Päivittäistavarakaupan kassalla oleminen on varmaan yksi paskimmista asiakaspalvelutöistä, mitä on olemassa. Ja sinne tuskin kukaan hakeutumalla hakeutuu, vaan useimmat ovat ihan opiskelijoita lisäliksaa hakemassa.
Malliasiakas on, kuten joku jo aiemmin sanoikin, sellainen, joka vastaa tervehdykseen, kiittää ja poistuu suht ripeästi paikalta, jos jonoa.
Itseä ei koskaan vaivannut maksutavan kysyminen, vain ne asiakkaat jotka ottivat nokkiinsa kysymyksestä. Ja se todella meni helposti ohi korvien, jos asiakas oli sanonut jo korttia ojentaessaan, että pankki, koska mulla ol tapana kysyä sitä, ja harvat tarjoaa tietoa vapaaehtoisesti. Kassalla syntyy tietty rutiini, jolla palvelet ne sadat ihmiset, valitettavasti.
Kaikkein ärsyttävimpiä asiakkaita olivat ne, jotka eivät vastanneet tervehdyksiin, ja käyttäytyvät muutenkin kuin et olisi olemassakaan tai korkeintaan joku tunteeton robotti.
Toiseksi ärsyttävimpiä ne, jotka alkavat avautumaan siinä kassalla kaikesta mahdollisesta hinnoista ja naapurikaupan paremmasta valikoimasta lähtien. Kassahenkilö ei voi millekään yleensä mitään ja on usein vielä vuokratyövoimaa, jota ei edes kiinnosta. Antakaa palautetta suoraan ylemmille tahoille (ai niin, mutta sehän olisikin liian vaativaa, helpompi valittaa sille 19-vuotiaalle kassatytölle).
KOlmas ja viimeinen ärsyttävä ryhmä näiden em. jälkeen on känniset ja muuten vaan juntit, jotka heittää ontuvaa läppää, ja odottaa että niille naurahdellaan arvostavasti, vaikka kassahenkilö on kuullut saman jutun tuhat kertaa (en edes liioittele tässä ) ja tästäkin sata kertaa kyseisen asiakkaan suusta.
Onneksi ei tarvitse enää olla ruokakaupassa töissä... Niin ja itse olin hyvä asiakaspalvelija, en loistava, mutta aina kohtelias ja asiallinen.