kun koira ei vaan totu toisiin koiriin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
meillä 1½v narttu joka on ihan vaavasta asti tottunut mun vanhempien ja siskon koiriin ja sit rokotusten jälkeen törmäilty lenkeillä vieraisiin koiriin, ollaan käyty kasvattajan luona jossa on nähnyt saman rodun edustajia, näkee meidän kavereiden koiria jne.
kaikki siltäosin okei, et meidän koiran kanssa ei kyse ole siitä, että se kävis päälle tai olis aggressiivinen, se vaan haluaa vaikka läpi harmaan kiven mennä riekkumaan muiden kanssa. vapaana ei ole ongelmaa, mutta lenkillä on. olis niin tosi kiva käydä lenkillä kavereiden kanssa joilla on koiria, niin että molemmilla olis koirat mukana. mutta ei. meidän koira vaan RIEHUU ja repii, vetää ja hukkaa korvansa kun paikalla on toinenkin koira. kädet kipeenä sitten pitelet sitä. ihmisiin yms vastaantulijoihin se suhtautuu tyynen viileesti, mutta ne koirat.... niin kauan kulkee lenkillä nätisti löysässä narussa käskyjä totellen kunnes tulee toinen koira vastaan.
ollaan mun kavereiden kanssa tehty paljon ns-ohitusharjoituksia, koska niitä en voi antaa ton ryysiä vieraiden koirien päälle, mutta ei vaikutusta. se riehuu ja sekoo päästään vaikk mitä tekis. olen tehnyt niin, että en itse ala riuhtomaan kun tulee koira vastaan, vaan otan kontaktin koiraan ja pidän löysän hihnan ja tarjoan herkkuja ohitustilanteessa, mutta herkut ja kehut on siinä vaiheessa yhdentekeviä.

mitä mä teen??!!!

lisään vielä, että meille olis tulossa kokeiluun kesällä mun kaverin koira josta joutuu luopumaan, voisko sen koiran avulla tottua ohitustilanteisiin....? kun näkee mallia?

kiitos, pitääkin mennä googlettaa toi vilander :)

mitä nöppäri tarkoitat? pakkoa on pelissä aina silloin kun ohitetaan vieras koira, koska en ota sitä riskiä, että ohittaisin ne löysällä narulla.. mutta en riuhdokaan, vaan pidän sen narun napakkana. ei auta. eka koira mun 14vuotisen koirataipaleeni aikana jota mä en saa tolta osin kuriin / rauhoittumaan!! :(

No jos sanon, että vastus lisää viettivirettä. Eli jos hihna on tiukalla, annat sillä koiralle oman tukesi ko tekemiseen, osaatko antaa taluttimella pakotteita, miten annat koiralle pakotteen tuossa tilanteessa??

Mulla on aiemmat koirat olleet ihan erimoisia kuin tämä nykyinen. Peetsalla käytiin testattavana ja siellä selvisi, että kysessä on ns. kova koira, jolla keskiverto puolustushalu ja hemmetin iso ego. Rähinä ja vetäminen hihnassa johtuu siitä, että musti haluaa puolustaa mua, se luulee olevansa meistä se bossimpi. Kun hihna kiristyy, se luulee, että minä pelkään ja aloittaa möyhyämisen. Vihainen tämä ei ole, leikki sitä kiinnostaa enemmän. Eli omani tunnistin ap:n kuvauksesta.

Toinen viikko on nyt menossa, saa nähä, mitä tästä vielä seuraa. Reaktiot on tähän mennessä olleet odotettuja, toivottavasti sitä ovat tuloksetkin

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
No jos sanon, että vastus lisää viettivirettä. Eli jos hihna on tiukalla, annat sillä koiralle oman tukesi ko tekemiseen, osaatko antaa taluttimella pakotteita, miten annat koiralle pakotteen tuossa tilanteessa??

oon koittanu välttää fyysisiä pakotteita, suosin tiukkaa eitä, mutta se ei auta läheskään aina koska kuulo lähtee. mä en voi antaa hihnan olla löysänä, koska sitten se ryysää väkisin koiran luo eikä tule herkuilla eikä käskyillä pois.
kuten sanoin, en riuhdo hihnaa, vaan pidän sen napakkana, ja otteessani.. en nyt osaa selittää. pyrin tekemään ohitustilanteista mahdollisimman nopeita ja "eleettömiä".. ymmärsiköhän tästä nyt mitään... :)

Oletko kokeillut kuonopantaa, joka helpottaa koiran hallitsemista noissa tilanteissa?

Mun koira oli tuossa iässä samanlainen, koirakohtaamiset ihan täyttä tuskaa. Koira veti itsensä järjettömille ylikierroksille, ja silloin ei tosiaan auttanut namit, pakotteet eikä perkeleiden karjuminen kitapurjeet lepattaen. Omia hermoja säästääkseni aloin kiertämään muut koirakot, joko vaihtamalla täysin suuntaa tai ohittamalla hyvän matkan päästä.

Nykyään ohitukset sujuvat, koira on aikuistunut ja lapsellinen innokkuus jäänyt vähemmälle. Edelleen mieluiten vältän lähiohituksia, mutta muiden koirakoiden ohitus esim. toiselta puolelta tietä sujuu mallikkaasti.

Ja Vildanderin neuvojen kanssa suosittelen käyttämään myös maalaisjärkeä. Kaikki ei käy kaikille.

Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat. Pakotteet ei myöskään suoraltakädeltä tarkoita riuhtomista.
Teille vois toimia ns hyvänolon harjoitukset, jotka kyllä toimivat sitten missätilanteessa tahansa.

Aika paljon olen huomannut olevan niitäkin, jotka syöksyvät suorittamaan Vilanderin metodeja testauttamatta koiraa ensin. Siinä on tosiaan mokan mahdollisuus, juuri siksi, että osa koirista toimii eri tavoin kuin se "suurin osa", jolle yleisohjeet on annettu. Mullekin viilattiin ohjelmaa vähän koiranmukaisemmaksi. Lisäksi nettiohjeet on joskus helppo ymmärtää väärinkin, siksi varmistus on paikallaan, ettei tule enemmän hallaa kuin hyötyä.

Yhteistyössä