Kun ihminen laihduttaa paljon, niin jääkö iho automaattisesti "roikkumaan"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmyyttään lihava ov.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmyyttään lihava ov.

Vieras
Jos painoa pudottaa esim. 20-30 kiloa, niin jääkö iho automaattisesti roikkumaan, kun se on lihomisen aikana venynyt ja rasvakerros häviääkin sen alta laihduttaessa, vai voiko sen välttää jotenkin? Televisiostahan tuli neloskanavalta muutama viikko sitten dokumentti ihmisistä, jotka olivat pudottaneet painoa monta kymmentä kiloa ja joilta sitten piti poistaa sitä ylimääräistä ihoa, mitä heille oli jäänyt jäljelle niistä ajoista, kun he olivat lihavia. Minun kun pitäisi pudottaa painoa ainakin sellainen 20-30 kiloa, niin miten voisin välttää ettei minullekin jää sellaista ylimääräistä ihoa, jota pitää poistaa leikkauksella vai voiko sitä välttää mitenkään?

Varmaan se on kudostyypistäkin kiinni ja siitä kauanko ne lihat on olleet. Kyllähän tuo vauvamahakin palautuu vaikka uskomattomalta tuntuukin. Ja varmaan kuntoilu auttaa.

Ei jäänyt roikkumaan minullakaan, 30 kiloa laihdutin. Mutta liikuntaa vaan tarvitsee lisätä. Vatsa kylläkin pömpöttää, mutta se nyt on aina pömpöttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Reilussa 6 vuodessa pudottanut liki 50kg. Ei ole jäänyt nahka roikkumaan :)
*vähän ollut jojo-meininkiä* :D

Aivan upeaa, laittakaahan kuvia meille jotka taistelee saman ongelman kans, olis kiva nähdä ero. Vaikka päätömiä kuvia jos ette halua että kukaan tunnistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Reilussa 6 vuodessa pudottanut liki 50kg. Ei ole jäänyt nahka roikkumaan :)
*vähän ollut jojo-meininkiä* :D

Aivan upeaa, laittakaahan kuvia meille jotka taistelee saman ongelman kans, olis kiva nähdä ero. Vaikka päätömiä kuvia jos ette halua että kukaan tunnistaa.

Mulla ei oikeastaa ole 'ennen'-kuvia... vain paperiversiona, mut oottakaan kun etsin..

Mulla roikkuu vähän, mutta mä olen ollut lihava 13-vuotiaasta lähtien. Mut ei se roikkuminen mua haittaa koska olo on parempi ja vaatteilla sen voi aina peittää :) Laihdutin siis 25 kg vuodessa ja ikää oli tuona hetkenä 25.

40 kiloa vuodessa ja välissä raskaus ja takana myös raskaus. Ei roiku nahka vaikka synnytyksestä vasta vähän aikaa. En ole kiinteä mutta ei myöskään roiku paikat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pinki, oho ja wau! Viime kesästä noin iso muutos, alle vuodessa? Olispa kiva nähdä kuvia -60kg sitten.. Paljonko on viime kesästä tippunut?

Niitä 6v takaisia kuvia en kehtaa edes näyttää. Viime kesästä varmaan joku 15-20kg lähtenyt. :)

Jos painoa pudottaa esim. 20-30 kiloa, niin jääkö iho automaattisesti roikkumaan, kun se on lihomisen aikana venynyt ja rasvakerros häviääkin sen alta laihduttaessa, vai voiko sen välttää jotenkin? Televisiostahan tuli neloskanavalta muutama viikko sitten dokumentti ihmisistä, jotka olivat pudottaneet painoa monta kymmentä kiloa ja joilta sitten piti poistaa sitä ylimääräistä ihoa, mitä heille oli jäänyt jäljelle niistä ajoista, kun he olivat lihavia. Minun kun pitäisi pudottaa painoa ainakin sellainen 20-30 kiloa, niin miten voisin välttää ettei minullekin jää sellaista ylimääräistä ihoa, jota pitää poistaa leikkauksella vai voiko sitä välttää mitenkään?

Se on ihan yksilöllistä. Geenit, kudokset ja ihotyyppi ratkaisevat sen miten iho kiinteytyy. Ja lisäksi tietenkin se miten ja miten paljon se on venynyt. Raskausarpi kiinteytyy paljon huonommin kuin arveton iho ja 10 cm kutistuu paljon helpommin kuin 50 cm. Eikä joku 20 kg:n painonpudotus ole vielä sellainen etteikö iho siitä palaudu. Kun mennään yli 50 kg:n, on aika ihme jos ei roikkumista jäisi.

Toisin kuin tässä ja kaikkialla muualla väitetään, asiaan ei voi juurikaan vaikuttaa liikunnalla, juomalla vettä tai millään muullakaan vippaskonstilla. Tuo on ihan samanlaista huuhaata kuin se, että kaulahelttansa saisi kiristettyä nipistelemällä/taputtelemalla tai että rintoja voisi kohottaa rasvaamalla.

Se miten iho palautuu riippuu siitä miten se on venynyt. Lähtökohtaisesti ei poimulle mennyt eli pussin muodostanut iho palaudu, vaan se on lopullisesti siinä muodossa niin kuin nahkasohvan käsinoja, jota ei saa enää tasaiseksi silitettyä. Eli jos maha roikkuu vyön yli, se ei siitä tasoitu vaikka se pussi tyhjenisi. Sen sijaan raskausmaha, joka ei roiku kaksin kerroin palautuu usein ihan hyvin. Samoin eivät roikkuvat rinnat kuroudu kivoiksi pikkutisuiksi, vaan ainoastaan tyhjenevät patalapuiksi.

Toinen palautumiseen paljon vaikuttava seikka on se missä kohtaa kehoa iho on. Taivekohtien läski on sellaista hyllyvämpää ja niissä kohdissa iho ei palaudu kovin hyvin. Tämän takia allit ja sisäreidet ovat yleensä ongelmakohtia, jotka palautuvat huonommin kuin muut alueet. Eli asiaan vaikuttaa vahvasti se miten on lihonut. Toisilla paino kertyy eri tavalla ja eri paikkoihin.

Yhteistyössä