Kun joku tuttu utelee lääkärin/labran odotusaulassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liikaa tuttuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liikaa tuttuja

Vieras
...niin mitä sitä keksisi sanoa syyksi, jos ei halua (periaatteesta) kertoa oikeaa syytä.

Asun pienellä paikkakunnalla. Ei ole sellaista kadunpätkää, kauppaa, lääkäriasemaa, tai apteekkia missä en törmäisi joko omiin työkavereiheni tai mieheni sukulaisiin. Viimeksi kun puolitoista vuotta sitten kävin labrassa, eräs mieheni sukulainen sattui paikalle ja alkoi tentata minua mistä syystä olen tullut. Uskomatonta. Kerroin syyn rehellisesti (vaikka ärsytti). Yli puoli vuotta myöhemmin tavatessamme hän kysyi niitä labrakokeen tuloksia ts. oliko minulla jokin vialla silloin. Kyllä oli, mutta sitä en tälle ihmiselle kertonut, miksi ihmeessä kertoisinkaan!

Mutta tätä rataa täällä asiat menee. Menen huomenna labrakokeisiin ja se liittyy samaan asiaan kuin tuo edellinen käyntini puolitoista vuotta sitten. Pahin pelkoni on törmätä erääseen työkaveriini, joka on pahin tapaamani juoruämmä, oikea paikallinen keskustiedustelupalvelu. Hänelle jos sanon, ettei terveyasiani hänelle kuulu, niin naikkonen oikein alkaa kaivaa asiaa. Pitäisi olla siis joku hyvin tylsä ja tavallinen "syy" miksi jonotan labrassa. Ehkäpä sanon vaan sen ilmiselvän asian, että olen menossa verikokeeseen, piste.

Sano että lääkäri määräsi jotain kokeita mutta et sen kummemmin ymmärtänyt mitä, "jotain verestä katsovat". Sitten kun kysyvät tuloksista, sano että olivat sanoneet että arvot on ok eikä jatkotutkimuksiin ole syytä. Mä en ainakaan aina tarkkaan tiedä mitä niistä näytteistä tutkitaan, ja tuskin muutkaan aina tietää.

sanot että meet verikokeeseen, jos utelee enemmän kerrot että perusverenkuva vain ei sen kummempaa. Jos utelee vieläkin hymyilet ja sanot jottei ikävä kyllä asia sinulle kuulu :)

Tuttu tunne... Mä asun kanssa pienellä paikkakunnalla ja satun vielä olemaan hoitoalalla itsekin. Täällä on yksi tk, jossa on myös labra sekä raskauden varhaisultrat vielä jokunen aika sitten. Raskauden piilottelu olikin aika homma, kun en halunnut puolitutuille ja työkavereille vielä kertoa. Ultra-ajan varasin siten, että tiesin ettei siihen aikaa ole "meidän talon väkeä" liikkeellä ja niissä alkuraskauden verikokeissakin kävin hipihiljaa... No, mun terveydentila kyllä selvisi aikanaan mutta ymmärrän kyllä että on varmasti inhottavaa kun ei halua sairaudestaan kertoa ja sitten kylän kyylät kyttäävät :)

No jos uskallat sanoa niille utelijoille vaan että mitäs sinä sillä tiedolla teet, niin hyvä. Mutta jos et niin toi on ihan hyvä, et tarkastetaan vaan et kaikki kunnossa..

Niin en tiedä meniskö mikään vuositarkastus läpi, koska olen töistä hoitovapaalla (hoitovapaallahan ei muutenkaan saa käyttää työterveyspalveluja firman piikkiin).

Pitää kehitellä joku selitys valmiiksi; tuo tulehdusarvot pitkittyneen flunssan takia on aika hyvä. SE vaan ei toimi juoruämmän tapauksessa, kun juuri pari päivää sitten näimme ja kerroin kuinka olen urheillut ahkerasti koko kesän ja olen huippuvireessä ;)

Tuttu tunne... Mä asun kanssa pienellä paikkakunnalla ja satun vielä olemaan hoitoalalla itsekin. Täällä on yksi tk, jossa on myös labra sekä raskauden varhaisultrat vielä jokunen aika sitten. Raskauden piilottelu olikin aika homma, kun en halunnut puolitutuille ja työkavereille vielä kertoa. Ultra-ajan varasin siten, että tiesin ettei siihen aikaa ole "meidän talon väkeä" liikkeellä ja niissä alkuraskauden verikokeissakin kävin hipihiljaa... No, mun terveydentila kyllä selvisi aikanaan mutta ymmärrän kyllä että on varmasti inhottavaa kun ei halua sairaudestaan kertoa ja sitten kylän kyylät kyttäävät :)

Jep, hiiviskely on rasittavaa. En jaksa tajuta että ihmisillä ei ole sen vertaa käytöstapoja, että ymmärtäisivät olla TENTTAAMATTA yksityisiä terveysasioita. Kyllä siellä odotushuoneessa voi rupatella ihan niitä näitä ja jos sitten juttukaveri oma-aloitteisesti kertoo käyntinsä syyn niin kertoo.

Tuo "no se ei kyllä sulle kuulu" -mussutus tuo kyllä anopin mieleen. Ja nainen ihmettelee miksei hänellä ole yhtään ystävää....

Mutta juu, ymmärrän kyllä tuon pointin. Mä olen sanonut vastaavassa tilanteessa, että flunssaa pukkaa ja katsotaan tulehdusarvot. Ja kerran, tsekkaillaan maksa-arvoa (joka kyllä olikin osa sitä). Maksa kun kuitenkin pitää tsekata muutaman vuoden välein jos syö pillereitä.

Mutta yleensä ihmiset haluavat puhua itsestään. Joten voit vastata, että tää on nyt taas vaan tätä, ja kysyä, että mitä SÄ täällä teet? Et kai vaan ole kipeä? Tai ai angiina? Tosi kurja juttu, saatko nukuttua jne. Eli käännät puheen kysyjään.

[QUOTE="vieras";24493271]Mä olen syönyt pillereitä 20 vuotta eikä multa ole katsottu maksa-arvoja kun kerran, sillon heti alussa. Onko tämä siis ihan normaali käytäntö, että tutkitaan parin vuoden välein?[/QUOTE]

Ei ehkä parin vuoden välein, mutta viiden. Kyllä multa on katsottu useamman kerran. Kävin yksityisellä gynellä ja joskus työterveydessä otettu.

[QUOTE="vieras";24493200]Ei pidä alentua edes keksimään mitään valesyytä. Pitää olla sen verran munaa, että osaa olla kertomatta yhtään mitään ilman, että tekee heikkoa.[/QUOTE]

Tästä olen samaa mieltä. Ikävä vaan, että juorutäti saa vaan vauhtia koneeseen jos huomaa että välttelen aihetta.

Mutta tuntuu silti aika tylyltä sanoa "ei kuulu sinulle", vaikka asia niin onkin.

Mä en enää nykyään asioi kylän apteekissa, vaan ajan suosiolla kauemmas. Kerran yksi työkaveri bongas mut jonosta raskaustesti kädessä ja oli silleen "Jaaaaa! Voi kun kiva!" Totesin siihen, että enhän mä vielä ole sitä tulosta saanut...

Tästä olen samaa mieltä. Ikävä vaan, että juorutäti saa vaan vauhtia koneeseen jos huomaa että välttelen aihetta.

Mutta tuntuu silti aika tylyltä sanoa "ei kuulu sinulle", vaikka asia niin onkin.
Et välttele aihetta, etkä sano ei kuulu sinulle, vaan olet sen näköinen, että toinen on vähän erikoinen kun kyselee tuollaista ja olet ihan hiljaa lievä hymy naamalla. Kuulostat vähän koulukiusatulta ja alistetulta ihmiseltä, joka on jäänyt kiltin tytön rooliin. Sitten kun yrittää, ettei oikeuksia loukata, niin se mene lapselliseksi ylikompensoinniksi. Pitää uskoa siihen, että normaali-ihmiset eivät utele tuollaisia ja käyttäytyä sen mukaan.

Yhteistyössä