Kun "kaikki" romahtaa...

• Viestiketjun aloittaja voi surku
  • Ensimmäinen viesti
voi surku
Nyt on suru puserossa...

Olen ollut 1,5 vuotta töissä lasten syntymän jälkeen (lapset 7v ja 4v ). Elämä on ollut rahallisesti helppoa. Kaksi työssä käyvää aikuista. "Terveet" lapset, rivitalo...

Mies kuljetusalalla yksityisyrittäjänä ja vaki ajot ollut 10vuotta, kunnes kuukausi sitten ilmoitettiin että tehdas menee kiinni minne mieheni ajoi alihankkijana...

Uusia asiakkaita etsitään, tressi päällä, työt todella nimimissä...

Ei mitään kyllä me talvi pärjätään ja kesällä sitten helpompi miehen saada uusia asiakkaita taikka myydä auto ja mennä toiselle töihin. Kun työkokemustakin on...

No mitä käykään eilen minulle ilmoitettiin että olen "liipasimella" työpisteeni lopetetaan... Pidä lomat pois...vielä en tiedä saanko lomautuslapun vai peräti lopputilin...

Mikä tekee tästä jutusta vielä kurjemman niin olen kuulunut liittoon tai oikeastaan ytk:hon 26.3.2008 ja laki turvan otin 24.7.2008!
Joten tulenko saamaan edes ansiosidonnaista????
Tiedän pitäisi kysyä liitosta mutta kun en ole saanut vielä "papereita" tiedosta saanko lopputilin vaiko lomautuslapun! Tulen sen saamaan huomenna kun menen töihin!
Minulla on kk irtisanomis aika eli työ suhteeni tulee mahdollisesti loppumaan vuodenvaihteeseen!

Nyt itkettää... osaisikohan kukaan auttaa?... otan kyllä liitton yhteyttä...

:hug: :hug:

Voi kurja, toivottavasti muut heräävät tästä ja liittyvät äkkiä niihin liittoihin. Kassaan pitää olla kuulunut 10 kk, että saisi ansiosidonnaista päivärahaa.

Toivotaan, että asiat kuitenkin jotekn järjestyisivät.

kk
Et saa liiton päivärahaa jos noin vähän aikaa ole ollut liiton jäsen. En muista kauanko sitä pitää olla jäsen että saa mut musta tuntuu et se on ainakin yli vuosi.

Jonnakar
En oikein osaa auttaa.. Mutta sympatiat täältä!

Nyt sinun kuitenkin kannattaa muistaa, että raha-asiat ovat kuitenkin "vain" raha-asioita. Vaikka ne ovat persiillänsä, niin kaikki mikä todella on TÄRKEÄÄ on edelleen tallella. Terveet lapset, terveet aikuiset ja oma koti.

Rahasotkuista selviää aina tavalla tai toisella. Tärkeintä on huolehtia, että ruokaa on kaapissa ja katto pään päälle aina maksussa. Kaikki muu on "joutavaa" joista huolehditaan toissijaisesti. Kunnes tilanne korjaantuu.

Nyt vaan liittoon yhteys ensimmäiseksi. Onko miehesi minkään liiton jäsen?

voi surku
siis minulle tulisi 26.1.2009 se 10kk täyteen ei voi olle totta jää 26päivästä kiinni!!!!
Ytk:ssa on vuosi maksu eikä liity palkkaan mitenkään. mutta silläkö ei ole väliä?

vieras
Elämä jatkuu, ei se pariin työpaikkaan kaadu! Tekevälle aina töitä löytyy ja pärjää sitä päivärahallakin jonkin aikaa, jos ei heti löydy. Muistaakseni 10kk on raja ansiosidonnaiseen päivärahaan.

kurjaa
Hei!

Ikävä kuulla tilanteestasi. Meillä miehellä sama uhka päällä, mutta tilanne selviää vasta juuri ennen Joulua. Hän ei kuulu kassaan / liittoon - kiitos hr-osaston, joka ei monesta kyselystä huolimatta häntä sinne neuvonut aikanaan, kun hän muutti Suomeen. Itse en silloin vielä ollut kuvioissa.. No, sitä on nyt turha murehtia.

Jos hän jää työttämäksi, tipahtaa meillä tulot heti yli puolella. Ja minä jään pian äitiyslomalle. Eli tiukkaa tulee olemaan, mutta olemme jo nyt aloittaneet tiukemmalla budjetilla elämisen kaiken varalta. Ruokaostoksissa voi säästää paljon - voi esim. tehdä isompia annoksia pakkaseen ym. Leivän leivomme nyt muutenkin itse, koska se on parempaa.. Turhat tv-kanavat pois, vaatteita ostelemme muutenkin vähän.. Hiukset olen ajatellut leikkauttaa niin, että niitä ei tarvi joka kuukausi olla saksimassa saati värjäämässä jne.

MInä menisin sinuna juttelemaan työkkäriin tai johonkin muualle, missä voisivat miettiä esim. lisäkoulutusta.

Itse olen miettinyt pahan mielen hiipiessä, että tämä voi olla myös uusi alku. Kaiken kaikkiaan mieheni ei pidä nykyisestä työstään liiaksi. Nyt hän voisi aloittaa oman liiketoimintansa, käydä kursseja, parantaa suomenkieltään ja viettää aikaa myös vauvan kanssa kotona. Onneksi pieni vauva ei ole tottunut esim. harrastuksiin tms, joita nyt yhtäkkiä pitäisi karsia pois. Toisaalta halpoja tai ilmaisiakin harrastuksia lapsille löytyy!

Kunhan pidämme itsemme ruoassa, katon pään päällä ja koirat ravittuina, pärjäämme pahimman yli. Säästössä onneksi on rahaa esim. yllättäviin, kiireellisiin menoihin.

Tiedän, miltä tuntuu elää tämän paineen alla, mutta koita etsiä asioista myös hyviä puolia! Jaksamisia!

voi surku
Kiitos!
Tuntuu jotenkin todella ahdistavalta että jo nyt tippuneet tulomme tippuisivat vielä lisää!
Hyvässä lykyssä tulevat tuloni tippumaan 0?/kk nyt 2300?/kk brutto palkastani! ainoastaan ton 26pv takia!
Ne laskevat kumminkin miehen tulot viimevuodesta taikka 6kk takaa! jollain ne olivat hyvät! niin ja mieheni kuulu liittoon!

kurjaa
Eikö heitä voi pyytää laskemaan tämän hetkisten tulojen mukaan?
Minua kaihertaa eniten se,että huonolla tuurilla minä joudun jo töihin heti äippäloman jälkeen. Jos siis menee todella tiukalle eläminen ja mies on työttömänä kotona. Ei kiva, mutta ruoassa pysyttävä. Nyt saan varmaan lokaa niskaan ja paljon, mutta kaikki kun ei aina mene suunnitellusti.

voi surku
Alkuperäinen kirjoittaja kurjaa:
Eikö heitä voi pyytää laskemaan tämän hetkisten tulojen mukaan?
Minua kaihertaa eniten se,että huonolla tuurilla minä joudun jo töihin heti äippäloman jälkeen. Jos siis menee todella tiukalle eläminen ja mies on työttömänä kotona. Ei kiva, mutta ruoassa pysyttävä. Nyt saan varmaan lokaa niskaan ja paljon, mutta kaikki kun ei aina mene suunnitellusti.
Kyllä kai me leivässä pysytään! mutta tiputus tulee olemaan liian raju!
Kiitos, lohduttavaista sanoista! jaonea miehelle työden suhteen!

Alkuperäinen kirjoittaja voi surku:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
jos oot mennyt jo 2.7.2007 töihin ja liittynyt ytk:hon niin tuleehan sulle täyteen 10 kk:tta.
Olen liittynyt liitton tai siis ytk 26.3.2007
Siis olet liittynyt liittoon 26.3.2007 ja Liitossa pitää olla 10kk että on oikeutettu saamaan liiton päivärahaa.. Ja nyt on jo vuosi 2008..? Eikös sulla ole jo yli vuosi liittymisestä?

vieras
Soitapa liittoon ja kysy. Saat tietoa arvailujen tilalle.

Ja ota heti asenne että te selviätte. Työnhakua heti miehelle, vaikka alanvaihto jos ei omanlaisia hommia löydy. Koitatte säästää menoissa ja aina sellaisina hetkinä kun rahaa on paremmin, ostakaa itsellenne lahjakortti ruokakauppaan. Siitä on apua sitten sellaisena hetkenä kun rahaa ei ole.
Tärkeintä on katto pään päällä, ruoka ja se että teillä on toisenne. Hurjasti tsemppiä!

Ota selvää esim. diakoniavusta, ruoanjakelusta, sosiaalitoimistostakin osataan opastaa mitä apuja voitte saada.

Hanki pätkä töitä
Jos sulle jää tuo 26 päivää niin mee vaikka hampurilaisia paistamaan. Eli se 10 kk täytyy olla töissä, ei saman työnantajan töissä. Ja vaikka olisi pienempi palkkakin niin se 26 päivää ei vielä heilauta, vaan muistaakseni palkan täytyy olla pienempi 48 viikkoa jotta laskisi ansiosidonnaista.

voi surku
Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Alkuperäinen kirjoittaja voi surku:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
jos oot mennyt jo 2.7.2007 töihin ja liittynyt ytk:hon niin tuleehan sulle täyteen 10 kk:tta.
Olen liittynyt liitton tai siis ytk 26.3.2007
Siis olet liittynyt liittoon 26.3.2007 ja Liitossa pitää olla 10kk että on oikeutettu saamaan liiton päivärahaa.. Ja nyt on jo vuosi 2008..? Eikös sulla ole jo yli vuosi liittymisestä?
Siis olen liittynyt ytk:hon 2008

voi surku
Alkuperäinen kirjoittaja Hanki pätkä töitä:
Jos sulle jää tuo 26 päivää niin mee vaikka hampurilaisia paistamaan. Eli se 10 kk täytyy olla töissä, ei saman työnantajan töissä. Ja vaikka olisi pienempi palkkakin niin se 26 päivää ei vielä heilauta, vaan muistaakseni palkan täytyy olla pienempi 48 viikkoa jotta laskisi ansiosidonnaista.
Hei!onko tämä totta että ei tarvi olla sama työn antaja? entä jos on muutaman päivän "työtön" välissä eikä tätä ilmoita!
esim. työni loppuu viimenen päivä tätä vuotta ja uusi työpaikka alkaa tammikuun puolessa välissä?
entä voinko ottaa lopputiliä sitten kun päivät täyttyy?

voi surku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Soitapa liittoon ja kysy. Saat tietoa arvailujen tilalle.

Ja ota heti asenne että te selviätte. Työnhakua heti miehelle, vaikka alanvaihto jos ei omanlaisia hommia löydy. Koitatte säästää menoissa ja aina sellaisina hetkinä kun rahaa on paremmin, ostakaa itsellenne lahjakortti ruokakauppaan. Siitä on apua sitten sellaisena hetkenä kun rahaa ei ole.
Tärkeintä on katto pään päällä, ruoka ja se että teillä on toisenne. Hurjasti tsemppiä!

Ota selvää esim. diakoniavusta, ruoanjakelusta, sosiaalitoimistostakin osataan opastaa mitä apuja voitte saada.
kiitos kannustuksesta!
Soitan liittoon kun tiedän minkä tuomion saan onko se lomautus vaiko irtisanominen! Olin jotenkin niin shokissa että en oikeen tajunnut kaikkea!
Ainut että käskettiin pitää lomat pois! kirjallista en ole saanut vielä!
elin kun saa lapun käteen irtisanominen 1kk tai lomautus 14pv ennen alkamista niin kuuluuko lomat tähän aikaan? eli voisinko pitää ensin lomat sitten tulisin töihin esim. siksi varoitus kuukaudeksi vai olen lomalla loppu ajan?

voi surku
Alkuperäinen kirjoittaja susan:
eiks se ole että pitää olla kuulunu liittoon vuoden?
ja pitää olla ollut töissä sen 10kk kahden vuoden sisällä, josta se ansiosidonnainen lasketaan
voi apua! jos se menee näin! sillä jos jotenkin saan kepluteltua itseni tonne tammikuun loppuun niin tulisi se 10kk liitossa töissä samalla työn antajalla olen ollut 1,5vuotta!

no lapun ja liiton jälkeen viisaampi!
entä pitääkö olla sama työn antaja?

Yhteistyössä