kun kerran tupakointikin kielletään baareissa

  • Viestiketjun aloittaja Taare
  • Ensimmäinen viesti
Taare
jos jotain oikeasti hyvää halutaan tehdä tälle kansalle niin miksi ei sitten samantien kielletä alkoholin tarjoileminen baareissa? useat ihmiset menevät baariin nauttimaan alkoholijuomia joista sitten tulee humalaan ja harkintakyky saattaa joillakin pettää. seurauksena tästä on perheväkivaltaa, avioeroja, salaisia suhteita jne.. harvemmin se aviopuoliso/seurustelukumppani hairahtuu samalla tavalla tupakalle lähtiessä kuin jos lähtee baariin nauttimaan oluen jos toisen.
 
Ihan samaa minäkin olen joskus miettinyt! Paljon suuremmat haitathan alkoholi aiheuttaa, ja nopeammin:/ Mutta kun tuntuu, että alkoholin aiheuttamat ongelmat on jotenkin tabu, niistä ei suomessa puhuta.. Siis en ole mikään tiukkapipo, mutta tasavertaisuuden nimissä niistä alkoholin aiheuttamista ongelmistakin voitaisiin puhua :whistle:
 
Onhan tuossakin tietysti perää, mutta toisaalta se tupakka vaikuttaa myös suoraan kanssaihmisiin, heihin jotka eivät tupakoi, mutta alkoholi ei vaikuta (muuta kuin välillisesti, sitä en kiellä) kuin siihen ihmiseen,joka sen alkoholin kurkkuunsa kaataa. Jospa tässä kuitenkin olisi siitä seikasta kyse.
 
Me oltiin syömässä isolla porukalla ja mä jouduin lähtemään 2 h päästä kun silmiä kutitti ja ne vuoti kun siinä vähän matkan päässä sai polttaa. Ei kaikki käy vaan juomassa ravintoloissa vaan myös syömässä käydään ja onneksi se alkaa mullekkin olemaan helpompaa.
 
Ja miten ollaan aikaamme jälessä! Tupakka-askeissahan on ollut ne varoitustarrat jo pitkään ja vasta nyt ne tulee viinapulloihin!! :eek: Aatelkaa,et ei olla ollenkaan tiedetty miten vaarallista se viinas on.
 
Joo, tässähän on nyt vaan kyse siitä että tupakoimattomat kärsivät tupakan savusta, mutta onko alkoholilla samoja vaikutuksia toiseen ihmiseen, eli jos jos joku ryyppää niin kärsiikö vieressä oleva ihminen siitä jotenkin terveydellisesti, ei kärsi, tai no joo sitten kärsii jos vierustoveri käy väkivaltaiseksi, no tämänhän teorian kaikki tiesi :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:04 Silvia Logo kirjoitti:
Me oltiin syömässä isolla porukalla ja mä jouduin lähtemään 2 h päästä kun silmiä kutitti ja ne vuoti kun siinä vähän matkan päässä sai polttaa. Ei kaikki käy vaan juomassa ravintoloissa vaan myös syömässä käydään ja onneksi se alkaa mullekkin olemaan helpompaa.
Ruokaravintoloissa polttamista en ole ikinä voinut ymmärtää minäkään..
 
Minä taas tykkään uudesta laista vaikka poltankin. Olin just viikonloppuna baarissa jossa vain yhdessä osassa sai tupakoida, muut alueet oli savuttomia ja oli paljon parempi olla. Menoa se ei tuntunut haittaavan kenenkään osalta, niin täynnä oli savuttomat puolet =) Ei tarvinnu tanssiessa pelätä kuka tökkää tupakalla reiän paitaan eikä tullu niin huono olo mitä ollessa pelkästään savuisessa baarissa. Puollan täysin tuota lakia!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:02 Candide kirjoitti:
Onhan tuossakin tietysti perää, mutta toisaalta se tupakka vaikuttaa myös suoraan kanssaihmisiin, heihin jotka eivät tupakoi, mutta alkoholi ei vaikuta (muuta kuin välillisesti, sitä en kiellä) kuin siihen ihmiseen,joka sen alkoholin kurkkuunsa kaataa. Jospa tässä kuitenkin olisi siitä seikasta kyse.
tätä peesaillen.. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:04 Silvia Logo kirjoitti:
Me oltiin syömässä isolla porukalla ja mä jouduin lähtemään 2 h päästä kun silmiä kutitti ja ne vuoti kun siinä vähän matkan päässä sai polttaa. Ei kaikki käy vaan juomassa ravintoloissa vaan myös syömässä käydään ja onneksi se alkaa mullekkin olemaan helpompaa.
Joo, siis lakihan on hyvä ajatellen kanssaihmisiä ja varsinkin ravintolahenkilökuntaa. Minä kyllä kestän tupakansavun mutta taas noi kootut hajusteet ympäristössä, saa silmät turpoamaan ja päätä jyskyttämään.
Olen onnekas kun en ole joutunut kohtaamaan viinan kiroja muussa kuin krapulassa sohvalla makaavan miehen muodossa.

Minä en vain siedä tätä holhousyhteiskuntaa, kohta p*skalla käyminen, miten ja milloin, on säädetty laissa.
 
kertokaas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 19:59 Huuhkajatar kirjoitti:
Jep, kieltolaki voimaan ja kaikille kirkossakäyntipakko ellei satu olemaan töissä sunnuntaisin!

Isoveli valvoo......
pitääkö kaikki vetää aina överiksi? :/
kenenkään terveydelle ei ole haitallista jos vierustoveri siinä vieressä ei käy kirkossa,mutta se tupakointi on.
 
No kun jos vaikka naapuri pöydässä vedetään lärvit niin se ei aiheuta vieressä istuvalle maksakirroosia. Mutta jos ympärilläsi kaikki tupakoi, niin siinä helposti altistuu esim savuttomat ravintolatyöntekijätkin keuhkosyövälle.
Kaikki eivät mene raflaan ryyppäämään tai tupakoimaan, ei edes passiivisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:26 apassin kyynel kirjoitti:
No kun jos vaikka naapuri pöydässä vedetään lärvit niin se ei aiheuta vieressä istuvalle maksakirroosia. Mutta jos ympärilläsi kaikki tupakoi, niin siinä helposti altistuu esim savuttomat ravintolatyöntekijätkin keuhkosyövälle.
Kaikki eivät mene raflaan ryyppäämään tai tupakoimaan, ei edes passiivisesti.
Mutta onhan toikin vähän ammatinvalintakysymys. Varmasti on kaikki tarjoilijat tiennyt kautta aikojen että jos ravintolaan menee töihin, sielä saattaa altistua tupakansavulle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:26 apassin kyynel kirjoitti:
No kun jos vaikka naapuri pöydässä vedetään lärvit niin se ei aiheuta vieressä istuvalle maksakirroosia. Mutta jos ympärilläsi kaikki tupakoi, niin siinä helposti altistuu esim savuttomat ravintolatyöntekijätkin keuhkosyövälle.
Kaikki eivät mene raflaan ryyppäämään tai tupakoimaan, ei edes passiivisesti.
Näinpä...vuosittain kuolee 40 000 ihmistä passiivisen tupakoinnin takia.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:28 saga79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:26 apassin kyynel kirjoitti:
No kun jos vaikka naapuri pöydässä vedetään lärvit niin se ei aiheuta vieressä istuvalle maksakirroosia. Mutta jos ympärilläsi kaikki tupakoi, niin siinä helposti altistuu esim savuttomat ravintolatyöntekijätkin keuhkosyövälle.
Kaikki eivät mene raflaan ryyppäämään tai tupakoimaan, ei edes passiivisesti.
Mutta onhan toikin vähän ammatinvalintakysymys. Varmasti on kaikki tarjoilijat tiennyt kautta aikojen että jos ravintolaan menee töihin, sielä saattaa altistua tupakansavulle.
On joo, mutta jatkossa sitten alalle voi hakeutua muitakin kun niitä jotka haluavat altistaa itsensä keuhkosyövälle.
Mutta kyllähän ne asiakkaatkin ovat altistuneet pasiiviselle tupakoinnille, halusivat tai ei. Sillä myös tupakoimattomat ihmiset tahtovat käydä ravintoloissa ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:07 Tasapuolisuutta kirjoitti:
Miten olisi tämä: ruokaravintoloissa sauhuttelemisen voisi kieltää, muttei baareissa, pubeissa jne.?
Ja juottolassako ei sitten henkilökunta ja kanssaihmiset kärsi savusta samalla lailla kuin ruokabaareissa??

Minä ainakin oon sitä mieltä, että laki on hyvä juttu. Jos joku haluaa tupakoida, niin voi käydä kopissa/pihalla. Mutta mun ei tarvi kärsiä päänsärkyä eikä sitä kamalaa lemua vaatteissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:33 apassin kyynel kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:28 saga79 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 20:26 apassin kyynel kirjoitti:
No kun jos vaikka naapuri pöydässä vedetään lärvit niin se ei aiheuta vieressä istuvalle maksakirroosia. Mutta jos ympärilläsi kaikki tupakoi, niin siinä helposti altistuu esim savuttomat ravintolatyöntekijätkin keuhkosyövälle.
Kaikki eivät mene raflaan ryyppäämään tai tupakoimaan, ei edes passiivisesti.
Mutta onhan toikin vähän ammatinvalintakysymys. Varmasti on kaikki tarjoilijat tiennyt kautta aikojen että jos ravintolaan menee töihin, sielä saattaa altistua tupakansavulle.
On joo, mutta jatkossa sitten alalle voi hakeutua muitakin kun niitä jotka haluavat altistaa itsensä keuhkosyövälle.
Mutta kyllähän ne asiakkaatkin ovat altistuneet pasiiviselle tupakoinnille, halusivat tai ei. Sillä myös tupakoimattomat ihmiset tahtovat käydä ravintoloissa ;)
Oot kyllä oikeassa. Mutta mitä luulette, onko tunkua niissä baareissa jotka ovat hakeneet ja saaneet 2 vuoden siirtymäajan vai vaikuttaako mitenkään siihen miten porukka jakaantuu?
 

Yhteistyössä