja sanoi "saat mennä" jolloin koira oppi heti ketkä on pomoja :) Yksinkertaisia asioita, joihin ei meinaa kiinnittää huomiota silloin kun koira on lutunen pentu, mutta juuri silloin se perusta luodaan kaikelle.

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;27960701:
niin ja hyvä esimerkki on yksi saksan paimen koira, koulutin sitä vuoden,mutta sitten lähdin opiskelemaan ja jätin sen vanhemmilleni, jotka ruokki koiran ja ulkoilutti ei muuta.

koria sairastui,borrelioosiin, oli aika kipeä jaloistaan, tuli siis minun luo toipumaan. sen yli konttasi jopa kylässä ollut pikkuinen, koira ei reagoinut siihen mitenkään, katsoi vaan kärsivän näköisenä(tottakai napero otettiin pois) samaten villakoiran pennut pomppi tämän koiran päällä, koria ei reagointu siihen. vaikka oli kipeä.

sitten se kiinanpalatsikoira, se olis käyny kiinni jos joku vieras ois koittanut edes silittää ja sitä sentään koulutettiin todenteolla.

Aika edesvastuutonta jättää koira sellaiseen tylsyyteen...

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;27960706:
joo mä oon kasvattanut villakoiria.. eli kun aikuiset+pennut laskee yhteen niin kokemusta on n. 25:stä villakoirasta,joista yksi oli arvaamaton,mutta totteli kuitenkin minua,niin oli hallinnassa koko ajan.

että eh oikein kahdesta :)

Oikein, kahdesta ja kumpikin oli kyllä juuri mainitsemiani hankalia tapauksia. Tekeekön sinun koiranomistajuutesi jostakin rodusta tietynlaisen enempi kuin minun kokemukseni? Minun mielestäni mitään rodusta ei pidä mennä sanomaan millään kokemuksella pelkkää yhtä....

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;27960701:

Tuo on niin kasvatuksesta kiinni. Omat kokemukseni kiinanpalatsikoirista on kaikkea muuta. Koskaan en ole äkäistä pekeä tavannut (tosin koiranäyttelyissä sellaisia ei varmaan löydäkään :D ). Porukoitten peke on niin mielettömän ihmisrakas ettei tosikaan, on kaikkien kaveri, käyttäytyy kuin joku hellyydenkipeä spanieli :heart:

Mutta kaikista roduista varmasti löytyy niitä hyviä ja vähemmän hyviä yksilöitä. Helpostihan tuollaisesta kääpiöstä (oli sitten villis tai peke) saa lellimällä äkäiseksi ja purevaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja eläintenhoitaja;27960678:

Kui vanha sä olet, et on ehtiny olla noin monta koiraa? Jos koira elää vaikka keskim. 10 v. En edes usko neuvoihisi.

[QUOTE="vieras";27960589]koiraa ei ole koulutettu kunnolla! Meillä koira on ihan alimmaisena johtajuus luokassa niinkuin kuuluukin. Tottelee jopa 4-vuotiasta tyttöämmekin.

yleensä vika ei ole koirassa vaan kaksijalkaisissa johtajissa jotka ei ole kouluttanu koiraa kunnolla[/QUOTE]

Meillä koirat eivät tottele 5 ja 3 vuotiaita, pitävät niitä ennemminkin pentuina, joiden puuhat vaan täytyy sietää.

Miten olette onnistuneet nostamaan lapsen pentuasemasta (vrt. johtavan pariskunnan pennut susilaumassa) koiran yläpuolelle? Itseä hieman huolettaa, että meillä tämä ei ole onnistunut.

Oletko varma ettei kyseinen mies ole esimerkiksi potkassut koiraa joskus aikaisemmin, tai muuten käyttäytynyt väkivaltaisesti koiraa kohtaan? Voi olla että koira ehkä pelkää miestä eikä koira pidä häntä auktoriteettinä vaan vältettävänä epämiellyttävänä henkilönä vaan. Koiralle huutaminen on turhaa, koira vaan ahdistuu ja pelästyy, pelästynyt koira saattaa käydä kiinni itseään puolustaakseen. Ihmettelen minkä takia mies joka ei vissiin edes ole koiran omistaja (?) on käynyt koiraan käsiksi en jälkeen kun koira on alkanut murisemaan? Onko hän _TYHMÄ_?

Oma koirani tottelee minua parhaiten, on kyllä todella tottelevainen ja tottelee muitakin perheeseen kuuluvia. Koira ei vanhetessaan todellakaan pidä siitä että joku esim. tuuppaa pois sohvalta ja saattaa murahtaa.. Ei ole ikinä purrut ketään, yleensä vain poistuu tilanteesta. Olen sanonut että koiraan ei pidä käydä käsiksi vaan käskyä antamalla tottelee mutta nämä idiootit silti saattavat tuupata koiran pois sohvalta "menen nyt jonnekki muualle siitä!", koira saattaa murahtaa ja nämä idiootit ajattelevat että kohta se hyökkää. Miksi ei voi vain sanoa että "Musti, alas." ?

Tiedän perheen jossa oli koira joka saattoi hädissään pissata lattialle, esim. kun isäntä käveli uhkaavasti koiraa kohti, koira alistui mutta isäntä jatkoi tätä uhkaavaa lähestymistä kin hänen mielestään se oli "hauskaa nähdä kun koira pelkää", koira pissaa pissaa alleen, isäntä suuttuu ja huutaa koiralle, koira lorottaa uudestaan, isäntä käy käsiksi koiraan, koira lorottaa, isäntä vie koiran ylos tai häkkiin ym. ja jättää pelokkaan koiran sinne. Sitten se siellä saattaa ulostaa ja pissata paikan täyteen. Sääliksi kävi, onneksi heillä ei ole tätä koiraa enää..

Pitäisi miehelle opettaa käytöstapoja.

Yhteistyössä