Kun "jäähypenkki" on lapsenmielestä mukavajutu.. mitä tilalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirpanan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Aamuäreellä oli mun mielestä hyviä ideoita ja ajatuksia tuosta jäähypenkistä. Mä lisäisin vielä, että lapselle voi antaa oman vastuualueen (tyyliin "kerää sä nämä pikkuautot, niin mä huolehdin muusta") kerättäväksi. Kannustamalla ja keskustelemalla saa muutenkin paljon paremmin aikaiseksi, kuin jäähypenkkeilemällä ja ne ovat pitemmällä tähtäimelläkin parempia kasvatuskeinoja.

Vielä tuli mieleen yksi juttu, että tuon ikäiselle siivouksesta voi tehdä omalla asenteellaan ja esimerkillään sellaisen älyttömän hauskan jutun: hymy huulilla kerätään leluja ja laulellaan vaikka samalla. Siten, että se olisi maailman mahtavinta hommaa :D

Lisään vielä linkin, joka ei ihan kysyttyä asiaa koske, mutta jospa sielä muutoin löytyisi vinkkejä uhmaikäisen kanssa toimimiseen: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/lapsi_on_uhmaiassa/

kiitos tästä.. käyn lukaseen

ja herran isä: en koe olevani liian ankara äiti.. jos levittää myös siivoaa (ja tietty olen kaverina).

esim. tänä aamuna ruokapöydässä oli hyvä uhmiksen käytös esimerkki..

ruokana perunaa ja lihaa (tiedän et tykkää lihasta). "en syö lihaa, pahhaa" ja alkaa lappaan lihoja pois lautaselta.. menen lapsen viereen ja sanon saat jättää syömättä jos et tykkää, mut ensin maistetaan.. laitan lihan lapsen suuhun ja käännän keskustelun muualle.. las alkaa noukkia lautaselta lihoja suuhunsa

Mun mielestä kans liian natsikasvatusta 2,5-vuotialle. Herranjestas, sehän on pieni lapsi, luuleksä että se ihan tahallaan levittelee leluja, jotta sais kiusata sua?! Leluilla on aika hankala leikkiä jos ne on siellä laatikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja herran isä:
No eihän nyt 2.5 vuotiasta voi käskyttää, että nyt keräät lelut ja siivoat! :O

Kyllä meillä vaan voi. Eilen oli toinen samanikäinen kylässä ja kun poislähtö läheni niin sanoi et kootkaas pojat legot takaisin laatikkoon. Kyllä toimi.

Meillä ei kenellekään ole ollut jäähypenkkiä. Moinen on älytöntä.
Hyvin on pienestä pitäen puheella, omalla esimerkillä mennyt asiat perille. Ja johdonmukaisuudella.
Sitä paitsi 2,5-vuotias on vielä niin pieni moiseen mutta ymmäörtää kyllä säännöt.

Alkuperäinen kirjoittaja too nazi:
Mun mielestä kans liian natsikasvatusta 2,5-vuotialle. Herranjestas, sehän on pieni lapsi, luuleksä että se ihan tahallaan levittelee leluja, jotta sais kiusata sua?! Leluilla on aika hankala leikkiä jos ne on siellä laatikossa.

TOTTAKAIT meillä saa leikkiä, mut esim. jos lapsi menee lelukorille ja tietoisesti nakkelee kaikki sieltä olanyli jättääne siihen ja jatkaa matkaa, sanon et muistathan että ne myös pitää kerätä... tai jos lapsi menee lehtipinolle ja levittää ne kielloista huolimatta ympäri lattiaa ni TAATUSTI silloin teoilla on seuraukset!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
meillä tehoaa se että lähdetään kiertämään pururata ympäri

harmi ku meil ei ole pururataa.. taloa vois tietty kiertää ympäri, mut sit pitäs pukea tuo 7kk ikäinenki mukaan ja ite alkaa olla jo näin rv.18 hankala juosta :D

Tuon kuultuani sanon:liiasn pienet ikäerot, ei tarpeeksi aikaa huomioida lasta ja uusi jo tulossa. Auts!

Alkuperäinen kirjoittaja ouh:
Meillä ei kenellekään ole ollut jäähypenkkiä. Moinen on älytöntä.
Hyvin on pienestä pitäen puheella, omalla esimerkillä mennyt asiat perille. Ja johdonmukaisuudella.
Sitä paitsi 2,5-vuotias on vielä niin pieni moiseen mutta ymmäörtää kyllä säännöt.

meil tuo jäähypenkki on ollu vihoviimeinen käyttömuoto, eli jos mikään muu ei tehoa. Käytössä keran kaks viikossa. Ja juuriki silloin kun sanaa ei uskota.

Tää on mun mielestä tuolla ylläolevassa linkissä hyvä kohta, eli se olen mä eikä lapsi joka meillä päättää..

1. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen vastuunottoa ja päätösten tekoa. Aikuinen päättää esim., milloin mennään nukkumaan, syödään ja lähdetään ulos tai neuvolaan. Ota lapsi tarvittaessa syliin ja pue haalari päälle. Lapsella ei ole turvallinen olo, jos hänelle sysätään liikaa valtaa ja vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja hermo:
Jollei lapsi siivoa tms. otan takatukasta kiinni, en vedä mutta "ohjaan siitä", tuntuu lapsesta epämukavalta ja alkaa siivota tosi nopeasti. Tähän päädyimme, koska mikään muu ei auttanut ja vanhemmilta loppui kärsivällisyys. enää ei tarvii ku kävellä viereen ja koskea takatukkaan niin johan tottelee.

Karsee! Ilman väkivaltaa meillä lapset kasvatettu ja uskovat.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
meillä tehoaa se että lähdetään kiertämään pururata ympäri

harmi ku meil ei ole pururataa.. taloa vois tietty kiertää ympäri, mut sit pitäs pukea tuo 7kk ikäinenki mukaan ja ite alkaa olla jo näin rv.18 hankala juosta :D

Tuon kuultuani sanon:liiasn pienet ikäerot, ei tarpeeksi aikaa huomioida lasta ja uusi jo tulossa. Auts!

kyl meil on aikaa.. touhuamme paljon yhdessä, luemme, askartelemme, ulkoilemme, teemme kotitöitä. Laps pääsee isänsä mukaan ulkotöihin jne.

Ei se lapsi tarvi seuralaista 24/7

Alkuperäinen kirjoittaja hermo:
Jollei lapsi siivoa tms. otan takatukasta kiinni, en vedä mutta "ohjaan siitä", tuntuu lapsesta epämukavalta ja alkaa siivota tosi nopeasti. Tähän päädyimme, koska mikään muu ei auttanut ja vanhemmilta loppui kärsivällisyys. enää ei tarvii ku kävellä viereen ja koskea takatukkaan niin johan tottelee.

Karsee! Ilman väkivaltaa meillä lapset kasvatettu ja uskovat.

väkivallan tielle en mäkään halua lähteä..

toinen ongelma meil tahtoo olla se, et isä ei taho saaha tuota lasta totteleen.. esim. temppuilee isälleen ruokapöydässä koska tietää ku aikani temppuilen isä antaa periksi.. tästä on eräänki kerran keskusteltu.

2.5 v on vielä tosi pieni.

Siivous tehdään niin, että vanhemmat alkavat vain kerätä kamoja ja pyytävät lasta osallistumaan siihen, ilman sen kummempaa painostusta.

Olen samaa mieltä, että olet hieman liian vaativa äiti noin pienelle.

Niin juuri, omalla esimerkillä. Lapset ovat kovia matkimaan ja ottavat oppia.

2.5 v on vielä tosi pieni.

Siivous tehdään niin, että vanhemmat alkavat vain kerätä kamoja ja pyytävät lasta osallistumaan siihen, ilman sen kummempaa painostusta.

Olen samaa mieltä, että olet hieman liian vaativa äiti noin pienelle.

Niin juuri, omalla esimerkillä. Lapset ovat kovia matkimaan ja ottavat oppia.

oma esimerkkini on se että menen keräämään leluja, mut tosiaan haluan että lapsi myös niitä kerää.. mä en ala siihen et keräilen ukon ja lasten tekemiäs sotkuja päivätpitkät ilman et niiden ite tarttee tehdä asian eteen mitään!

Mutta kun täytyy äkkiä kasvaa isoksi kun vauvakin on ja uusi jo tulossa! Sellaista se on kun peräperää tehdään lapset. Lapsi ei saa olla lapsi ja pieni.

Mutta kun täytyy äkkiä kasvaa isoksi kun vauvakin on ja uusi jo tulossa! Sellaista se on kun peräperää tehdään lapset. Lapsi ei saa olla lapsi ja pieni.

kyl lapsi on lapsi vaikka joutuuki kotitöihin osallistumaan ja omia jälkiä siivoamaan.

Milloin sit sun mielestä lapsi on niin ISO että sen pitää omat jälkensä siivota?

TOTTAKAIT meillä saa leikkiä, mut esim. jos lapsi menee lelukorille ja tietoisesti nakkelee kaikki sieltä olanyli jättääne siihen ja jatkaa matkaa, sanon et muistathan että ne myös pitää kerätä... tai jos lapsi menee lehtipinolle ja levittää ne kielloista huolimatta ympäri lattiaa ni TAATUSTI silloin teoilla on seuraukset!!

Lelukorista on pakko nakella pois jos jotain mielii löytää. Parempi olla lelut hyllyillä, isommat. Pienissä korissa pienempiä samanaiheisia tavaroita.
Iso lelukori on pahin mahdollinen mistä ei mitään löydä levittelemättä.

Lelukorista on pakko nakella pois jos jotain mielii löytää. Parempi olla lelut hyllyillä, isommat. Pienissä korissa pienempiä samanaiheisia tavaroita.
Iso lelukori on pahin mahdollinen mistä ei mitään löydä levittelemättä.

kuuleppas.. meil on lelukorissa isommat ja pienimmät on korissa hyllyllä ja juuriki siksi et on konttaava pikkusisko! Lelukori on ISO ja se EI ole täynnätavaraa.. et ei todellakaan tarvi nakella lattialle löytääkseen haluamansa. Pikkuleluilla leikitään äidin ollessa leluhuoneessa tai kun pikkusisko nukkuu.

kyl lapsi on lapsi vaikka joutuuki kotitöihin osallistumaan ja omia jälkiä siivoamaan.

Milloin sit sun mielestä lapsi on niin ISO että sen pitää omat jälkensä siivota?

Ei nyt ainakaan 2ja puoli vee tai jäähylle joutuu. Ihan naurettavaa. Kyllä tuon ikäisen kaverina vielä siivotaan jäljet, päävastuu vanhemmilla.
Se johdonmukaisuus on tärkeää, että sama aina kiellettyä/sallittua. Kun tuolla isän käytöksestä kerroit.

Ei nyt ainakaan 2ja puoli vee tai jäähylle joutuu. Ihan naurettavaa. Kyllä tuon ikäisen kaverina vielä siivotaan jäljet, päävastuu vanhemmilla.
Se johdonmukaisuus on tärkeää, että sama aina kiellettyä/sallittua. Kun tuolla isän käytöksestä kerroit.

lueppa uudestaan mitä olen kirjoittanu.. eli jos lapsi ei suostu siivoamaan ollenkaan (riittää että muutamanki lelun laittaa lelukoriinsa) vänkää, nahistelee jne ni sit on ollut uhkaus joutua jäähylle.. jos ei yhä edelleenkään tottele ni sit on joutunu sinne jäähylle. Tosin se on nykyisin lapsen mielestä mukavajuttu (oppinu sillä kiertämään sen ettei tarvitsisi osallistua). Joten jäähystä luovumme!!

Mut kyllä.. edelleen mä pidän siitä huolta, et jos levitetään ni kerran päivässä siivotaan! Ja se tarkoittaa sitä et joko mä tai isä on lapsella kaverina.. istun niin kauan lapsen huoneessa ja palautan lapsen sinne takaisin että alkaa osallistua siivoamiseen.
Tuota kilpailu juttua pitää seuraavaks kokeilla.

Et vastannu minulle siihen, et milloin mielestäsi lapsi on niin iso et joutuu siivoamaan jälkensä. Mä tosiaan oon niin diktaattori et vaadin et miehenki pitää osallistua kotitöihin!

Alkuperäinen kirjoittaja guess:
No jos tykkää vaan rankaista lasta niin se on sitten asia erikseen..itse en kyllä rangaistuksiin usko! Miksi? Koska niitä täytyy antaa aina uudestaan ja uudestaan...

en tykkää vain rangaista.. ensin ohjataan, kielletään jne ja jos ne ei tehoa ni sit seuraa rangaistus.. tai ennemminki koen sen niin et teoilla on seuraukset.
Jos lyö tahallaan pikkusiskoa, ja toistuvat kiellot ei auta, ni silloi siitä seuraa jotain muuta

Just just..koet sen niin että teoilla on seuraukset. Eli jos ei siivoas jälkiään siitä luonnollinen seuraus on jäähypenkille meneminen? Seuraukset ot niitä, mitä seuraa jos jotain ei tee tai tekee.. (ei kerää leluja -> joku kompastuu niihin/ äiti suuttuu tai tulee pahalle mielelle / lelut ovat hukassa kun niitä seuraavan kerran etsitään / tms. ) rangaistus on sellainen että lapsi itse kärsii tottelemattomuudestaan vanhemman haluamalla tavalla (jäähypenkki, tukistaminen..mikä ikinä teillä sitten onkaan aina rangaistuksena) SElvitä nyt hyvä ihminen itsellesi, mikä on tärkeää ja lapsen rankaisemisen ja teidän välienne loittomisen arvoista!

Yhteistyössä